Lang geleden genoot Nederland faam als het gaat om autotechniek. De Spyker 60HP uit 1902 was de eerste auto met vierwielaandrijving, een 8-cilindermotor en remmen op alle vier de wielen, maar Nederland heeft nooit de traditie van Duitsland of Frankrijk gehad als het gaat om de auto-industrie. Maar toch zijn er momenteel wat baanbrekende ontwikkelingen gaande met een Nederlandse stempel, zoals vliegende auto’s en het baanbrekende Tesla.

PAL-V Liberty

Vorig jaar lanceerde het Nederlandse PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) op de “Salon international de l’auto et accessoires Genève” een vliegende auto. De PAL-V was al wat eerder gepresenteerd in Monaco, maar in Genève trok de vliegende auto, of rijdend vliegtuig, écht de aandacht als een concept. Welnu, het goede nieuws is dat pre-orders voor de futuristische PAL-V - die verandert in een gyrocopter - al beschikbaar zijn, ruim een jaar vroeger dan de geplande release van 2020. Robert Dingemanse, CEO van PAL-V, verklaart het belang hiervan: “het productiemodel is het moment van de waarheid. Het moment waarop de muur tussen fictie en feiten wordt afgebroken... een productiemodel is de laatste fase in het R&D-proces voordat de volledige productie en levering beginnen.” Wat kunnen we precies verwachten van de eerste vliegende auto? In het kort: de PAL-V is net zo groot als een auto en heeft twee afzonderlijke Rotax-benzinemotoren, één voor de vlucht (170 km/h) met een bereik van 500 km en één voor de weg (160 km/h) met een bereik van 1300 km. Overschakelen naar vluchtmodus duurt ongeveer 10 minuten, en het tuig is gecertificeerd volgens de voorschriften van het European Aviation Safety Agency- dus behalve je rijbewijs moet je ook een vliegbrevet hebben.

Bij het overschakelen van 'helikoptermodus' naar 'rijmodus' worden het grote bovenste rotorblad en de achterste propeller omhoog geklapt en bevestigd aan het dak van de auto. Het is een gyrocopter en heeft dus wat ruimte nodig voor het opstijgen, zo’n 150 meter. Binnenin ziet het voertuig eruit als afkomstig uit een James Bond-film met een futuristisch bedieningspaneel. Voor de weg is de Liberty uitgerust met een automatische versnellingsbak met vijf versnellingen die op het stuur worden bediend. De auto heeft de capaciteit voor twee personen en weegt slechts 664 kilogram - de helft van het gewicht van een Volkswagen Golf.

De vliegende auto was een droom sinds de uitvinding van de auto en het vliegtuig, en PAL-V uit Raamsdonsveer heeft deze droom werkelijkheid gemaakt. Maar het gebruik lijkt niet zo evident voor Nederland, dat eigenlijk te klein is voor binnenlandse vluchten. Natuurlijk zullen er wat klanten zijn die zo eenvoudig van het golfterrein naar hun (land)huis kunnen vliegen, maar echte praktische toepassingen zien we in het buitenland, bijvoorbeeld bij grote boerderijen. PAL-V zelf ziet toepassingen voor de spoeddiensten, maar daar zijn de huidige modellen te klein en te traag voor. De PAL-V Liberty Sport draagt een fors prijskaartje van €299.000, en de PAL-V Liberty Pioneer Edition kost €499.000. Het voertuig zal eerst beschikbaar zijn in Europa en Noord-Amerika, en de eerste oplage bestaat uit 90 –reeds verkochte- Pioneers.

Tesla

Dé nieuwkomer in de auto-industrie is het Amerikaanse Tesla, en het hoofdkantoor en de eerste fabriek voor eindassemblage in Europa staan in Nederland. Nederland was al lang een belangrijke markt voor Tesla, en sinds vorig jaar is Nederland de #1 markt voor Tesla in Europa: op basis van registratiegegevens heeft Tesla in 2018 al meer dan 3000 voertuigen afgeleverd, vooral Model S, en in januari van dit jaar was Nederland ook marktleider voor de nieuwe Model 3. En het is het Nederlandse RDW die de Model 3 heeft goedgekeurd voor gebruik op de Europese wegen, dus nu kan Tesla echt beginnen met het binnenhalen van de Europese automobilist. Wat zijn de sterke punten voor de Europese consument?

De Tesla Model 3 is met een fantastische acceleratie een blikvanger bij het stoplicht, zo bleek uit testen aan het begin van september, waarbij de elektrische sedan geklokt werd van 0 tot 100 in 3,5 seconden. Musk kondigde zelf op Twitter aan dat de Model 3 Performance waarschijnlijk in staat zou zijn de 3,3 seconden te halen (indien uitgerust met zwaardere banden en bredere achterwielen). Met een volle batterij die naar verluidt 640hp levert werd de Model 3 op slechts 3,18 seconden geklokt, veel sneller dan de officiële schattingen van Tesla. Deze immense acceleratie vereist gripvolle maar robuuste autobanden, en hiervoor is de Performance uitgerust met 20” velgen met 225/45 R17 90V All-season banden. Ook vereist is zelfbeheersing van de bestuurder, want de G-krachten zijn intenser voor de passagiers.

Het interieur is Spartaans: geen onnodige knoppen en wijzerplaten, maar eenvoudig en elegant en afgewerkt met speciaal veganistisch leer. Verwarmde stoelen, dak van veiligheidsglas, ruime kofferbak…er is niets dat je niet met deze auto kunt doen. Als je van plan bent een Audi A4, Mercedes C-Klasse of BMW 3-serie aan te schaffen is de Tesla Model 3 waarschijnlijk een betere auto voor je. Je kunt de auto thuis opladen, een volledige lading kost zo’n €20 en geeft een radius van 350 km, of je gebruikt een laadstation. Tesla is het snellaad-netwerk in Europa fors aan het uitbreiden, maar het verkoop- en servicenetwerk in de grotere Europese landen blijft wat achter.

Uiteraard zal Tesla een Amerikaanse bedrijf blijven, maar Nederland kan heel wat inbrengen op gerelateerde gebieden zoals Green en Smart Mobility en connected/shared cars. Baanbrekende bedrijven zoals Lightyear One, Amber Mobility, TomTom en Astrata zijn voorbeelden van Nederlandse hightech start-ups, en de campus voor geavanceerde autotechniek met specifieke faculteit voor Smart Mobility van de TU Eindhoven is een prachtig voorbeeld van publiek-private samenwerking.

Interessante tijden in het verschiet!