Geschiedenis van Toyo-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

Voor de duidelijkheid ontcijferen we om te beginnen stap voor stap het bovenstaande opschrift. Toyo is de eigennaam van de onderneming en Gomu Kogyo betekent min of meer "bandenbedrijf". Kabushiki kaisha is in het Japanse recht de tegenhanger van onze naamloze vennootschap. Hoewel Toyo de jongste is van de belangrijkste bandenproducenten in het land van de rijzende zon, was het dit bedrijf dat de weg naar de beurs vrijmaakte voor zijn oudere en meer bekende rivalen, zoals Bridgestone of Yokohama. Al in mei 1949 debuteerde Toyo op de beurs van Osaka en zes jaar later had het ook een notering op Japans grootste en beroemdste beurs van Tokio. Ter vergelijking, toen het bedrijf in 1961 toetrad tot de beurs in Nagoya, startte Bridgestone pas op de beurs van Tokio. Maar laten we bij het begin beginnen.

toyo banden logo

60 jaar in Osaka

De geschiedenis van het merk Toyo begon in december 1943 toen het bedrijf Hirano Rubber Manufacturing Inc. opgericht werd. Toyo Tire & Rubber Company, waarvan we de naam in het begin van dit verhaal hebben bewonderd, ontstond een kleine anderhalf jaar later uit dat bedrijf. De grondlegger was Rikimatsu Tomihisa, een van de belangrijkste figuren uit de geschiedenis van Toyo en de man achter de beursgang van het bedrijf in de beginjaren.
Vanaf het eerste begin tot vandaag is het bedrijf gevestigd in Osaka. Aan de rand van deze metropool, in de plaats Itami, werd in 1953 de eerste Toyo-fabriek gebouwd. In de eerste jaren produceerde de fabriek uitsluitend banden voor vrachtwagens. De bouw van nieuwe productiefaciliteiten en het toetreden tot de markt van autobanden voor personenauto's in 1961 gaf de verkoop van het het bedrijf een enorme impuls. Het bedrijf was perfect voorbereid op deze stap, omdat het in diezelfde periode in Osaka zijn eerste onderzoekscentrum opende, een van modernste ter wereld.

toyo meisje

Verovering van Amerika

Toyo-banden maakten in 1963 hun debuut in de Verenigde Staten, op een markt die volledig werd gedomineerd door lokale producenten. Het bedrijf wist de concurrentie dusdanig goed het hoofd te bieden dat het drie jaar later als eerste Japanse bandenmerk een vertegenwoordiging opende in de VS. Dankzij de eigen fabriek waren de Toyo-banden niet alleen beter verkrijgbaar in Amerika, ze waren ook goedkoper omdat invoerheffingen en transportkosten wegvielen. Enkele jaren later versterkte het bedrijf zijn overzeese positie door samenwerking met Hercules Tire & Rubber Company.

De Amerikanen waardeerden de kwaliteit van de Toyo-producten en Toyo, gesterkt door het succes in de VS, zocht andere markten op, onder andere in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Duitsland. In 1974 kocht het Japanse bedrijf het Australische merk Vaculug Australia en doopte het om tot Toyo Tyre and Rubber Australia. Een jaar later ging Toyo in Europa samenwerken met Mitsubishi Corporation en richtte Toyo Reifen GmbH op (momenteel Toyo Tire Europe GmbH). In de jaren tachtig reikte de expansie van de onderneming uit Osaka tot in Canada (1982 – start van Toyo Tire Canada Inc.) en China (1987 – joint venture met Cheng Shin Rubber Industry Company).

Verder ging het Japanse merk in 1983 een technologisch samenwerkingsverband aan met General Tire in de Verenigde Staten. Het was ook geen toeval dat het bedrijf zich verder ontwikkelde op de Amerikaanse markt. Toyo banden waren en zijn daar bijzonder gewild. Een belangrijke en zeer succesvolle stap was de steeds grotere betrokkenheid bij de productie van high-performance-banden voor bijzonder hoge snelheden. De bandenserie Proxes, onder andere bekend dankzij de film "The fast and the furious", bracht Toyo grote erkenning. Daarnaast waren Toyo-banden ook te vinden bij races, onder andere bij de NASCAR-wedstrijden.

Sinds 1988 worden Toyo-banden uitgerust met het DSOC-systeem (Dynamic Stability Optimize Contact, momenteel DSOC II) dat door middel van computersimulaties doorlopend wordt geperfectioneerd. Dit systeem zorgt tijdens de rit voor zo goed mogelijk contact met de ondergrond. De banden zijn verder voorzien van de Spiral Winding-constructie voor stabiliteit van de band, een laag geluidsniveau en comfort bij hoge snelheden.

reclame van toyo

Meer dan een gewoon autoritje

De leiding van het bedrijf heeft door de jaren heen ook de andere marktsegmenten niet verwaarloosd. In het begin van de jaren negentig heeft Toyo op het gebied van de productie van banden voor vrachtwagens en bussen in de VS overeenstemming bereikt met een andere Japanse gigant, namelijk Yokohama. Voor dit doel kocht de onderneming een aantal jaren later het bedrijf Cheng Shin-Petrel Tire Company in China. Aan dit brede activiteitenspectrum kunnen we ook nog de samenwerking met de Kinugawa Rubber Industrial Company uit Japan toevoegen, als gevolg waarvan Toyo vanaf 1999 ook rubber elementen voor auto's en machines ging produceren. Sinds 2004 is het bedrijf voor 100% in handen van Toyo en draagt het de naam Toyo Automotive Parts.

Momenteel bestaat het concern Toyo Tire & Rubber Company uit verscheidene filialen over de hele wereld. Naast Japan, de VS, Canada en China bevindt het bedrijf zich ook in Italië, Rusland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De belangrijkste afzetmarkten van de banden zijn Japan (ca. 45 procent van de verkoop) en Noord-Amerika (30 procent). In Europa wordt slechts 10 procent van de omzet van Toyo gegenereerd. Op de verschillende plekken op de aardbol heeft het Japanse bedrijf meer dan drieduizend werknemers in dienst die verantwoordelijk zijn voor de baseline van Toyo: "Driven to perform", de garantie dat Toyo-banden meer te bieden hebben dan alleen een gewoon autoritje.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)