Alles over de energietransitie in de auto industrie

  • Auteur: OPONEO.NL

Hoe kunnen we samen bouwen aan een leuker, mooier, duurzamer en energieker Nederland? Wanneer het gaat om duurzaamheid, dan komt mobiliteit al snel in de spotlights te staan. De ellenlange stromen aan voertuigen die uit de fabrieken van autoproducenten rollen, zijn namelijk flink veranderd de laatste jaren. Steeds vaker ligt de nadruk op waterstof en/of elektrisch als brandstof, zodat het gebruik van fossiele brandstoffen teruggedrongen kan worden. En nu er écht grote stappen gezet worden, liggen er steeds vaker mogelijkheden voor de gemiddelde consument.

Voorbij aan de struikelblokken, op naar de kantelpunten

Lange tijd lijkt er een handrem op de ontwikkelingen gestaan te hebben. Tegenstanders van het elektrisch rijden hamerden op de nadelen, maar zij verliezen terrein. Op 1 januari 2019 waren er bijna 45.000 volledig elektrische auto’s in Nederland te vinden. De hybridevoertuigen tikten net de 100.000 niet aan, waarmee het aantal ‘stekkerauto’s’ sterk toe blijft nemen.

Het grootste gedeelte van deze auto’s wordt zakelijk gebruikt. Logisch, want de aanschafwaarde van de bolides is relatief gezien véél hoger dan die van de auto’s die benzine of diesel als brandstof gebruiken. Maar daar gaat verandering in komen.

Want: de tweedehandsmarkt staat in de startblokken!

Leasebedrijven bieden doorgaans alleen de nieuwste modellen aan. Dat is namelijk wat de klanten willen. Deze leasebedrijven waren de pioniers op het gebied van elektrisch rijden en hebben nu modellen van een aantal jaar oud in het wagenpark. Aan het einde van de lease, komt de auto vaak als occasion op de markt (tenzij de auto overgenomen wordt na de leaseovereenkomst).

Daarnaast zijn de ontwikkelingen in stroomversnelling gekomen. Producenten, ontwikkelaars en fabrikanten hebben de handen ineengeslagen. Maar ook zonder enorme samenwerkingen gaat de ontwikkelingstrein in volle vaart vooruit. Zoals het geval is bij Innolith. Dit Zweedse bedrijf heeft een nieuwe batterij ontwikkeld, waarmee een actieradius behaald wordt van maar liefst 1000 kilometer per lading. Dat is aanzienlijk meer dan de Tesla-modellen die 500 kilometer halen op een volle accu.

Deze batterij wordt naar alle waarschijnlijkheid binnen vijf jaar op de markt en heeft sterke voordelen:

  • Langere levensduur  

  • Grotere actieradius

  • Lagere kostprijs

  • Niet brandbaar

Ook andere struikelblokken worden bij de bron aangepakt. Te weinig laadpunten in jouw omgeving en weerhoudt jou dat van het elektrisch rijden? Dan vraag je een laadpaal aan bij de gemeente! Uiteraard kun je ook kijken naar de subsidies die gegeven worden voor zonnepanelen. Op die manier kun je namelijk gratis thuis je elektrische auto opladen.

Waar letten we op bij de aankoop van een auto?

Het eerste waar we naar kijken bij aanschaf van een nieuwe auto, is de vorm en de kleur van de auto. Tja, dan lieten de elektrische auto’s nog te wensen over. Het ‘Prius-imago’ en de wat fantasieloze Mirai zijn niet dé natte droom van de Nederlandse automobilist. Gelukkig kunnen we rekenen op fabrikanten die dit imago aan gruzelementen gaan slaan.

Audi, een van de namen die wel moet knallen op het gebied van het elektrisch rijden omdat het geen alternatief heeft met de onzuinige monsterbolides, heeft de Audi E-Tron GT als conceptauto getoond. Geen suffe auto waarbij elektrisch de enige focus geweest is, maar volgens Bram Schot een van de allermooiste auto’s van Audi.

Het is de pionier in een nieuw portfolio van Audi. In 2025 wil de Duitse autogigant minstens 20 modellen op de markt hebben die volledig elektrisch zijn. Aangezien Audi onderdeel is van Volkswagen AG, een van de grootste marktleiders binnen mobiliteit, is de kans groot dat er binnen een aantal jaar veel meer modellen komen die aantrekkelijk, sexy én elektrisch zijn!

Tesla heeft voorlopig even een pas op de plaats moeten maken. Nieuwe modellen op de markt zetten lukt namelijk niet wanneer er geen accu’s zijn. Tesla heeft nu ‘superchargers’ op de markt gebracht waarmee het elektrisch laden veel goedkoper wordt – en werkt tegelijkertijd aan de samenwerking met Panasonic om meer accu’s op de markt te brengen om de Tesla Semi-productie op gang te kunnen zetten.

En tot die tijd?

Op websites zoals Autoscout24 staan op dit moment al tal van elektrische auto’s tegen aantrekkelijke prijzen. De nieuwprijzen van deze wagens zijn vaak net wat te hoog, zelfs met de subsidie of de voordelen vanuit de overheid. Maar een gebruikte Tesla, Audi e-tron, Nissan Leaf of BMW i3 uit 2017, 2018 of zelfs 2019 is vaak wél betaalbaar. Zeker wanneer de gebruikskosten meegerekend worden, mits je zelf kunt laden op een voordelige plek.

Een prima alternatief totdat de markt openbreekt met nieuwe opties, aantrekkelijke types en waarschijnlijk veel meer instapmodellen waarmee het elektrisch rijden niet alleen comfortabel en duurzaam moet worden, maar vooral betaalbaar moet zijn voor elke consument. En dat is hard nodig, want anders zal het nog lang duren voordat Nederland kantelt op het gebied van de mobiliteitsvereisten.

 

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners