Kiezen van de juiste bandenmaat is soms moeilijk

1. Hoeveel banden vervangen? Twee of vier?

Wat doen in de situatie, wanneer we twee banden in plaats van vier willen vervangen? De beste oplossing is vier dezelfde banden in onze auto (dezelfde banden model). Het is ook mogelijk om twee verschillende banden op de voor- en achteras hebben,  maar zulke oplossing verlaagt de prestaties van onze auto op de weg.

Twee verschillende banden modellen betekenen twee verschillende remwegen, twee verschillende manieren om aquaplanning te verslaan en twee verschillende manieren om de kracht van het voertuig op de weg over te brengen.  Het gedraag van onze auto kan een gemiddelde prestaties van die twee bandensoorten geven, maar de grip van de achteras is minder voorspelbaar  tijdens het rijden.  Daarom als we beslissen om alleen twee banden te vervangen, dan moeten we die nieuwe banden op de achteras monteren. Dat vermindert het risico van het draaien van de auto op de natte weg en vermakkelijkt de controle in de moeilijke situaties zoals noodremming of smalle bocht.

We kunnen banden tussen 3 klassen verdelen: economische, midden en top.

2. Welke bandenklasse kiezen?

Elk groot bedrijf, zoals Michelin, Goodyear, Continental of Bridgestone, heeft in zijn aanbod merken van verschillende klassen, van de goedkoopste tot de duurste banden. In het algemeen verschillen we 3 banden klassen: economy-, midden- en topklasse. Banden klassen betekenen de kwaliteit en prijs van de band, dus zorgen voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Bij banden bestaat er altijd een grote verband tussen de prijs en kwaliteit. Banden van de economyklasse kunnen nooit zulke prestaties behalen, als de banden van topklasse. Banden van topklasse vertegenwoordigen de hoogste techonologische niveau, maar bij de kleine prestaties  en rustige rijstijl kunnen we niet de volledige kracht van de band leren kennen.

2.1. Economyklasse

De goedkoopste bandenmerken zoals Barum, Dębica, Sava of Dayton zijn geproduceerd volgens de oudere bewezen technologie, die erder gebruikt in de banden van top klasse was. Dat betreft zowel loopvlakpatroon alsook het gebruikte rubbermengsel.

In de banden van economyklasse ligt het nadruk op de functionaliteit met het gebruik van al bewezen oplossingen. Daarom bieden deze banden geen innovatieve loopvlak profiel aan. Banden van de economyklasse zijn de beste voor het rustige rijden in de stad, met kleine maandelijkse kilometerstand.

Als u geen duizenden km per maand overwint, rijdt u meestal in de stad en de rustige rit is belangrijk voor u, dan banden van economyklasse zijn zeker voor u.

Zomerband van de economyklasse – Barum Bravuris 2

2.2. Banden van de middenklasse

Middenklasse is voor deze bestuurders, die iets meer van de banden verwachten, dan een gewone gebruiker. Banden van de middenklasse zijn een compromis tussen prijs en kwaliteit. Middenklasse zijn de merken zoals: Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone of Uniroyal.

Banden van deze klasse zijn  ontworpen voor elke voertuigtype, van de kleinste auto’s, door de middenklasse tot de auto’s van de top merken. Ze zijn geschikt voor zowel rijden in de steden alsook voor lange routes.

Banden van middenklasse zijn heel populair bij deze bestuurders, die economische aankoop met de hoogste kwaliteit waarderen.  Evenwichtige prestaties en opitmaal gedraag zowel op droge alsook natte wegen maakt dat banden van de middenklasse zijn het meest gekozen door de Nederlandse bestuurders.

Banden van middenklasse zijn perfecte oplossing voor u, als u op zoek naar veiligheid en rijcomfort in een redelijke prijs bent.

Populaire bandenmodellen van middenklasse:
 

Zomerband van middenklasse – Uniroyal RainExpert

2.3. Banden van topklasse

Banden van topklasse zijn ontworpen speciaal voor de meest veeleisend bestuurders. Ze gedragen zich uitstekend op elke oppervlakte, ze zijn ook onfeilbaar in de meest extreme weeromstandigheden. Dankzij de hoogste kwaliteit van de uitvoering en zeer goede parameters garanderen die veiligheid en zich bewaarheiden zowel tijdens het dagelijkse  stedelijke rijden, alsook in de lange routes.

