De voorgestelde band heeft een 3PMSF symbool (Three Peak Mountain Snow Flake). Dit betekent dat het aan de eisen van de Europese Unie voor wat betreft winterbanden voldoet. Dit symbool wordt toegekend nadat een gegeven model nauwkeurig is getest met betrekking tot de grip op sneeuw.
Firestone WINTERHAWK 2 is voorzien van een loopvlak dat een vervolg van het loopvlak van Firestone WINTERHAWK is. Voor de productie ervan werd een modern rubbermengsel gebruikt verrijkt met silicaverbindingen waardoor de band de optimale zachtheid in extreme winteromstandigheden behoudt. De hoge kilometerstanden van de band worden verzekerd door de gelijke verdeling van de krachten die op de oppervlakte van de band werken. Als gevolg verslijt het loopvlak langzaam en gelijk en de automobilist kan volledig van de prestaties van de band genieten zonder te vrezen dat de parameters met de gereden kilometers dalen. De oppervlakte van het loopvlak is bedekt met lamellen die aanvullende beveiliging op glad wegdek bieden. Dankzij de zigzag-vorm vormen deze inkepingen meerdere scherpen, in de grond "grijpende" randen. De lamellen garanderen verkorte remweg en dynamisch starten en versnellen.
Bij de afvoer van water van onder de bovenkant van het loopvlak helpen ook drie brede kanalen in de omtrek die de kenmerken van rijden in diep water verbeteren. Daardoor droogt de band snel en het risico van aqua en snowplaning wordt beperkt. De verbinding in het middelste deel van het loopvlak verzekert soepen en stabiel rijgedrag. Ook de bestuurbaarheid waarvoor de grotere blokken in de schouderzone van de band verantwoordelijk zijn, is verbeterd. Bovendien verzekert de driedimensionale structuur van de groeven een grotere stijfheid van de constructie en helpt het trillingen- en geruisniveau te verlagen waardoor het rijgedrag zacht en meer comfortabel is.
Firestone WINTERHAWK 2 is een winterband in het middensegment bestemd voor persoonauto's van midden en hogere klasse voorzien van motoren met een groot vermogen. In het model is het computer geoptimaliseerde patroon van het loopvlak toegepast waardoor de band een grotere contactoppervlakte met de grond krijgt. Dat gaat gepaard met een korte remweg en nauwkeurige besturing onafhankelijk van het weer en de soort wegdek. Door de gelijke verdeling van de druk die op de oppervlakte van de constructie werkt, verslijt het loopvlak gelijk aan elke zijde waardoor de gebruiksperiode wordt verlengd en het rijcomfort wordt verbeterd.