Alles wat je moet weten over het reservewiel

  • Auteur: OPONEO.NL

Wanneer het gaat om autobanden, dan verdient het reservewiel uiteraard ook de aandacht. In Nederland is het reservewiel niet langer verplicht. Autofabrikanten wilden van het reservewiel af om gewicht en ruimte te besparen. Daarnaast werd het reservewiel niet meer nodig geacht aangezien de kwaliteit van de autobanden tegenwoordig vele malen beter is en er bandenreparatiekits beschikbaar zijn waarmee kleinere lekkages gemakkelijk opgelost kunnen worden.

Toch drukt de ANWB de leden op het hart om een reservewiel mee te nemen. Waarom doet de ANWB dit en waar moet je precies op letten wanneer het gaat om het reservewiel?

reservewiel

Hét reservewiel bestaat niet

Laten we direct met de deur in huis vallen: ‘reservewiel’ is een verzamelnaam voor alle mogelijke wielen die je in of aan de auto hebt en waar op dat moment niet op gereden wordt. Dat klinkt logisch, maar de onderlinge verschillen zijn enorm. Een thuiskomertje is een van de meest bekende reservewielen. Een thuiskomertje heeft lang niet altijd dezelfde maat als de overige banden op de auto en heeft vaak een behoorlijk afwijkende profieldiepte. Vandaar ook dat deze band een thuiskomertje heet: het is uitsluitend bedoeld om mee naar huis te komen, of naar de garage.

De tegenhanger is het volwaardig reservewiel. Dit is een normale autoband die gemonteerd is op eenzelfde velg als die op de auto gemonteerd is. Dat betekent dat dit reservewiel gewoon verwisselbaar is met elk van de wielen onder de auto. Hier zitten ook nadelen aan uiteraard. Je kunt gewoon op dit reservewiel rijden, maar om de prestaties optimaal te krijgen, moet dit reservewiel meegenomen worden in de roulatie (zodat de banden gelijkmatig slijten en het profiel op de banden gelijk is) én moet de band van het reservewiel ook vervangen worden wanneer er gewisseld wordt tussen de zomerbanden en winterbanden.

Is een reservewiel verplicht in Nederland of België?

In Nederland en België is het hebben van een reservewiel niet verplicht. Dit heeft mede te maken met de vele alternatieven die er tegenwoordig zijn. Aangezien deze alternatieven echter lang niet allemaal even geschikt zijn (en de ANWB daarom sinds de afschaffing vaker uit moet rukken vanwege lekke autobanden), is het toch verstandig om een reservewiel te overwegen. De alternatieven zijn onder andere:

Deze twee hebben beide nadelen. Zo kunnen runflatbanden alleen gebruikt worden bij snelheden onder de 80 kilometer per uur en mogen zij in totaal maximaal 80 kilometer rijden. Dat is in lang niet alle gevallen genoeg. De reparatiekits hebben een heel ander nadeel. Zij moeten allereerst op de juiste manier gebruikt worden om gaten te kunnen dichten in banden. Daarnaast kunnen deze reparatiekits in lang niet alle gevallen gebruikt worden. Is het gat te groot, dan werkt deze oplossing niet. Daar komt nog eens bij dat veel mensen vergeten dat deze sets maximaal twee tot drie jaar houdbaar zijn en niet mogen bevriezen omdat zij dan de werking verliezen.

Belangrijk om niet te vergeten

Wanneer je kiest voor een reservewiel in de auto en hier plek voor is – of je hebt al een reservewiel in de auto omdat deze meegeleverd werd – dan is het belangrijk om deze met regelmaat te controleren. Zeker voordat er langere reizen gemaakt worden, is controle wenselijk. Hoe is het met het profiel op de reserveband? Controleer je de bandenspanning van de banden, controleer dan ook de bandenspanning in het reservewiel. Daarnaast is het van groot belang dat er gekeken wordt of de overige benodigdheden voor het verwisselen van een wiel ook aanwezig zijn. Aan te raden is minstens:

  • Een veiligheidshesje;

  • Handschoenen;

  • Een krik;

  • Gevarendriehoek;

  • Wielsleutel.

 

Indien mogelijk is het ook wenselijk om een momentsleutel in de auto te hebben met de juiste dop voor de wielbouten. Met een wielsleutel is het niet altijd mogelijk om de bouten los te krijgen. Ook is het niet mogelijk om de wielbouten optimaal vast te draaien met een wielsleutel. Met een momentsleutel is dit wél mogelijk en nog veiliger ook. Een wielsleutel kan namelijk gemakkelijk losschieten, waar dit bij een momentsleutel bijzonder onwaarschijnlijk is.

Wel of geen reservewiel meenemen?

In Nederland en België is een reservewiel niet verplicht. Maar ga je op vakantie met de auto naar Spanje en heb je geen reservewiel of reparatiekit bij je? Dan ben je in overtreding. Hier vind je een compleet overzicht met alle landen zodat je direct kunt zien of een reservewiel verplicht is in het land van bestemming.

Hoewel een reservewiel niet verplicht is, is het hebben van een reservewiel wél een uitkomst bij een lekke band met een groter gat dan een reparatiekitje aankan. Heb je echter runflatbanden onder de auto, dan is een reservewiel niet bepaald nodig zolang je binnen de Nederlandse grenzen blijft. De kans dat je geen garage kunt bereiken binnen 80 kilometer met een snelheid van maximaal 80 kilometer per uur is namelijk behoorlijk klein. Wil je toch 100% zekerheid hebben op elk moment dat je in de auto rijdt, zorg dan voor de gevarendriehoek, momentsleutel, krik en een reservewiel zodat je altijd verder kunt rijden.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)