Banden van de topklasse zijn de meest belangrijkste segment bij de banden fabrikanten. Dat is verbonden met grote financi ële uitgaven voor veel onderzoeken, ontwikkeling en innovaties. Banden van top klasse zijn de meest moderne rubbermengsels en baanbrekende loopvlakken. Topklasse is een vlaggenschip van elke producent, daarom als u beslist om zulke banden te kopen, dan krijgt u de hoogste mogelijk kwaliteit, die een producent kun u aanbieden.

Banden van deze klasse zijn ontworpen zowel voor de auto’s van middenklasse, alsook voor limousines, sportieve auto’s en auto’s met grotere vermogens. Banden van topklasse zijn bv. Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin en andere.

Als u heel lang rijdt, vindt u agressief rijden leuk en van een band verwacht u veilige en zekere besturen in elke omstandigheden, dan banden van topklasse zijn voor u.
 

Zomerband van topklasse – Continental ContiSportContact Vmax

3. Welke loopvlakpartroon kiezen?

Op de bandenmarkt kunt u veel zomerbanden vinden. Alleen bij Oponeo.nl vindt u meer dan 500 modellen. Daarom moeten we dat in orde brengen.  Op de markt vindt u drie loopvlakpatronen: symmetrisch, asymmetrisch en richtingsgebonden. Elke van die  presenteert andere technologische mogelijkheden, elke loopvlakpatroon heeft zijn eigen voor- en nadelen.

3.1. Symmetrische banden

Symmetrische zomerbanden komen vaker in de aanbod voor dan de winterbanden, omdat symmetrische banden niet goed genoeg voor de winterse omstandigheden zijn.

Symmetrisch loopvlakprofiel is zo'n loopvlakprofiel, waarbij beide helften van loopvlak identiek zijn, dus die kunnen op een willekeurig manier. De grootste voordeel van een symmetrische band is lage geluidsniveau. Symmetrische loopvlak verbonden met goede rubbermengsel zorgt voot lager rollweerstand, wat veroorzaakt minder brandstofverbruik en verlangt de duurzaamheid van de band.

Zomerbanden voor personen auto’s met een symmetrisch loopvlakprofiel kunnen we meestal met de diameter 13-15 inch kopen.
Ze komen ook echt vaak in de aanbod voor de bestelwagens voor.

De meeste banden met symmetrische loopvlakpatroon zijn voor de economy- en middenklasse ontworpen – meestal zijn die voor de auto’s van compacte of mini klasse aanbevolen, die niet zo sterke motorkracht hebben.
 

Als u bent op zoek naar de banden voor een veilige en rustige rijden in elke omstandigheden, dan zijn de symmetrische banden perfect voor u.

Voorbeeldige banden met symmetrisch loopvlakpatroon:

Voorbeeld van de symmetrische band

3.2. Asymmetrische banden

Asymmetrische zomerbanden zijn heel populair in de aanbod van verschillende fabrikanten. De eerste banden met een assymmetrsich loopvlakpatroon verschenen rond 15 jaar geleden, maar sinds 10 jaar zijn die echt populair. Deze banden zijn vandaag de sterkste segment van de bandenmarkt. Die zijn echt vaak gemonteerd als de originele uitrusting voor de auto’s van midden en top klasse.

Het loopvlakpatroon van de asymmetrische banden is niet gelijk op beide kanten van het loopvlak. De binnenste kant van het loopvlak (die met meer groeven) is verantwoordelijk voor het waterafvoer, en die binnenste kant  zorgt voor het goede besturen zowel tijdens het rijden rechtdoor alsook in de bochten. Zulke oplossing zorgt voor groter stabiliteit van de auto in de bochten  (door de betere spreiding van het gewicht) en zorgt voor de langere duurzaamheid van het loopvlak. Banden met een asymmetrisch loopvlak zijn meer economisch en hebben lager geluidsniveau.

Bij het moneteren van de asymmetrische banden is het belangrijk om ‘inside’ en ‘outside’ te volgen. ‘Inside’ betekent  dat de band moet bij de auto gemonteerd worden en ‘outside’ beteken de buitenkant van de band. De asymmetrische banden komen meestal in de banden van midden en hogere klasse voor -  ze zijn aanbevolen voor de sportieve autos, limousines, stadsauto’s en die van mini klasse, met een hoger motorkracht.

Als u bent op zoek naar stille banden met een hoge rijcomfort, die veelzijdig maar ook economisch zijn, die goede greep in de bochten houden, dan zijn de asymmetrische banden perfect voor u.

