Elektrische auto’s winnen langzaam aan grip op de Nederlandse automarkt en dus is er een stimulans om banden te maken die meer comfort, efficiëntie en prestaties leveren. Maar waar zitten de verschillen precies?

Zwaardere belasting

Elektrische auto's zij zo’n 30% zwaarder door de tractiebatterijen, waardoor de autobanden een grotere belasting ondergaan en sneller kunnen slijten. Elektrische auto’s zijn niet alleen zwaarder dan benzineauto’s, maar hebben ook een andere gewichtsverdeling. De batterijen bevinden zich onder de vloer, onder de stoelen; dus aan de voor- of achterkant is er niet zoveel gewicht. Er zijn drie belangrijke onderdelen waarin banden voor elektrische auto’s verschillen van conventionele versies:

1. De zijwand moet verstevigd worden met harder materiaal om het extra gewicht aan te kunnen, maar wel op een manier dat de luchtweerstand optimaal blijft.

2. Het profiel is uiteraard ook belangrijk om de balans tussen grip en rolweerstand precies goed krijgen, en om ze ook stiller te maken dan gewone banden. Om dit te bereiken, moeten fabrikanten details zoals de individuele blokken en groeven analyseren om het perfecte compromis te vinden. Zo zorgen dunnere lamellen van het loopvlak voor een groter contactvlak met het wegdek dan de traditionele      groeven. Met meer contact met de weg kan de band beter omgaan met de snelle acceleratie.   

3. Deze sterke acceleratie vereist ook dat de banden zachter zijn, anders kunnen de banden van een elektrische auto tot 30% sneller slijten dan die van conventionele voertuigen. Speciaal ontworpen banden kunnen het bereik van de auto uitbreiden met maar liefst vijf tot tien procent

En de verschillen tussen de meest populaire elektrische auto’s zijn zo groot dat de keuze voor de juiste band niet zo eenvoudig is.

De populaire Hatchbacks

Een band waarmee de veel verkochte Nissan Leaf (maat: 215/50 R17) vaak uitgerust wordt is de 17-inch Dunlop Enasave EC 300, maar qua grip lijkt deze band wat moeite te hebben met de Leaf in bochten; de Ecopia van Bridgestone lijkt wat steviger en meer bestand tegen de zware druk van een elektrische auto. Maar aangezien de Leaf een vroege vogel was lijken er weinig speciale banden voor te bestaan. Zelfs de speciaal voor elektrische auto’s ontworpen Michelin Energy E-V wordt niet in het bijzonder aanbevolen voor de Leaf, maar wél voor een andere populaire elektrische auto: de Renault Zoe. De Michelin Energy E-V belooft een 20 procent lagere rolweerstand en 40 procent minder lawaai in de cabine. Andere banden die speciaal voor elektrische voertuigen werden ontworpen zijn de Continental eContact-band, met een minimale rolweerstand, minder geluid en een aerodynamische zijwand, en de Hankook Kinergy AS EV die geproduceerd wordt met plantaardige hars olie die wordt gewonnen uit coniferen. En ook Goodyear zal dit jaar met een speciale band komen.

Jaguar I-Pace

Jaguar was één van de eerste echte luxe automerken die een volledig elektrische auto op de markt bracht- de I-Pace, en daar heeft Pirelli nu op ingehaakt. Pirelli bracht recentelijk de Elect P Zero uit, een band die voor elke afzonderlijke elektrische auto specifiek ontwikkeld wordt. In deze samenwerking met de autofabrikanten worden de specifieke kenmerken, balans en rijeigenschappen van de auto onderzocht en de Elect P Zero wordt daarop aangepast. Veel aandacht wordt ook besteed aan het geluid dat door deze banden wordt geproduceerd aangezien elektrische auto’s veel stiller zijn, en Pirelli gebruikt hiervoor zijn eigen "Pirelli Noise Canceling System". Pirelli ontwikkelde al een speciale versie “J” van de Elect P Zero voor de Jaguar I-Pace 2019 en is bezig met maar liefst 50 andere versies voor specifieke elektrische voertuigen. Zo is Aston Martin van plan om de nieuwe elektrische Rapide E uit te rusten met een speciale versie “A4E” van de Elect P Zero.

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 heeft een ronduit spectaculair acceleratie, zo bleek uit testen aan het begin van september, waarbij de elektrische sedan geklokt werd van 0 tot 100 in slechts 3,18 seconden, veel sneller dan de officiële schattingen van Tesla. Deze immense acceleratie vereist gripvolle maar robuuste autobanden, en hiervoor is de topuitvoering van de Model 3, genaamd Performance, uitgerust met 20” lichtmetalen velgen en Michelin Pilot Sport 4S-banden (235/35R20 op de voor-as en 275/30R20 op de achter-as). Ook de Model S was al uitgerust met banden voor supersportwagens, eerst de Goodyear Eagle RS-A2 en later de Michelin Pilot Super Sport. Tesla gaat dus voor bestaande sportbanden en lijkt vooralsnog niet zo geïnteresseerd te zijn in speciaal ontworpen efficiëntere banden.

Toekomst muziek

De komst van de elektrische auto hebben de meeste bandenfabrikanten niet slechts aangegrepen als een kans om een nieuwe productlijn te ontwikkelen, maar ook om een high performance band te ontwikkelen die net zo lang meegaat, maar veel zwaardere belastingen kan ondergaan. Daarbij wordt niet voorbijgegaan aan verschillende onderzoeken die het belang van slijtvaste banden onderstrepen, zoals de Europese Commissie die vaststelde dat 5 tot 30% van het fijnstof door bandenslijtage wordt veroorzaakt. En emissievrij rijden betekent dat dit ook meegenomen wordt met de ontwikkeling van nieuwe banden. Een mooi voorbeeld hiervan is de Kinergy AS EV van Hankook die geen microplastics als restproduct produceert. En met een actieradius die maar liefst 10% hoger kan zijn is een gezonde vraag naar speciale banden voor elektrische auto’s verzekerd!