Zomer- of vierseizoenenbanden, wat kun je het beste kiezen? Zomerbanden zijn bedoeld voor weersomstandigheden van de lente tot aan de herfst bij temperaturen van ten minste 7 graden. Vierseizoenenbanden beschikken over gecombineerde eigenschappen van zomer- en winterbanden. Het samenvoegen van twee typen seizoensbanden in één band is een grote uitdaging. Niet voor niets wordt gezegd dat de kunst van het produceren van band neerkomt op het vinden van de juiste compromissen zodat aan de verwachtingen van de gebruikers wordt voldaan. Hoe groter het bereik van wegomstandigheden om rekening mee te houden, hoe moeilijker deze taak natuurlijk wordt. Dit artikel kan je helpen bij het beslissen wat voor band voor jou de beste optie is.

Zomer- of all season banden? Verschillen en overeenkomsten

Zomer- en vierseizoenenbanden verschillen door het profiel van het loopvlak, het compound en de contour ofwel vorm. Het loopvlak van een all season band, ook wel universele band genoemd, beschikt over een groot aantal lamellen. Deze zorgen voor beter gedrag van de banden in bijvoorbeeld sneeuw. 's Zomers verliest een band met teveel inkepingen echter makkelijk stijfheid. Dat is weer van negatieve invloed op de grip en de remweg, niet alleen op droog maar ook op nat wegdek. Zowel bij vierseizoenen- als zomerbanden worden drie loopvlaktypen gebruikt: symmetrisch, asymmetrisch en directioneel. Bij directionele loopvlakken voor vierseizoenenbanden zijn de functies van de afzonderlijke delen van het loopvlak duidelijk gescheiden. De schouder heeft normaal gesproken minder lamellen voor het rijden in de zomer, terwijl de voorzijde, oftewel het centrale deel van het loopvlak, meer lamellen bevat en juist winterse ritten ondersteunt. De asymmetrische profielen van universele banden maken het mogelijk om zowel onderdelen op te nemen voor zowel zomerse als winterse vereisten. In dat geval hebben we dikwijls te maken met twee zijden van het loopvlak: de zomer- en de winterzijde.

Rubbercompounds die worden gebruikt in vierseizoenenbanden worden zodanig vervaardigd dat ze bij alle temperaturen acceptabele prestaties leveren. Een zomerbandencompound kent geen compromis en moet presteren bij temperaturen boven de 7 graden. Daarom zijn vierseizoenenbanden naarmate de temperatuur stijgt niet in staat dezelfde prestaties te behalen als zomerbanden.

De bandcontour is de omtrek rond het loopvlak. Deze is zichtbaar wanneer we van de voorkant naar het loopvlak kijken. De bandcontour bepaalt het contact met het wegdek en daarom is de grootte van de contour zeer bepalend voor de grip van de banden.

De contour van een zomerband is rond, zodat er een lage rolweerstand en grote grip bij zomers weer wordt verkregen. De contour van vierseizoenenbanden is massiever en hoekig van vorm, zoals kenmerkend voor winterbanden. De massieve schouders zorgen voor goede grip bij winters weer maar leiden zomers tot snellere slijtage van het loopvlak en een hoger brandstofverbruik.

Een vierseizoenenband met duidelijke verdeling in een winterdeel (binnenzijde) en zomerdeel (buitenzijde) op het loopvlak

Voordelen van vierseizoenenbanden

Vierseizoenenbanden bieden het hele jaar door een acceptabel prestatieniveau, vooral onder gematigde gebruiksomstandigheden. Met vierseizoenenbanden ben je altijd voorbereid op een plotselinge intrede van de winter of een onverwachte terugkeer van kou in de lente. De kracht van deze band zit hem dan ook in de veelzijdigheid.

Met vierseizoenenbanden hoef je geen twee keer per jaar naar de garage om je banden te laten verwisselen. Zo bespaar je tijd en geld en kun je je richten op het periodiekuitbalanceren van de wielen.

Een set goede vierseizoenenbanden van een gerenommeerde fabrikant kan een betere keuze zijn dan twee sets van de goedkoopste seizoensgebonden banden. Deze oplossing is zinvol voor automobilisten die minder dan 5-6 duizend kilometer per jaar afleggen en hoofdzakelijk in de stad rijden. De banden zullen eerder te oud worden dan dat ze opgereden worden. Het is een veel beter idee om, laten we zeggen, na 4-5 jaar en 40 duizend km een set all season banden te verwisselen dan 10 jaar lang te rijden op een set zomer- en een set vierseizoenen banden.

Het loopvlak van een zomerband.

De voordelen van zomerbanden

Het grootste voordeel van zomerbanden ten opzichte van vierseizoenenbanden zijn de prestaties. Dit is een niet te onderschatten argument. De banden zijn het onderdeel van een auto dat de meeste invloed heeft op de veiligheid. Iedere band is een compromis, echter dit compromis is verregaander in geval van vierseizoenenbanden – er moeten immers eigenschappen van zomer- en winterbanden worden gecombineerd.

Wanneer we de beste zomerbanden vergelijken met de beste all season banden op droog en nat wegdek, zijn de zomerbanden onverslaanbaar. Ze zullen beter remmen en sturen en bieden meer tractie en comfort (en minder lawaai). Ook het energieverbruik zal dan lager zijn. Onthoud ook dat een auto uit de hogere klasse zomerbanden nodig heeft. Alleen zomerbanden kunnen het grotere vermogen van deze auto's aan en voldoen aan de zware eisen die voertuigen met meer vermogen stellen.

Hoe herken ik ze en wanneer moet ik autobanden vervangen?

Zomerbanden hebben geen typische markering voor het seizoen waarvoor ze bestemd zijn.

De markering van vierseizoenenbanden is vaak het symbool M+S (modder en sneeuw). Deze markering wordt gebruikt op vierseizoenenbanden die in Amerika worden geproduceerd. In Europa staat op een vierseizoenenband vaak het opschrift ALL SEASON. Het komt voor dat fabrikanten eigen, aanvullende grafische symbolen gebruiken om aan te duiden dat de band het hele jaar door kan worden gebruikt, onder wisselende weersomstandigheden. Zomerbanden gaan minder lang mee dan vierseizoenenbanden. Zomerbanden moet je na ongeveer 50.000 km vervangen, terwijl vierseizoenbanden na 70.000 km moeten worden vervangen. Dit hangt natuurlijk ook af van factoren zoals je rijgedrag en de wegomstandigheden. Een andere belangrijke factor is de leeftijd waarna je autobanden moet vervangen. De leeftijd van autobanden mag de 6 jaar niet overschrijden, daarna moeten ze echt door een specialist gecontroleerd worden op uitdroging, scheuren ed. Voor alle banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm over het gehele loopvlak van de band.

Tot slot

Voor de meeste automobilisten zijn vierseizoenenbanden ideaal; de gemiddelde Nederlander rijdt immers slechts gemiddeld 32 km per dag, en bovendien in een stedelijke omgeving die niets extreems van de banden vereist. Met een all season band ben je dan overal in voldoende mate op voorbereid.

Maar de automobilist die langere afstanden aflegt heeft veel voordeel bij het gebruik van zomerbanden. Ze zijn stiller en bieden daarmee meer comfort, zorgen voor een lager energieverbruik en hebben een beter wegligging. Zeker in Nederland heb je dan wel extra kosten om twee keer per jaar je zomerbanden voor winter- of vierseizoenenbanden te vervangen. Maar deze kosten van het omwisselen van je autobanden voor het juiste seizoen is het de automobilisten die veel kilometers maken meer dan waard.