Motorbanden Geschiedenis: van Toen tot Nu

  • Auteur: OPONEO.NL

Motorbanden zijn meer dan eenvoudige zwarte rubberen hoepels die voorkomen dat het wiel het wegdek bekrast. Motorbanden bieden niet alleen tractie om te versnellen, remmen en te sturen, maar dienen ook voor het absorberen van schokken. Ze vangen de eersten stoten op –nog voordat de schokbreker begint te werken, en moeten uitstekend blijven presteren onder extreme condities zoals hitte, vorst en regen.

De geschiedenis

Het basisconcept lijkt hetzelfde te zijn gebleven sinds de uitvinding van de opblaasbare rubber band in 1887 door de Schot John Dunlop (1840-1921): er wordt een luchtkussen geplaatst in de vorm van de band tussen de motor en de grond zodat de band zich aan het oppervlakte kan aanpassen en hobbels opvangen. Dit was een grote vooruitgang op de solide rubberen band waarvan Goodyear in 1835 de rechten had gekocht. De commerciële bandenproductie begon kort daarna in 1890 te Belfast- Ierland, waar Dunlop samen met investeerders de Dunlop Pneumatic Tyre Company oprichtte. Zijn basisontwerp is al meer dan 125 jaar in gebruik over de hele wereld. Het werd gebruikt op de eerste productie motorfiets, de Hildebrand & Wolfmüller uit 1894, en sindsdien heeft de technologie die erachter zit een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt.

De geschiedenis van de motorband toont een duidelijke vooruitgang in de stabiliteit van de grip, waardoor betere versnelling, rem en draai mogelijk is, samen met verbeterd comfort, veiligheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De vroege wielen waren houten of metalen spaakwielen en gebruikten binnenbanden om lucht vast te houden. Deze motorbanden waren gemaakt van natuurrubber- tegenwoordig zijn vrijwel alle motorbanden vervaardigd uit synthetisch rubber, dat een mengsel is van aardolie met chemicaliën zoals zwavel, carbon black (zwartsel) en siliconen. Spaakwielen bleven standaard tot in de jaren zeventig tot de komst van meer geavanceerde wielen, waardoor lichtere motor banden zonder binnenband mogelijk werden.

De vooruitgang heeft in de regel een constante toename van de bandbreedte en band kwaliteit betekent, en samen met geavanceerde technieken en verscheidenheid aan rubber verbindingen en loopvlak patronen werden de opties verder uitgebreid. Een belangrijke ontwikkeling was de uitvinding van de radiaalband in 1916, die bekendheid verkreeg onder patent van Michelin in 1946, maar doordat deze bandsoort vervormt tijdens het nemen van bochten werd de eerste bruikbare toepassing voor motoren pas in 1983 op de markt gebracht door Pirelli.

Het aanbod in motorbanden

Al deze ontwikkelingen hebben tot een verscheidenheid in het motorbanden aanbod van nu geleid, dat grofweg in vier categorieën kan worden ingedeeld:

Ø  De touring motorband: gemaakt van hard rubber en met een diep profiel is deze motorband bestemd voor het reguliere (nat of droog) wegdek en heeft een lange levensduur;
Ø  Circuit motorband: een motorband met minder profiel en dus minder grip. De meest bekende zijn de slick racebanden die geen profiel, en dus alleen grip op een droog wegdek, hebben;
Ø  Sport motorband: deze motorband is gemaakt van zacht rubber en weinig profiel en heeft dus een minder lange levensduur;
Ø  Allroad Motorband: deze motorband heeft een grof profiel met grote noppen en mag niet op de gewone weg gebruikt worden.

Tip

Controleer uw motorbanden voor eropuit te trekken: 1,5 mm dikte loopvlak voor het geval dat het onverwacht gaat regenen, en de juiste bandenspanning- zoals door de fabrikant aangegeven. En voor de motorrijders die het zomerse weer afwachten: na 5 jaar moeten de zomerbanden (en natuurlijk ook de winterbanden) ieder jaar gecontroleerd worden door een specialist!

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)