Voorbeeldige asymmetrische autobanden:

Voorbeeld van de asymmetrische band

3.3. Richtingsgebonden banden

Richtingsgebonden autobanden komen in de aanbod van de producenten voor elke seizoen aan. Dit loopvlakprofiel is echt populair en zijn kenmerk is door de producent beperkt rijrichting.

Richtingsgebonden banden hebben loopvlakpatroon in de vorm van letter “V”. De grootste voordeel van dit soort banden is goede waterafvoer, goede reactie voor de versnelling en remmen van auto. Goede parameters van de richtinggebonden banden maken die perfect voor de sportieve auto’s met hoge motorkracht.

Richtingsgebonden loopvlakprofiel komen in alle banden klassen voor: economy, midden en top. Die worden het meest aanbevolen voor de auto’s van midden en top klasse, maar ook voor die sportieve auto’s.

Als u op zoek bent naar de banden, die voor een goede waterafvoer zorgen, heeft u auto met hoge motorkracht en u waardeert goede greep bij de versnelling en remmen, zijn de richtingsgebonden banden perfect voor u.

Voorbeeldige richtingsgebonden banden:

Voorbeeld van een richtingsgebonden band

4. Waarom is het belangrijk om door de producent aanbevolen maten en indexen te volgen?

De fabrikant van uw auto heeft een paar optionele bandenmaten doorgegeven, die kunt u in uw auto laten monteren. Met de maat is ook altijd snelheids- en draagvermogenindex aangegeven.  Deze maten en indexen noemen we gehomologeerd. Gebruik van de gehomologeerde bandenmaten met de indexen is echt belangrijk, omdat dat het volledige gebruik van de mogelijkheden van uw auto garandeert.  Gebruiken van andere maten kan beschadigen werken van de stuurbekrachting zoals ABS, ESP of ASR, maar kan ook verminderen gebruik van de prestaties van uw auto bij de versnelling en het remmen.

5. Gehomologeerde maat versus vervangende maat

Een kleine afwijking van de door de producent gehomologeerde maar kan eventueel geaccepteerd worden, bv. Door het gebruik van de vervangende banden te maken. Vervangende band of wiel  kan niet meer dan 2% verschil in de maat in de hoogte van de band hebben in vergelijking met de gehomologeerde banden.

Bijvoorbeeld: gehomologeerde maat is 185/65R15. Bij het gebruiken van een bredere band 195/60R15 is het verschil in de hoogte van de band 1.07%, wat is binnen de normaalwaarde. Ander voorbeeld: gehomologeerde maat is 205/55R16 – vervangende band kan bv. 195/65R15 zijn – het verschil is 0.58%. Zulke afwijkingen maken geen verschil in het besturen van uw auto.

Let op! Het gebruik van de vervangende bandenmaten kan een andere kilometerafstand tonen, dan die werkelijke, maar ook kan het brandstofverbruik verhogen (in het geval van de bredere banden, dan die gehomologeerde).

Als u het niet weet, welke vervangende banden maten te gebruiken, check de Bandencalculator op onze website. Als u nog twijfels heeft, dan kunt u altijd onze specialisten om een advies te vragen. Bel onze Klantenservice op (0 20 790 2079)

Welke banden? Kies de juiste banden voor uw auto.

6. Kan men een andere dan gehomologeerde snelheidsindex gebruiken?

Bij de vervangende bandenmaat mag men niet de snelheids- en draagvermogenindex niet lager dan die gehomologeerde gebruiken. Gebruiken een lager draagvermogenindex is helemaal verboden. Te laag index vermindert het rijcomfort, maakt het rijden gevaarlijker, veroorzaakt sneller slijtage en kan de problemen met de controle over auto brengen. Als te laag snelheids- of draagvermogenindex schade aan uw auto brengt, dan kunt u er geen geld van uw verzekering krijgen.

Het is wel mogelijk om een hoger snelheidsindex te gebruiken. Deze oplossing kan u grotere stabiliteit tijdens het gewone rijden aanbieden.

Let op! Verandering van snelheidsindex naar een hoger (bv. Van T – 190km/h naar W – 270 km/h) kan rollweerstand en brandstofverbruik verhogen en het rijcomfort verminderen – de band met een hoger snelheidsindex is meestal harder, zwaarder en luider. Een kleiner verschil (bv. Van T – 190km/h naar H – 210km/h) is niet zo slecht voor uw auto.

Banden met een hoog snelheidsindex (van V tot Y) is voor de auto’s met hoge motorkracht aanbevolen.