Spoorverbreders – wat moet ik weten?

  • Auteur: OPONEO.NL

Wijziging van de wielbasis met behulp van spoorverbreders verandert aanzienlijk  het uiterlijk van je auto, maar helpt ook bij andere zaken. Meer over de rol van spoorverbreders lees je in het onderstaande artikel.

Tijdens het observeren van getunede sportauto's kun je vaak zien dat ze breder lijken dan de normale fabrieksversies van dat type auto. Dat effect wordt bereikt door het verbreden van de wielbasis met behulp van spoorverbreders. Hierdoor krijgt het profiel van de auto totaal nieuwe proporties en de auto maakt een agressievere en compactere indruk.

Een goed gekozen spoorverbreder met een mooie en interessante velg garanderen dat de auto in de massa van vergelijkbare auto's opvalt. Bovendien verbetert  het verbreden van de wielbasis ook de rijeigenschappen van de auto. Soms gebeurt het dat het noodzakelijk is om bij de montage van grotere remmen spoorverbreders toe te passen. Ze zijn ook nuttig bij het gebruiken van velgen met een te hoge – diepe ET. In beide gevallen rekent de montage van spoorverbreders af met het conflict van de velg met de reminstallatie en ophangingselementen van de auto weg.

Dunlop band onder BMW.

Een aanpassing met spoorverbreders kan ervoor zorgen dat uw auto er veel aantrekkelijker uitziet.

Waar zijn spoorverbreders van gemaakt?

Voor de productie van de getoonde spoorverbreders wordt meestal een legering van aluminium met magnesium gebruikt. Bovendien wordt de oppervlakte van die legering verhard door anodiseren, een oppervlaktebehandeling van metalen, die berust op het elektrolytisch aanmaken van een dunne oxidelaag die de weerstand tegen krassen en de hardheid sterk verbetert. Bovendien is de massa van de spoorverbreder dankzij toepassing van lichte legeringen verminderd tot 70% van zijn stalen tegenhanger.

Nadelen van spoorverbreders

Het besluit om spoorverbreders te monteren moet goed worden overwogen, omdat er niet alleen voordelen aan zijn verbonden. De chauffeur moet er rekening mee houden dat de montage van spoorverbreders de ophangingsparameters van de auto volledig veranderen. In de praktijk blijkt dat dit niet altijd verbeteringen zijn. Sterker nog, de montage van een willekeurige spoorverbreder versnelt de slijtage van de lagers van de auto. Verder moet je erop letten dat je originele spoorverbreders aanschaft, geproduceerd door bekende bedrijven. Geen enkele merkloze spoorverbreder garandeert de veiligheid tijdens het rijden met een dynamische rijstijl.
 
Bij de keuze van een spoorverbreder moet je ervoor zorgen dat hij past bij de wielnaven. Deze twee elementen moeten op elkaar zijn afgestemd. Een verkeerde benadering kan ervoor zorgen dat je veiligheid op de weg eronder lijdt en dat de lagers en naven te snel verslijten.

Wielbasis van een auto.

Een auto met standaard wielbasis en met een wielbasis die met spoorverbreders verbreed is.

Hoe kies ik de maximale dikte van de spoorverbreder?

De simpelste en meest effectieve methode is duidelijk het meten van de afstand tussen de rand van het spatbord en de band. Hierdoor kun je de band maximaal en zonder belemmeringen van de naaf af schuiven en het levert de grootst mogelijke dikte van de spoorverbreder op. We moeten natuurlijk rekening houden met de werking van de band en de carrosserie van het voertuig en dus geen spoorverbreder toepassen die identiek is aan de breedte tussen de band en het spatbord. De breedte van de spoorverbreders aan de voorkant en de achterkant van de auto hoeft niet hetzelfde te zijn.

Tips voor de montage van spoorverbreders

De diameter van de spoorverbreder moet passen bij de diameter van de naaf, en de zijwand van de naaf en de spoorverbreder moeten een geheel vormen. Het ontstaan van "trapjes" als gevolg van verschillen in diameter is onaanvaardbaar. Denk eraan dat de bouten van de spoorverbreders die in de naaf gedraaid worden niet uitsteken buiten het montagevlak van de velg. Als je langere schroeven in de naaf draait, zorg er dan voor dat je zeker weet dat ze de elementen in de naaf, bv. ABS-sensors, niet kunnen beschadigen. De spoorverbreder moet makkelijk op de naaf passen, zonder weerstand.

Bouten op de velg.

Tips voor juiste montage van spoorverbreders.

