Het is geen geheim dat het in Nederland vaak en veel regent. Rijd je in de auto tijdens een hevige regenbui, dan kun je merken dat het stuur zeer matig reageert op jouw stuurbewegingen, of dat de auto af en toe onbestuurbaar lijkt te zweven over de plassen op het wegdek. Om dit te voorkomen heb je goede autobanden nodig, die ook wel regenbanden genoemd worden. De beste regenbanden zorgen ervoor dat je ook tijdens het rijden door waterplassen grip houdt en dit draagt bij aan de veiligheid. Maar heb je écht regenbanden nodig in Nederland en wat maakt deze banden nou zo geschikt voor het rijden in de regen?

Regenbanden; eigenlijk gewoon aangepaste zomerbanden

water valt op een zomerband

Zomerbanden bestaan uit een hardere rubbersamenstelling die optimaal geschikt is om te rijden in zomerse omstandigheden. Bij regenbanden is dit hetzelfde, alleen is het compound wat zachter gemaakt, zodat het zich makkelijker aan kan passen naar verschillende omstandigheden op het wegdek. Omdat de band zich beter aanpast aan het wegdek, houd je tijdens het rijden meer contact met de weg, waardoor je gewoon zelf blijft bepalen hoe hard je rijdt en in welke richting.

Regenbanden kenmerken zich door een opvallend loopvlak, waar je vaak meer groeven ziet die asymmetrisch of directioneel over de band lopen. Deze zijn speciaal ontwikkeld om het water af te voeren, waarbij de rest van de band contact blijft houden met de weg. Het grote verschil tussen een regenband en een standaardzomerband zijn dus de groeven en de hardheid van de rubbersamenstelling. Regenbanden zijn daarnaast standaard zomerbanden of vierseizoenenbanden.

Winterbanden zijn nooit optimaal geschikt als regenband. De lamellen van de winterband zitten namelijk te dicht op elkaar (zij moeten zich vast kunnen bijten in de sneeuw zodat je grip blijft houden). De geringe afstand tussen de lamellen zorgt ervoor dat er niet veel water afgevoerd kan worden in één keer. Daarom is het risico op aquaplaning groter bij winterbanden.

Wat is aquaplaning en wat is de oorzaak van dit fenomeen?

een auto rijdt een onderlopen snelweg

Bij aquaplaning kan het water onder de band niet door de groeven afgevoerd worden. Dit zorgt ervoor dat de band het contact met het wegdek verliest, omdat er water tussen de band en de weg komt te zitten. Omdat water geen grip biedt, verlies je de macht over het stuur en wordt de auto onbestuurbaar totdat de banden weer contact hebben met het wegdek.

Er zijn speciale slipcursussen om te leren wat je in deze omstandigheden moet doen. Een andere optie is het aanschaffen van de beste regenbanden voor jouw auto, die aquaplaning bijzonder onwaarschijnlijk maken omdat het water op het wegdek wél afgevoerd kan worden door de band.

De werking van de regenband is afhankelijk van het loopvlak en de mate waarin water afgevoerd kan worden. Is de (regen)band versleten, dan worden de groeven steeds minder diep, wat ervoor zorgt dat de maximale mate van waterafvoer sterk afneemt. In onderstaande grafiek zie je bijvoorbeeld dat een profieldiepte van 6,7mm zorgt voor een remweg van 29 meter bij een startsnelheid van 80 kilometer per uur. Is de profieldiepte nog maar 1,6mm, dan is de remweg opgelopen naar 42 meter!

Dit betekent dat je niet blind kunt rekenen op je regenbanden; houd altijd de profieldiepte in de gaten. Zijn de groeven zeer ondiep geworden door slijtage, dan kunnen deze het water op het wegdek namelijk écht niet meer afvoeren, simpelweg omdat hier geen ruimte voor is.

Regenbanden voor de motor; bestaat dat?

Rijd je auto in de regen, dan kost dit extra inspanning. Rijd je motor tijdens een hevige regenbui, dan wordt optimale concentratie vereist om de motor op de weg te houden. Zelfs ervaren motorrijders kiezen standaard voor banden die geschikt zijn om water goed af te kunnen voeren, want de twee banden zijn het enige contact met het wegdek voor de motorrijder. Daarom is het verstandig om ook regenbanden voor de motor aan te schaffen.