De ET van de velg en de breedte van de velg zijn parameters waarover bestuurders vaak twijfelen. Dit zorgt vaak voor problemen bij het kiezen van een nieuwe set velgen. In dit artikel gaan we dieper in op deze technische aspecten.

De ET van de velg heeft een grote invloed op het algehele uiterlijk van de wielen en de auto als geheel.

Bij het kiezen van nieuwe velgen voor uw auto kunt u verschillende waarden tegenkomen. De meest voorkomende zijn diameter en boutafstand, maar even belangrijk zijn velgbreedte en ET. Vooral de laatste parameter bepaalt in grote mate of de gekozen velg geschikt is voor montage op een bepaalde auto. Het beïnvloedt zowel het uiterlijk van de auto als geheel als het functioneren van de wielen. Het is daarom raadzaam om de ET van de velg en de velgbreedte te achterhalen om er zeker van te zijn dat u de juiste velgen voor uw auto kiest.

Wat is de ET van de velg?

De ET van een velg is de afstand van het montagevlak van de velg, d.w.z. waar het de as van het voertuig raakt, tot het geometrische middelpunt, d.w.z. de symmetrieas. Deze waarde wordt uitgedrukt in millimeter. De Poolse naam voor deze parameter is "offset" of "ET offset" en de Engelse "offset". De afkorting ET zelf is afgeleid van het Duitse "Einpress Tiefe" of "afdrukdiepte".

Om beter te illustreren hoe de ET-parameter de velg beïnvloedt, nemen we aan dat de ET-basis 45 is.

  • als de ET-waarde van de nieuwe velg lager is dan de basis 45, zit de velg verder naar voren in de wielkast,
  • als de nieuwe ET hoger is, zit de velg dieper in de wielkast.

ET van velgen – hoe bereken we deze?

Het berekenen van de juiste offset (d.w.z. de ET die een nieuwe velg moet hebben om de spoorbreedte ongewijzigd te laten) is voor veel mensen een dwarsligger. Er is echter een eenvoudige manier om de ET van een velg te controleren. Gebruik gewoon de formule hieronder. Gebruik de gegevens van de originele velg en de breedte van de nieuwe velg en u krijgt het antwoord op de ET die u nodig hebt om aan de oorspronkelijke set-up te voldoen.

Hoe bereken we de ET van een velg?

Het is echter belangrijk om te onthouden dat de offset van de velg ET niet het enige element is dat verantwoordelijk is voor de positie van de wielen ten opzichte van de wielkasten. Ondanks dezelfde offset - bijvoorbeeld een ET van 30 - zal een velg van negen inch breed verder buiten de wielkasten uitsteken dan zijn versie van zes inch. Deze relatie is te zien in de afbeelding hieronder:

Velgbreedte

Naast de ET-offset is ook de velgbreedte een parameter waarover veel theorieën bestaan die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Het speelt echter een belangrijke rol bij de keuze van onder andere de banden. Daarom is het de moeite waard om inzicht te krijgen in deze afmeting om te begrijpen wat het is en waarvoor het verantwoordelijk is. Hij wordt gemeten van de voorste tot de achterste velgrand. In tegenstelling tot de ET-aanduiding van velgen, die wordt uitgedrukt in millimeters, wordt de breedte aangegeven in inches. Meestal geldt: hoe groter de diameter van de velg, hoe groter de waarde.

Velgbreedte vs band

In theorie moet de velgbreedte iets smaller zijn dan de bandbreedte om een goede pasvorm tussen velg en band te garanderen. In de praktijk betekent dit dat een band van 185 mm breed meestal op een velg van 6 inch wordt gemonteerd, hoewel deze maat in theorie eerder op een velg van 6,5 inch zou moeten passen. Daarnaast dienen we onthouden dat we bij het kiezen van een velg rekening moeten houden met de breedte van de band op het punt waar deze de velg raakt. Het is belangrijk om te weten dat een verkeerd afgestemde breedte de velg kan beschadigen tijdens het rijden.