Geschiedenis van Firestone-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

logo-01

firestone-logo-01

Ontmoeting met Ford

firestone-bedrijv-01

Detroit is het hart van de Amerikaanse auto-industrie. De giganten Ford, General Motors en Chrysler hebben hier hun hoofdvestiging. Iedereen weet ook dat het mekka van de snelle auto's te vinden is in Italië, in Modena, waar Ferrari, Maserati, De Tomaso en ook Lamborghini te vinden zijn. Volgens dezelfde regel is Akron dé bandenstad van de wereld. Daar, niet ver van de Grote Meren zijn grootmachten als BFGoodrich en Goodyear groot geworden. Niet lang na hen begon de geschiedenis van het merk Firestone.

Zijn grondlegger zag op 20 december 1868 het levenslicht op een boerderij in Columbiana in de staat Ohio. Het landgoed van de familie Firestone is aan het einde van de 18e eeuw door Nicholas, de overgrootvader van Harvey opgebouwd. Een deel van de grond was een schenking van president Thomas Jefferson. Harvey werkte voor Columbus Buggy Works en ontmoette in 1895 Henry Ford met wie hij kort daarna een jarenlange samenwerking op starten zou. Ford gebruikte fietsbanden bij het ontwikkelen van zijn eerste auto's. Firestone gaf hem het advies om de luchtbanden te proberen. Die banden werden op de rijtuigen die zijn bedrijf produceerde toegepast. Hij beloofde dergelijke banden voor de auto's van Ford te leveren. Firestone richtte hiertoe in 1900 The Firestone Tire & Rubber Company op en legde hiermee de fundamenten voor de bandenindustrie van de Verenigde Staten. Drie jaar later startte Harvey dankzij een banklening ter hoogte van 4,5 duizend dollar met de productie in een oude gieterij in Akron, met behulp van oude machines en twaalf werknemers. In 1904 waren de eerste Firestone-banden een feit. Drie jaar later kocht Henry Ford tweeduizend bandensets voor zijn allernieuwste T-Fords. Dat was de grootste bestelling in de nog korte geschiedenis van bandenindustrie.

krant-informatie-firestone-01

50 jaar Firestone

firestone-bedrijv-buiten-01

Firestone nam geen genoegen met dit eerste succes en begon aan de uitbreiding en verbetering van zijn assortiment intensief te werken. In 1909 presenteerde hij zijn eerste antislipband en twee jaar later kon hij al prat gaan op zijn aandeel in de eerste overwinning in de Indianapolis 500 van Ray Horroun die uiteraard banden van het merk uit Akron gebruikte. In latere jaren bleken overwinningen in de Indy 500 een specialiteit van Firestone.

Hij sloot de volgende decennia af met de grootse opening van filialen en fabrieken in Canada (1919) en het Verenigd Koninkrijk (1928). Aan technische en organisatorische innovaties was ook geen gebrek. In 1922 ontwikkelden ingenieurs van Firestone als eersten een lagedrukband en in 1926 opende het bedrijf een service- en dealernetwerk in de Verenigde Staten dat in de jaren daarna als voorbeeld diende voor vele concurrenten.

Kort daarna moest het bedrijf het zonder zijn oprichter stellen. Harvey Firestone overleed in 1938. Tijdens de Tweede Wereldoorlog schakelde het bedrijf onder de nieuwe leiding over op productie voor het leger. Direct na afloop van de oorlog opende Firestone in 1945 haar eigen onderzoekscentrum, gebouwd in Akron. Op die plek ontstond het ontwerp van de band met nummer 500 (als eerbetoon aan de dominantie van het merk in de race van Indianapolis) die was bestemd voor het rijden met hoge snelheden. De vijftigste verjaardag van Firestone kon daarom uitbundig gevierd worden, vooral omdat het bedrijf de volgende halve eeuw inging met het merk Dayton dat in 1961 was gekocht van Dayco Corporation en met nieuwe fabrieken in Europa.

firestone-wedstrijd-01

Versterking uit Japan

firestone-winkel-01

Verkeerde beslissingen van de leiding van Firestone remden de verdere ontwikkeling echter af. Zo was het bedrijf te laat met het op de markt brengen van radiaalbanden. BFGoodrich en Michelin konden al aan het eind van de jaren zestig banden van dit type leveren. Firestone bracht ze pas in 1971 en kon daarom niet meer rekenen op commercieel succes van deze onderneming. Verder bleek dat een groot deel van de 500 Radial-banden gebreken vertoonde en de oorzaak was van auto-ongelukken. Een lawine aan straffen en rechtszaken was het het gevolg. De reputatie van het bedrijf was ernstig geschaad en in plaats van winst te maken, begon het bedrijf steeds grotere verliezen te lijden. Aan het eind van de jaren zeventig leed Firestone jaarlijks een verlies van 250 miljoen dollar. Negen van de zeventien fabrieken sloten hun deuren, waarvan zes op één dag en het hoofdkantoor werd verplaatst van Akron naar Chicago. De nieuwe voorzitter John Nevin startte onderhandelingen met potentiële investeerders. De samenwerking met Pirelli liep uit op een fiasco, waarna hij rond de tafel ging zitten met het Japanse concern Bridgestone dat al in 1983 de fabriek van Firestone in LaVergne in de staat Tennessee had gekocht. Uiteindelijk kochten de Japanners in 1988 het hele Amerikaanse bedrijf voor de prijs van 2,65 miljard dollar.

firestne-snelle-band-01

Moeizame uitweg uit de crisis

firestone-monteur-02

De verbintenis ving aan met een ingrijpende reorganisatie die nog eens 1,5 miljard dollar opslokte. Het hoofdkantoor van Firestone verhuisde van Chicago terug naar Akron om uiteindelijk definitief in Nashville, Tennessee te belanden. Op zijn honderdste verjaardag moest het bedrijf het hoofd bieden aan nieuwe problemen. Een deel van de banden die onder de Ford Explorer waren gemonteerd bleek defect. De banden ontploften bij hoge snelheid en meer dan 200 mensen vonden als gevolg hiervan de dood. Dit betekende het einde van de meer dan 100-jarige samenwerking tussen Firestone en Ford. Het bedrijf veranderde opnieuw – de fabriek in Decatur, Illinois waar de gebrekkige banden vandaan kwamen, werd gesloten. Ingrijpende bezuinigingen in het kader van een herstelprogramma maakten het Amerikaanse bedrijf uiteindelijk weer rendabel. Na een lange afwezigheid door de problemen uit de jaren zeventig, keerde het merk ook met succes terug op de circuits. Een nieuwe overwinning in de Indy 500 hielp om weer iets van de oude glans van Firestone te herstellen. De 50e chauffeur die de race in Indianapolis winnend afsloot op banden van de Amerikaanse producent was de Nederlander Arie Luyendyk.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners