Winterbanden – M+S aanduiding kan verwarrend zijn!

  • Auteur: OPONEO.NL

Wist u dat de M+S aanduiding niet op winterbanden wijst? Ontdek waarom. 

Laatst hebben we een email van een van onze lezers gekregen... 

Martijn heeft een kennis in het buitenland die als cadeau hem een compleet set onbekend merk winterbanden heeft verstuurd. De banden hadden de aanduiding M+S. Onze lezer was blij met het cadeau, hij was net van plan om winterbanden aan te schaffen. Zonder enig nadenken reed onze bestuurder naar een montagepunt en liet de banden monteren. Na een paar dagen sneeuwde het. Onze lezer was echter zelfverzekerd omdat zijn auto met nieuwe winterbanden was uitgerust. Niettemin, al bij de eerste heuvel, tijdens de rit naar zijn werk begonnen de problemen. De banden slipten en de auto was niet in staat de heuvel te beklimmen. 

W legden aan onze lezer uit dat ofschoon een band de M+S aanduidingen kan hebben, het geen winterband hoeft te zijn. Deze aanduiding wordt ook op banden voor 4x4 auto's, all-season banden (Amerikaanse markt inbegrepen) en zeer vaak op banden afkomstig uit China toegepast. Sommige banden presteren nauwelijks in winterse toestanden. 

Het werd dus duidelijk dat Martijn geen winterbanden heeft. In winterse omstandigheden en bergachtig terrein vervulden de cadeau gekregen banden hun taak niet. Het is meer dan de moeite waard om deze probleem onder de loep te nemen en een antwoord te vinden op de vraag: "Wat voor eigenschappen moet een band hebben om geschikt te zijn voor winterse omstandigheden?"

winterbanden

Een band bestemd voor winterse
omstandigheden moet aan vooraf vastgestelde eisen voldoen.

Hoe kun je een band voor winterse omstandigheden herkennen? 

Banden voor de winter moeten zelfs onder zwaarste omstandigheden, wanneer er sneeuw en ijs op de weg ligt, veiligheid garanderen. Belangrijk zijn vlotte acceleratie en weggedrag in de bochten, maar de belangrijkste parameter is het remgedrag bij zulke extreme omstandigheden. Het effectieve tot stilstand brengen van een voertuig is te allen tijde de beste indicator van de bandenkwaliteit. Bovendien kan deze parameter makkelijk gemeten worden en wordt bovendien gekenmerkt door een hoge herhaalbaarheid en betrouwbaarheid van metingen. 

M+S aanduiding is alleen een verklaring van de fabrikant dat de loopvlak en toegepaste materialen zodanig zijn geprojecteerd dat de banden beter presteren in sneeuw in modder in vergelijking met standaard banden. Is "beter" genoeg? 

Deze aanduiding bevindt zich op alle winterbanden, maar niet alle banden met deze aanduiding zijn banden voor winterse omstandigheden. Deze aanduiding heeft een bredere zin en bevat ook winterbanden. 

winterbanden

M+S banden tegenover typische banden.

De enige aanduiding die de werkelijke winter rijeigenschappen bevestigd is het symbool met de sneeuwvlok met drie bergpieken in de achtergrond., ook bekend als 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake). Dit symbool wordt toegekend na het grondig testen van de banden.

Om een 3PMSF band te kwalificeren moet het aan bepaalde eisen voldoen.

LET OP!
Het is u zeker opgevallen dat we in deze artikel vaak de uitdrukking “band voor winterse omstandigheden” gebruiken.

Dit komt doordat het symbool 3PMSF niet alleen op winterbanden voorkomt, maar ook op sommige all-season banden die aan bepaalde sneeuwtractie eisen voldoen.
winterbanden

Autorijden in de winter is niet eenvoudig, daarom
is het de moeite waard om je auto met winterbanden uit te rusten.

Voor de nieuwsgierige - een handvol voorschriften.

Waarin moet een band slagen om een winterband te worden? 

Gedetailleerde richtlijnen die omschrijven welke banden kunnen worden beschouwd als geschikt voor gebruik in de winterse omstandigheden bevinden zich in de amendement van verordening 117 UNECE. De amendement vergt van winterbanden bepaalde sneeuwprestaties. De band ondergaat een rem of tractie test. Pas na het passeren van de test kan de band worden gemarkeerd met 3PMSF. 

Hoe ziet de test eruit? 

De eerder genoemde voorschriften bepalen een concrete handelwijze waarmee de banden worden getest. De benaming is vrij ingewikkeld: “Gemiddelde Volle Vertraging” (MFDD- Mean Fully Developed Deceleration).

De test bestaat uit een afstandmeting tijdens snelheidsafname van een auto met ABS tussen twee bepaalde snelheden (in geval van testen op sneeuw van 25 km/h naar 10 km/h). Vervolgens wordt de sneeuwgrip index berekend ten opzichte van de referentieband (SRTT genoemd). In praktijk wordt er bij het remmen nagegaan of en in welke mate de band slipt.

De referentieband is een band die geproduceerd, gecontroleerd en opgeslagen wordt volgens de E1136-93 (2003) norm, uitgegeven door de American Society for Testing and Materials (ASTM) - een organisatie die normen ontwikkelt in de Verenigde Staten. 

In wat voor omstandigheden worden de banden getest? 

De test moet worden uitgevoerd op een zo vlak mogelijke testbaan bestaande uit compacte sneeuw met een maximale helling van 2 graden en een geschikte lengte en breedte. De sneeuwlaag moet bestaan uit:

  • een zeer compacte onderlaag met een dikte van tenminste 3 centimeter,
  • een bovenlaag van ongeveer 2 centimeter. 

Tijdens de test moet op de hoogte van 1 meter vanaf de grond de luchttemperatuur tussen -2 en -15 graden zijn. De sneeuwtemperatuur hoort op een diepte van 1 centimeter tussen 4 en -15 graden zijn. Het is aanbevolen dat er tijdens de test geen harde wind waait en geen intensieve zon schijnt. 

Hoe worden de testresultaten geïnterpreteerd? 

Om een band als winterband te classificeren die gebruikt kan worden in bare winterse omstandigheden en gemarkeerd mag worden met het sneeuwvlok symbool met drie bergpieken in de achtergrond, moet het een grip index bezitten die in vergelijken met de referentieband tenminste: 

  • 1,07 (7% beter) in geval van C1 bandencategorie (persoonsauto banden),
  • 1,02 (2% beter) in geval van C2 bandencategorie (bestelauto banden).

Deze index is de verhouding tussen het resultaat van de geteste band en het resultaat van de referentie band. 

De sneeuwgrip index kan ook bepaald worden met behulp van tractiemeting methode volgens de ASTM F 1805-06 norm. In dit geval moet de band een index van 1,10 halen, aldus 10% beter zijn dan de referentieband. 

Helaas worden de testresultaten niet bekendgemaakt, zodoende weten we niet welke modellen het beste waren tijdens de homologatie. Desalniettemin geven de resultaten van bandentesten uitgevoerd door automobiele organisaties en bladen een inzicht in de prestaties van afzonderlijke banden 

De beneden getoonde tabel geeft de minimale sneeuwgrip index waarden aan, die de band moet halen. 

Bandenklasse Sneeuwgrip index (remmen)  Sneeuwgrip index (tractie)
Voorbeeld referentieband  SRTT 14 SRTT 16C SRTT 14
C1 (persoonsauto banden) 1,07  - 1,10 
C2 (bestelauto banden)  - 1,02 1,10 

Minimale waarden sneeuwgrip index voor banden met het sneeuwvlok symbool met drie bergpieken in de achtergrond aanduiding (3PMSF). 

winterbanden

3PMSF aanduiding op de zijkant van de band.

Samenvatting - waarom is M+S aanduiding niet genoeg?

Een band heeft veel eigenschappen die belangrijk zijn. Grip, stuurresponse, zuinigheid, comfort, werkingsduur, duurzaamheid van de loopvlak, weerstand tegen schade, te veel om op te noemen. Het is geen makkelijke taak om al deze eigenschappen samen te brengen. Het is onmogelijk om een band te vervaardigen die ideaal in elk opzicht is. Dit is zelfs niet nodig, want in principe zijn de prestaties afgestemd op het doelgebruik van banden.

Andere rijeigenschappen zijn belangrijk voor stadsauto eigenaren, andere voor sportcoupés, andere voor familie-vans, en nog andere voor de off-road fans. Zomer- en winterbanden zullen ook andere rijeigenschappen bezitten. 

De wetgeving vereist minimale parameters als het gaat om snelheidsprestaties (conformiteit van snelheidsindex), draagvermogen (conformiteit van draagvermogen index), geluidsoverlast en vanaf 1 oktober 2012 (in verband met verplichte bandenlabels) ook de rolweerstand en grip bij nat wegdek. Ook moeten de winterbanden bepaalde parameters bezitten om goed te presteren in winterse omstandigheden. 

Een band met alleen M+S aanduiding heeft dus een andere bestemming dan typische wintermodellen. 

Wat voor banden kun je het beste kopen voor winterse omstandigheden? 

Om meer zekerheid en veiligheid op sneeuw en bij lage temperaturen te hebben kies voor banden die het sneeuwvloksymbool met drie bergpieken in de achtergrond aanduiding hebben. Eigenlijk bezitten alle in Europa verkochte en door grote fabrikanten geproduceerde winterbanden en sommige hoogwaardige all-season banden (bijv. Kleber Quadraxer, Goodyear Vector 4Seasons) de aanduiding M+S en 3PMSF. Een uitzondering kunnen M+S banden zijn afkomstig van de Amerikaanse markt, van onbekende oorsprong uit Azië (ondanks dat er ook bekende, kwalitatieve Aziatische banden bestaan) of heel oude banden (meer dan tien jaar). Zulke producten raden we zeker niet aan.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)