Zomer- of vierseizoenenbanden – wat kies je?

  • Auteur: OPONEO.NL

Zomer- of vierseizoenenbanden? Wat kun je het beste kiezen? Als je nog steeds twijfelt welk bandentype je moet kiezen, kan dit artikel je helpen een beslissing te nemen. Bekijk welke optie voor jou de beste is.

 

Zomerbanden

Zomerbanden zijn bedoeld voor weersomstandigheden die zich voordoen van de lente t/m de herfst. De gebruiksvoorwaarden voor zomerbanden worden begrensd door de temperatuur. Indien deze onder de 7 gradenkomt, verliezen de banden hun tractie-eigenschappen.

 

Vierseizoenenbanden

Vierseizoenenbanden, ook wel universele banden genoemd, beschikken over gecombineerde eigenschappen van zomer- en wintermodellen. Het samenvoegen van twee typen seizoensbanden in één is een grote uitdaging. Niet voor niets wordt gezegd dat de kunst van het produceren van bande neerkomt op het vinden van de juiste compromissen tussen waarden, zodat aan de verwachtingen van de gebruikers wordt voldaan. Hoe groter het bereik van wegomstandigheden om rekening mee te houden, hoe moeilijker deze taak natuurlijk wordt.

 

Links een vierseizoenenband, rechts een zomerband.

Links een vierseizoenenband, rechts een zomerband.

 

Zomer- of vierseizoenenbanden? Verschillen en overeenkomsten

Zomer- en vierseizoenenbanden verschillen door het profiel van het loopvlak, het compound en de contour ofwel vorm.

Het loopvlak van een vierseizoenenband beschikt over een groot aantal lamellen. Deze zorgen voor beter gedrag van de banden in de sneeuw. 's Zomers verliest een band met teveel inkepingen echter makkelijk stijfheid. Dat is weer van negatieve invloed op de grip, de remweg en de tractie, niet alleen op droog maar ook op nat wegdek.

Zowel bij vierseizoenen- als zomerbanden worden alle drie de loopvlaktypen gebruikt: symmetrisch, asymmetrisch en directioneel.

Bij directionele loopvlakken voor vierseizoenenbanden zijn de functies van de afzonderlijke delen van het loopvlak duidelijk gescheiden. De schouder heeft normaal gesproken minder lamellen en dient tot het rijden in de zomer, terwijl de voorzijde, oftewel het centrale deel van het loopvlak, meer lamellen bevat en juist winterse ritten ondersteunt.

De asymmetrische profielen van universele banden maken het mogelijk om zowel onderdelen op te nemen voor zomerse als winterse vereisten. In dat geval hebben we dikwijls te maken met twee zijden van het loopvlak: de zomer- en de winterzijde. Deze zgn. winterse eigenschappen beschikken vaak over een "outside", de buitenzijde.

 

Een vierseizoenenband met duidelijke verdeling in een winterdeel (binnenzijde) en zomerdeel (buitenzijde) op het loopvlak.

Een vierseizoenenband met duidelijke verdeling in een winterdeel (binnenzijde) en zomerdeel (buitenzijde) op het loopvlak.

 

Rubbercompounds die worden gebruikt in vierseizoenenbanden worden zodanig vervaardigd dat ze bij alle temperaturen acceptabele prestaties leveren. Een zomerbandencompound kent geen compromis en moet presteren bij temperaturen boven de 7 graden. Daarom zijn vierseizoenenbanden naarmate de temperatuur stijgt niet in staat dezelfde prestaties te behalen als zomerbanden.

De bandcontour is de omtrek rond het loopvlak. Deze is zichtbaar wanneer we van de voorkant naar het loopvlak kijken. De bandcontour bepaalt het contact met het wegdek en daarom is de grootte van de contour zeer bepalend voor de grip van de banden.

De contour van een zomerband is rond, zodat er een lage rolweerstand en grote grip bij zomers weer wordt verkregen. De contour van vierseizoenenbanden is massiever en hoekig van vorm, zoals kenmerkend voor winterbanden. De massieve schouders zorgen voor goede grip bij winters weer maar leiden zomers tot snellere slijtage van het loopvlak en een hoger brandstofverbruik.

 

Hoe zijn zomer- en vierseizoenenbanden gemarkeerd?

Zomerbanden hebben geen typische markering voor het seizoen waarvoor ze bestemd zijn.

De markering van vierseizoenenbanden is het symbool M+S („mud and snow”, oftewel modder en sneeuw). Deze markering wordt gebruikt op vierseizoenenbanden die in Amerika worden geproduceerd. In Europa lijken universele banden meer op wintermodellen en beschikken ze vaak over een pictogram van drie bergtoppen en een sneeuwvlokje (3PMSF). Naast deze symbolen staat op een vierseizoenenband vaak het opschrift ALL SEASON. Het komt voor dat fabrikanten eigen, aanvullende grafische symbolen gebruiken om aan te duiden dat de band het hele jaar door kan worden gebruikt, onder wisselende weersomstandigheden.

 

Markeringen die voorkomen op vierseizoenenbanden.

Markeringen die voorkomen op vierseizoenenbanden.

