20% meer files in 2018! Wat voorspelt dit voor de winter?

  • Auteur: OPONEO.NL

Begin oktober 2018 meldde de ANWB dat de filezwaarte op de Nederlandse wegen met maar liefst 13% toegenomen is ten opzichte van het derde kwartaal in 2017. Dit nieuws volgde het bericht uit juli op, waarin al een stijging van 20% te zien was waarbij de eerste zes maanden van 2018 tegen de eerste zes maanden van 2017 afgezet werden. Vooral in de winterse periode gaat het mis: de filezwaarte nam namelijk in het eerste kwartaal van 2018 al met 25% toe en dat is niet alles: de ANWB voorspelt dat de filedrukte alleen maar verder toe zal nemen, zeker nu de winter voor de deur staat.

Meer files in de herfst en winter

In de herfst en de winter is het risico op een file vele malen groter dan in de rest van het jaar. Dit heeft te maken met een aantal uiteenlopende factoren. Het verzetten van de klok naar de wintertijd is een oorzaak die vaak aangehaald wordt: reed u in de zomertijd nog bij daglicht naar huis, dan zorgt de wintertijd ervoor dat u ineens in het donker over de snelweg komt te rijden. Dit vergt aanpassingsvermogen van de automobilisten en klinkt makkelijker dan het is.

Daarnaast zorgt regenval voor extra risico op ongelukken. Slechter zicht is hier een achterliggende reden voor, maar ook water op het wegdek is een boosdoener. Langere remwegen, minder grip en minder controle over het stuur zorgen ervoor dat er meer ongelukken gebeuren. Is hier een vrachtwagen bij betrokken of meerdere personenauto’s, dan leidt dit onherroepelijk tot een file. Gebeurt dit op een van de grotere knooppunten, dan is de lange rij aan auto’s binnen de kortste keren niet meer te overzien.

De ongelukken en files in de winter hebben vaak te maken met slechte banden, waardoor er minder grip is. Ook zorgen vorst en sneeuwval voor problemen. Enerzijds met zicht, anderzijds met grip op de weg. Daarnaast komen in de winter meer auto’s stil te staan langs de weg door problemen met auto-onderdelen zoals de accu of vastzittende remmen.

De grootste knooppunten

De grootste knooppunten op de Nederlandse snelwegen lieten in de eerste negen maanden van 2018 de meeste files zien:

  • A27 Utrecht > Breda 

  • A4 Amsterdam > Den Haag & Amsterdam < Den Haag

  • A58 Breda > Eindhoven

  • A15 Rotterdam > Gorinchem

Komt u hier met regelmaat langs van of naar uw werk, dan is het extra verstandig om de file informatie in de gaten te houden voordat u vertrekt én tijdens uw reis.

Wat kunnen we doen aan de files in Nederland?

De Nederlandse overheid is al jaren bezig met de strijd tegen de overbelasting van de infrastructuur en gezien de gestegen filezwaarte is hier weinig succes geboekt. Daarom is het goed om eens te kijken naar de alternatieve mogelijkheden die er zijn. Er zijn namelijk genoeg opties voor de mensen die de veiligheid op de weg willen verbeteren en de mensen die niet in de file willen staan. Sommige opties zijn nu al beschikbaar, andere mogelijkheden worden binnen een aantal jaren op de markt gebracht naar alle waarschijnlijkheid.

Een optie die er nu al is, is het aanschaffen van goede winterbanden. Veel automobilisten beseffen zich niet goed dat de banden het enige contact zijn met het wegdek. Dit contact moet optimaal zijn om de controle over de auto te houden, de remweg te verkleinen, het comfort te optimaliseren en het brandstofverbruik terug te dringen. Op tijd laten controleren van het profiel op de banden is daarom een verstandige keuze voor uw eigen veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers. En met minder ongelukken wordt ook het aantal files teruggedrongen.

Bij de opties die de komende jaren verwacht mogen worden, horen de zelfrijdende auto’s. Door de auto’s zelf te laten rijden, vermindert de kans op menselijke fouten tijdens het rijden waarmee het aantal ongelukken gereduceerd kan worden. Ook kunnen de zelfrijdende auto’s onderling communiceren om zo de reistijd te optimaliseren zonder daarbij andere voertuigen te hinderen.

Een ontwikkeling die op dit moment getest wordt (maar nog niet geïmplementeerd is), is HUD. Dit is een ontwikkeling waar veel autoliefhebbers op wachten. Het head-up display is zonder enige twijfel een manier om het rijden in zwaardere omstandigheden sterk te vereenvoudigen. Kort gezegd werkt het als volgt: er is geen dashboard meer nodig omdat alle informatie op uw voorruit geprojecteerd wordt. Hierbij kunt u denken aan:

  • Brandstofpeil;

  • De tijd;

  • Uw snelheid;

  • De ideale route naar huis/werk;

  • Informatie over files en ongelukken;

  • Het aantal toeren.

Het grote voordeel is dat u bij slecht weer, donkere omstandigheden en daarmee weinig zicht op geen enkel moment uw ogen van de weg hoeft te halen om informatie te krijgen over bijvoorbeeld uw snelheid. Door meer focus te houden op wat er op de weg gebeurt, kunt u sneller inspelen op gevaarlijke situaties en uw rijgedrag hierop aanpassen.

HUD’s met realtime data voor de bestuurder?

Dat de HUD’s de toekomst kunnen veranderen, blijkt wel uit de vele samenwerkingen die aangegaan zijn op dit vlak. Zo zijn verschillende autofabrikanten al op zoek naar mogelijkheden om realtime data te gebruiken om zo de file informatie constant bij te werken zodat het navigatiesysteem de bestuurder alternatieve routes aan kan bieden die direct op de voorruit zichtbaar gemaakt worden. Op die manier wordt het voor u als automobilist makkelijker om een file te vermijden. Gezien u alle informatie op uw voorruit ziet en niet meer naar het dashboard hoeft te kijken, is de kans ook direct kleiner dat u een file veroorzaakt.

Uiteraard is een combinatie van voorgenoemde opties het meest aantrekkelijke, zeker in een land met een infrastructuur die zo zwaarbelast is als die van Nederland. Tot het moment komt dat dit mogelijk is, is het verstandig om de aandacht bij het rijden te houden en de (winter)banden nog eens te controleren voordat u naar het werk rijdt.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)