Hoeveel kilometer je met je motorbanden kunt rijden, hangt voor een groot deel af van slijtage en eventuele beschadigingen aan je banden. We gaan hier wat dieper in op de oorzaken van bandenslijtage, hoe je het cuppen van banden kunt voorkomen en wat je zelf kunt doen om de levensduur van je motorbanden te verlengen.

motorrijder rijdt door bocht op goede motorbanden

Waardoor ontstaat slijtage aan motorbanden?

Slijtage aan motorbanden heeft invloed op de grip op de weg. Omdat je maar op 2 wielen rijdt, is het heel belangrijk dat je banden in goede staat zijn. Laten we eerst eens kijken hoe het komt dat motorbanden slijten. Hier spelen 4 dingen mee, namelijk:

  • bandenspanning
  • gewicht van motor en/of belading
  • rijsnelheid
  • rijstijl (remmen en optrekken)

Op deze 4 dingen heb je zelf invloed. Dat betekent dat je zelf veel kunt doen om slijtage aan je banden te verminderen. De weg waarop je rijdt kun je niet zo makkelijk veranderen, maar ook dat heeft invloed op de slijtage. Off road motorbanden slijten nou eenmaal anders dan motorbanden die vooral op asfalt gebruikt worden. En dan maakt het ook nog uit of we praten over race-asfalt of de openbare weg.

Controleer regelmatig je motorbanden op slijtage

Slijtage wordt vaak door verschillende dingen veroorzaakt. Als je graag toert en dan achterop koffers meeneemt, dan slijten je banden harder door het hoge gewicht. Nu zul je tijdens het toeren ook wat van je omgeving willen zien. Door rustiger te rijden, slijten je banden dan weer minder hard. Het verlagen van je snelheid van 120 naar 100 km/h verlengt de levensduur van de motorband al met ca. 30%. Als je banden echt hard slijten, dan heeft dat vaak meerdere oorzaken.

Band met overmatige slijtage in het midden van het loopvlak.

Controleer dus regelmatig de slijtage aan je banden en maak daarbij gebruik van de bandenslijtage-indicator. Neem ook de zijkanten mee en controleer op scheuren en beschadigingen. Controleer daarnaast maandelijks of de bandenspanning nog goed is. Kijk ook eens of er bepaalde plaatsen zijn waar de band harder slijt, want dat zegt iets over de oorzaak van de slijtage. Zo kan een ongelijkmatige slijtage van het loopvlak wijzen op:

Er kunnen dus veel redenen zijn waarom je band te hard slijt. Door je banden regelmatig te controleren, kom je vaak wel achter de oorzaak en kun je die laten verhelpen.

Hoe herken je onregelmatige loopvlakslijtage?

We spreken over abnormale slijtage van het loopvlak als de profieldiepte op één plaats minder is, of als de band te snel gaat "cuppen". Cupping van motorbanden is een ongelijk slijtagepatroon wat je vaak ziet aan de voorbanden. Hierbij ontstaan hoogteverschillen in het bandenprofiel. Het ziet er een beetje uit alsof stukjes van het profiel naar buiten krullen.

Gecupte achterband.

Waarom is cuppen een probleem? Banden zijn zo ontworpen dat het loopvlak tijdens het rijden steeds contact maakt met het wegdek. Bij cupping ontstaan op willekeurige plaatsen hoogteverschillen in het profiel. Die onderbreken het wegcontact, zodat de band soms geen contact meer maakt met de weg. Dit kan er in noodsituaties voor zorgen dat je de controle over je motor verliest. Over het algemeen neemt je grip op de weg af en dat alleen is een goede reden om het cuppen van motorbanden serieus te nemen.

Waardoor ontstaat het cuppen van motorbanden?

Als je banden niet te veel last hebben van cupping, dan kun je er nog wel verder mee rijden. Laat bij twijfel of een verandering in stuur- of weggedrag van je motor altijd je banden beoordelen door een specialist. Zo weet je zeker of je nog veilig de weg op kunt. Het is nog beter als je het cuppen van motorbanden probeert te voorkomen. Daarom zetten we hier de meest voorkomende oorzaken van cupping op een rij:

  • een te lage bandenspanning.
  • ongelijk werkende schokbrekers.
  • de massaverdeling (rijden met zware koffers leidt tot het cuppen van de voorband).

Zoals je ziet, kun je zelf aardig wat doen om cuppen zoveel mogelijk te voorkomen. Zorg dat je banden de juiste spanning hebben, controleer of je schokbrekers gelijk werken en hang geen loodzware koffers aan je motor.

Gecupte voorband.

Bandenkwaliteit en cuppen

De kwaliteit van de motorband kan invloed hebben op het ontstaan van cuppen. Er zitten nou eenmaal kwaliteitsverschillen tussen banden. Sommige fabrikanten gebruiken materialen van lagere kwaliteit (stalen banden die minder ondersteuning bieden voor het loopvlak, rubber dat sneller ongelijkmatig slijt, enz.). Deze banden kunnen gevoeliger zijn voor cupping, zeker als ze onder een motor zitten met een versleten ophanging of slecht gebalanceerde wielen.

Loopvlak met een neiging tot cuppen.

Het bandenprofiel kan soms bijdragen aan de gevoeligheid voor cupping. Bandenprofielen met brede groeven of X-vormige uitsnijdingen zullen sneller last krijgen van cupping, en dan vooral in combinatie met een slechte wielophanging of een andere onbalans in de wielen.

Verleng de levensduur van je motorbanden

Slijtage en beschadigingen aan motorbanden verkorten de levensduur van de banden. Door de banden op de juiste spanning te houden, rustig te rijden, de wielen goed te balanceren en niet te vaak een zware lading aan je motor te hangen voorkom je overmatige en scheve bandenslijtage.