Het is tijd om je banden te vervangen, en als je dat niet bij de vakgarage laat doen moet je zelf alle details nalopen. En daar valt de snelheidsindex onder. Deze snelheidsindex van autobanden is in Europa ontwikkeld om de veilige prestaties van banden bij gestandaardiseerde snelheden te controleren.

Snelheidsindex van een band

Wat is snelheidsindex van banden?

De snelheidsindex van een band, ofwel speedindex, geeft de maximale snelheid aan die de band voor langere tijd veilig kan aanhouden. Kortom, het is de hoogste snelheid die een band aankan voordat hij niet meer presteert waar hij voor ontworpen is. Hoe hoger de snelheidsindex, hoe beter het rijgedrag van de auto is bij hogere snelheden.

Iedere autoband heeft een letter van A tot Z, variërend van 5 km / u tot meer dan 300 km/u. De index geeft de topsnelheid weer waarvoor een band is gecertificeerd, maar er zijn ook andere factoren, zoals het draagvermogen, van belang voor het totale prestatievermogen.

informatie over verandering van de banden snelheidsindex.

Mag je afwijken van de voorgeschreven snelheidsindex?

Je kunt er ook voor kiezen om banden met een snelheidsindex te gebruiken die hoger is dan die voor je auto voorgeschreven is. Je auto wordt dan stabieler, luistert beter naar het stuur- vooral in bochten. Een goed optie als je van sportief rijden houdt. De nadelen zijn de hogere aanschafprijs en een grotere rolweerstand, wat voor minder comfort en een hoger energieverbruik zorgt.

En een lagere snelheidsindex dan voorgeschreven, mag dat? Bij zomerbanden absoluut niet. De auto kan moeilijker te controleren zijn, zeker bij hogere snelheden. In het ergste geval krijg je een klapband en problemen met de verzekering bij een ongeluk met schade. En onjuist gebruikte banden verliezen de garantie van de producent. Met winterbanden ligt dit anders. Richtlijn 92/23/EEG van de EU stelt dat er bij winterbanden een lagere snelheidsindex gebruikt mag worden dan de door de producent aanbevolen, maar niet lager dan de Q-index (Q = 160 km/h). Al is het toegestaan, het is toch beter om geen banden met een lagere snelheidsindex te gebruiken omdat deze banden sneller kunnen verslijten en de auto anders kan reageren.

Snelheidsindex en draagvermogenindex

De snelheidsindex van banden is de maximaal toegestane snelheid waarbij de auto met een gegeven band kan rijden, en specifiek bij een maximale belasting beschreven door een andere index, de draagvermogenindex. Aan beiden vereisten moet worden voldaan wanneer je banden onder een auto monteert. Dit draagvermogen van een band, vaak aangeduid met Li (load index) staat op de banden naast de afmetingen van de band. Het draagvermogen is de maximale belasting die een band kan hebben met de snelheid die is aangeduid door het snelheidssymbool. Als er op de wang van je autoband 205/55R16 94V staat, dan is de snelheidsindex van jouw banden V, ofwel 240 km/u. Het getal “94” voor de “V” duidt het draagvermogen aan, dat is voor deze band 670 kg.

De meest voorkomende snelheidsindicaties

Als kers op de taart is het meervoud van “index”: indices. Het wordt vaak onnodig moeilijk gemaakt…indexen is namelijk ook correct. En je hoeft niet alle snelheidsindexen te weten, we zetten de meest gebruikten gewoon hieronder neer. Goede kans dat jouw snelheidsindex erbij zit. Ze beginnen met een maximale snelheid van 190 kpm/h en nemen vanaf daar toe.

  • Snelheidsindex T: met een maximumsnelheid van 190 km/u max vindt je banden met snelheidsindex "T" meestal op gezinsauto's en minibusjes.
  • Snelheidsindex H: snelheidsindex "H" stond ooit "hoge prestaties" en heeft een wat ongebruikelijke positie die hier verder niet relevant is. Het vertegenwoordigt een maximumsnelheid van 210 km/u en wordt vaak aangetroffen op sportievere sedans en coupés.
  • Snelheidsindex V: eens de hoogste snelheidsindex die een band kon hebben, waar "V" voor maximaal 240 km/u of daarboven stond. Tegenwoordig betekent dit dus ten hoogste 240 km/u.
  • Snelheidsindex W: relatief nieuwe toevoeging aan de snelheidsindex. Banden met snelheidsindex "W" hebben een maximale snelheid van 270 km/u.
  • Snelheidsindex Z: een "Z"-indexbeoordeling kan verschillende dingen betekenen. Hoewel het bijna altijd een high-performance band voor sportwagens betekent, kan "Z" in het midden van de maatinformatie van een band verschijnen. Als dat het geval is, betekent dit ofwel een maximumsnelheid van meer dan 240 km/u of 300 km/u. Welke van die snelheden het betreft, hangt af van de specifieke band. Neem contact op met de fabrikant voor meer informatie over banden met Z-classificatie. Sportwagenbezitters zullen deze snelheidsindex vaker tegenkomen dan eigenaren van typische gezinssedans.
  • Snelheidsindex YBG: Ok, deze is niet normaal. Maar als je terloops laat vallen dat dit je nieuwe banden zijn?! Dan ben je baas want Michelin paste de Pilot Sport Cup 2 speciaal aan voor de Bugatti Chiron die 500 km/u haalt.

Tabellen met een uitleg van de marketing op de band

Markering op de band Snelheid 
A15 km/h
A210 km/h
A315 km/h
A420 km/h
A525 km/h
A630 km/h
A735 km/h
A840 km/h


 
Markering op de band Snelheid 
B50 km/h
C60 km/h
D65 km/h
E70 km/h
F80 km/h
G90 km/h
J100 km/h
K110 km/h
L120 km/h
M130 km/h
N140 km/h
 
Markering op de band Snelheid 
P150 km/h
Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
U200 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h

Tot slot

Je maximale snelheid moet je dus aanpassen aan de band met de laagste snelheidsindex.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat de index in een laboratorium werd getest, waar niet elke denkbare toestand gesimuleerd kan worden. Beschouw de snelheidsindex als een indicator van de capaciteit van de band onder gecontroleerde omstandigheden (d.w.z. op de juiste druk, technisch perfecte auto, goede weersomstandigheden).

De werkelijke snelheid van de banden kan veel lager zijn omdat deze wordt beïnvloed door factoren zoals de spanning, slijtage, de staat van het voertuig (inclusief wieluitlijning), de rijomstandigheden en de tijdsduur waarop de snelheid wordt gehandhaafd. De snelheidsindex is dan ook niet van toepassing op beschadigde, overbelaste, slappe of geprepareerde banden. En door banden met een te lage snelheidsindex te gebruiken kan het rijgedrag van je auto erg verslechteren. Zorg er dus gewoon voor dat je op banden rijdt die de maximale snelheid van het voertuig aankunnen, dan weet je zeker dat je goed zit!