Welke bouten moet ik gebruiken voor de montage van spoorverbreders?

Als je spoorverbreders wilt toepassen, zorg er dan voor dat de bouten het wiel op de juiste manier bevestigen op de naaf. Specialisten stellen dat aan deze voorwaarde voldaan is als minimaal 10-12 mm van de schroefdraad in de naaf steekt. Wanneer de bout niet wordt vastgedraaid op de aanbevolen diepte, bestaat het risico dat de schroefdraad breekt. Hieronder presenteren wij de aanbevolen diepte en tevens het aantal draaiingen voor de verschillende bouten met uiteenlopende schroefdraden. Vergeet niet dat het aantal aanbevolen draaiingen ook geldt voor de moeren. Specialisten van het bedrijf H&R raden op het gebied van spoorverbreders aan om de lengte van de bout zodanig te kiezen dat ze de helft van de dikte van de spoorverbreder langer zijn dan de fabrieksbouten.

M12x1.25 = minimaal 8 draaiingen = circa 10 mm schroefdraad
M12x1.50 = minimaal 6,5 draaiingen = circa 10 mm schroefdraad
M12x1.75 = minimaal 6,5 draaiingen = circa 12 mm schroefdraad
M14x1.25 = minimaal 9 draaiingen = circa 12 mm schroefdraad
M14x1.50 = minimaal 7,5 draaiingen = circa 11 mm schroefdraad

Bouten van velgen.

Tips voor juiste montage van spoorverbreders.

Verschillende soorten spoorverbreders – wanneer en welke toepassen?

Als je naar het brede aanbod aan spoorverbreders kijkt, lijkt het alsof je ze op vrijwel iedere auto kunt monteren, zelfs als je rekening houdt met de verwachtingen van de eigenaar van het voertuig. Het is mogelijk om het voertuig te verbreden van 5 tot 90 mm per kant. Vanwege dit brede bereik aan maten is het noodzakelijk om voor elke oplossing een andere constructie toe te passen.
 
Hieronder proberen wij een overzicht te geven van de constructie van een spoorverbreder, zodat het makkelijker wordt een besluit nemen welke oplossing het beste is voor jouw voertuig.

Type 1 – doorsteek spoorverbreders zonder centreerring
 
Vanwege zijn kleine dikte wordt de velg gecentreerd op de centreerkraag van de naaf. De montage moet plaatsvinden met behulp van bouten die een klein stukje langer zijn dan de fabrieksbouten.

Spoorverbreder zonder ring.

Spoorverbreder zonder ring.

Type 2 – doorsteekspoorverbreders met centreerkraag
 
Als je besluit voor een verbreding van meer dan 6 mm per kant, kun je het beste kiezen voor een spoorverbreder met centreerring. Die is in dit geval noodzakelijk, omdat de oorspronkelijke centreerkraag van de naaf door de spoorverbreder is afgedekt. Bij de montage is het daarom nodig om een langere bout te gebruiken (hij moet de helft van de dikte van de spoorverbreder langer zijn). Vergeet niet dat montage met bouten met dezelfde lengte als de fabrieksbouten in dit geval absoluut ontoelaatbaar is!

Spoorverbreder met centreerring.

Spoorverbreder met centreerring.

Type 3 – op de naaf geschroefde spoorverbreders
 
De grootste verbreding bereik je met spoorverbreders die je op de naaf schroeft. Dit product wordt geleverd inclusief de bouten waarmee je de spoorverbreder op de naaf schroeft in plaats van de normale bouten. Naast de openingen voor de bouten, is de spoorverbreder ook voorzien van openingen met schroefdraad die je gebruikt om het wiel vast te maken met de fabrieksbouten.
Een uitbreiding van bovengenoemde spoorverbreder is er een met pennen (meegeleverd) waarop het wiel wordt geplaatst, in plaats van de openingen met schroefdraad voor de bouten. Hierdoor is een verbreding mogelijk tot maar liefst 90 mm.

Spoorverbreder vastgeschroefd op een naaf met pennen.

Spoorverbreder vastgeschroefd op een naaf met pennen.

Spoorverbreders die de plaatsing van de bouten wijzigen
 
Een interessante variant op de hierboven gepresenteerde spoorverbreders is er een die de plaatsing van de bouten verandert, zodat het mogelijk wordt om wielen met een andere boutconfiguratie dan de fabrieksconfiguratie toe te passen. De montage en de constructie zelf wijken niet af van een normale spoorverbreder die op de naaf wordt bevestigd.

 

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)