 

Zomer- of vierseizoenenbanden in tests

Vierseizoenenbanden worden dikwijls vergeleken met winterbanden en minder vaak met zomerbanden. Uit tot op heden verrichte tests (bijv. van ADAC of Autobild) blijkt dat vierseizoenenbanden slechter scoren dan hoog beoordeelde seizoensbanden maar dat goede vierseizoenenbanden het beter doen dan de goedkoopste seizoensmodellen.

Vierseizoenenbanden hebben ook mindere resultaten dan goede zomerbanden. Dit blijkt uit tests op droog wegdek, zowel in de categorie remmen als besturing (bijv. in de test van AutoBild uit 2009 voor de maat 205/55 R16). Zomerbanden winnen dankzij het loopvlakprofiel en het gebruikte compound.

Het komt voor dat sommige vierseizoenenmodellen het goed doen in tests op nat wegdek, vooral wat betreft aquaplaning, zoals bijv. de Vredestein Quatrac 3 of de Dunlop SP 4 All Seasons. Hoewel deze banden lager scoren dan goede zomerbanden, overtreffen ze veel producten uit een lager segment (voornamelijk de goedkoopste, minder bekende merken).

 

Voordelen van vierseizoenenbanden

Vierseizoenenbanden dienen ons het hele jaar door een acceptabel prestatieniveau te bieden, vooral onder gematigde gebruiksomstandigheden. Met vierseizoenenbanden zijn we altijd voorbereid op een plotselinge intrede van de winter of een onverwachte terugkeer van kou in de lente. De kracht van deze band zit hem dan ook in de veelzijdigheid.

Met vierseizoenenbanden hoef je geen twee keer per jaar naar de garage om je banden te laten verwisselen. Zo bespaar je tijd en geld en kun je je richten op het periodiekuitbalanceren van de wielen.

 

Zijn vierseizoenenbanden de moeite waard?

Een set goede vierseizoenenbanden van een gerenommeerde fabrikant kan een betere keuze zijn dan twee sets van de goedkoopste seizoensgebonden banden. Deze oplossing is zinvol voor automobilisten die weinig jaarlijkse kilometers afleggen (minder dan 5-6 duizend kilometer per jaar) en hoofdzakelijk in de stad rijden.

Waarom? Wanneer we weinig rijden en ons hoofdzakelijk in gematigde rijstijl verplaatsen door stedelijk gebied, zijn we niet in staat om de seizoensbanden te verbruiken tot ze hun eigenschappen verliezen. Deze banden zullen sneller verouderd zijn dan versleten. Daarnaast moet in beschouwing worden genomen dat de omstandigheden die we in de stad tegenkomen in de regel zelden van extreme aard zijn. Het is een veel beter idee om, laten we zeggen, na 4-5 jaar en 40 duizend km een set vierseizoenenbanden te verwisselen dan 10 jaar lang te rijden op een set zomer- en een set winterbanden.

Vanwege de situatie op de tweedehandsmarkt zijn er vaak 15 inch (of 16 inch) vierseizoenenbanden beschikbaar, die passen op compacte en stadsauto's.

 

Het loopvlak van een zomerband.

Het loopvlak van een zomerband.

 

De voordelen van zomerbanden

Het grootste voordeel van zomerbanden ten opzichte van vierseizoenenbanden zijn de prestaties. Dit is een niet te onderschatten argument. De banden zijn het onderdeel van een auto dat de meeste invloed heeft op de veiligheid. Iedere band is een compromis, echter is dit compromis verregaander in geval van vierseizoenenbanden – er moeten immers eigenschappen van zomer- en winterbanden worden gecombineerd.

Wanneer we de beste zomerbanden vergelijken met de beste vierseizoenenbanden op droog en nat wegdek, zijn de zomerbanden onverslaanbaar. Ze zullen beter remmen en sturen en bieden meer tractie en comfort (en minder lawaai). Ook zul je er minder brandstof mee verbruiken.

Een volgende plus is dat zomerbanden minder snel slijten dan universele modellen. Duurzaamheid is een gebruiksaspect dat vooral van betekenis is bij een groot aantal afgelegde kilometers. Daarnaast kan het jullie niet zijn ontgaan dat vierseizoenenbanden veel duurder zijn dan zomerbanden in een vergelijkbare klasse van dezelfde fabrikant.

Onthoud ook dat het bezit van een auto uit de midden- of hoge klasse ons verplicht tot de aanschaf van zomerbanden. Alleen zomerbanden kunnen het grotere vermogen van deze auto's aan en voldoen aan de zware eisen die nieuwe voertuigen stellen.

 

Zomer- of vierseizoenenbanden?

Kies zomerbanden als:

  • je een maximaal gevoel van veiligheid wilt,

  • je hoofdzakelijk buiten de stad of gemengd rijdt (steden – lange routes),

  • je meer dan 5-6 duizend kilometer per jaar aflegt,

  • je op zoekt bent naar duurzame banden,

  • je wilt dat de banden zo min mogelijk van invloed zijn op het brandstofverbruik,

  • je prijs stelt op comfort en stille banden,

  • je dynamisch rijdt.

 

Bekijk het aanbod van zomerbanden

 

Kies vierseizoenenbanden als:

  • je hoofdzakelijk in de stad rijdt,

  • je weinig rijdt, tot 5-6 duizend kilometer per jaar,

  • je het hele jaar door op zomer- of winterbanden rijdt,

  • je een rustige rijstijl hebt.

 

Bekijk het aanbod van all-season banden

 

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners