Hoe veilig zijn zelfrijdende auto’s?

  • Auteur: OPONEO.NL

Enige tijd geleden werden we opgeschrikt door verontrustende berichten over autonome auto’s die dodelijke ongevallen hadden veroorzaakt in de Verenigde Staten. In maart 2018 kwam een 49-jarige vrouw in Arizona om het leven toen een test Uber haar aanreed.

Achteraf bleek dat de noodstop niet had gewerkt omdat deze voor de testauto was uitgeschakeld. De bestuurster kon hierdoor niet ingrijpen. In datzelfde Arizona crashte in April 2018 een zelfrijdende minibus van Waymo. Deze aanrijding werd echter veroorzaakt door een andere auto en er raakte niemand gewond. En in maart 2018 crashte een Tesla model X terwijl deze in “autopilot mode” stond. De auto versnelde en reed frontaal in op een betonnen wegafscheiding, waarna de accu vlam vatte en de auto in brand vloog. De 38-jarige bestuurder kwam hierbij om het leven.

Dit zijn recente voorvallen, maar ze staan niet op zichzelf. Ook in 2015 en 2016 vonden enkele ongevallen plaats met auto’s die in meer of mindere mate autonoom reden. Dit waren niet alleen maar testauto’s van bedrijven als Waymo en Uber, maar ook auto’s die inmiddels in de showrooms te koop waren zoals de Tesla’s.

Kinderziektes

De technologie van zelfrijdende auto’s is relatief nieuw en nog volop in ontwikkeling. We mogen dus aannemen dat het niet altijd vlekkeloos werkt. Er zijn verschillende niveaus van autonomie te onderscheiden, waarbij niveau 1 staat voor een niet -zelfrijdende auto en niveau 5 voor een volledig zelfrijdende auto. Het huidige niveau van zelfrijdende auto’s is op dit moment niveau 2. De auto accelereert, remt en stuurt hierbij zelf, waarbij de bestuurder zijn ogen steeds op de weg houdt.

Hoe hoger de mate van autonomie, hoe minder controle de bestuurder heeft en hoe groter de kans op ongelukken. Niet voor niets stellen automobilisten veel hogere eisen aan de besturing door een computer dan door een mens. We vertrouwen meer op ons eigen inschattingsvermogen dan op die van een computer.

De menselijke factor

Autofabrikanten roepen dat semi-autonome auto’s veiliger zijn omdat de menselijke factor voor een deel wordt uitgeschakeld. Een computer kan immers niet moe worden achter het stuur, niet dronken worden of op zijn mobieltje kijken terwijl hij op de weg moet letten. Op papier zijn de lasers, radars, camera’s en sensoren misschien beter dan onze ogen en oren, maar feilloos zijn ze nog lang niet. De situatie op de weg, de kwaliteit van de wegmarkering, de weersomstandigheden en nog veel meer factoren bepalen uiteindelijk of een auto succesvol zelf gaat rijden of dat de bestuurder het toch weer overneemt.

Cyberveiligheid

In zelfrijdende auto’s is enorm veel software aanwezig. Op het moment dat deze software verbinding maakt met de buitenwereld, wordt de auto kwetsbaar voor hackers. Semi-autonome auto’s die een internetverbinding nodig hebben om te functioneren, via de cloud verbonden zijn of afhankelijk zijn van externe sensoren, lopen het meeste risico om gehackt te worden.

Nadat hackers naar buiten brachten hoe ze de remmen van een zelfrijdende auto konden beïnvloeden, moesten autofabrikanten hard aan de slag om hun software veiliger te maken. Niet in de laatste plaats omdat consumenten zullen aarzelen om een auto te kopen waarvan bekend is dat deze makkelijk te hacken is. Waarschijnlijk zal de Nederlandse overheid in de toekomst ook met veiligheidsnormen moeten komen waarmee fabrikanten dan hun software “hack-proof” moeten maken.

Cybersecurity hoog op de agenda

Ze kunnen dit doen door bijvoorbeeld meerdere netwerken in een auto te maken. Valt er een netwerk uit dan kan het andere netwerk het tijdelijk overnemen. En dan hoop je maar dat je intussen geen noodstop hoeft te maken. Databescherming is ook een dingetje, want niemand wil tenslotte dat zijn gegevens gebruikt worden door afpersers. Voor bekende personen (zoals staatshoofden) is het ook niet echt heel fijn als iedereen zomaar weet waar ze rijden. Databescherming en privacy staan dus hoog op de agenda als het gaat om cybersecurity.

Hoe veilig zijn de huidige niveau 2 auto’s?

De niveau 2 auto’s die vandaag op de weg rijden, zijn nog voorzien van oudere software. Er was destijds minder aandacht voor cybersecurity waardoor deze voertuigen makkelijker te hacken zijn dan de meer recente modellen. Elke software update brengt echter weer een nieuw veiligheidsrisico met zich mee. Het blijft dus voor autofabrikanten en voor de kopers een belangrijk punt van aandacht.

Durven we het aan?

De acceptatie van de semi-autonome auto kan behoorlijk gehinderd worden door de veiligheidsrisico’s die kunnen ontstaan. Vroeger verstonden we onder veilig rijden: goede autobanden en een goed werkende auto. In de toekomst is een veilige auto een auto die niet gehackt kan worden. Zowel autofabrikanten als overheden spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de software in de auto’s en de infrastructuur waarin de autonome auto moet navigeren. Als je auto namelijk een stopbord niet herkent, dan heb je een groot probleem

De toekomst zal leren of we het aandurven om de controle over te geven aan de auto. Autofabrikanten zetten inmiddels belangrijke stappen om de veiligheidsrisico’s af te dekken.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)