Een lekke band komt vaak op een erg ongelegen moment of plaats. De meeste mensen bellen dan wel de wegenwacht, maar dan moet je zo'n 45 minuten tot een uur wachten. Als je weet hoe je de reserveband moet verwisselen, dan weet je ook dat het een smerig klusje is en de kans is groot dat je vies wordt. Of je auto heeft geen reserveband, en je weet niet hoe je de bandenreparatieset moet gebruiken. Dan lijkt een band waar je met door kan rijden naar een bandenboer de perfecte oplossing, en die bestaan onder de naam runflat banden. Maar wat zijn runflat banden?

Hoe werkt een Runflat band?

een Runflat band van dichtbij bekeken

Er zijn twee systemen voor run flat banden: het zelfdragende systeem en het steunringsysteem. Runflat-bandensystemen met een steunring maken gebruik van een ring van hard rubber of een andere structuur die het gewicht van de auto kan dragen na een lekke band.

Het meest gebruikte systeem is het zelfdragende runflat-bandensystemen, waarbij de band een versterkte zijwandconstructie heeft die de auto blijft dragen ook al zijn de banden niet op spanning. Dankzij deze constructie kan de band na spanningsverlies blijven rijden tot de door de fabrikant opgegeven snelheid en afstand.

Omdat Runflat banden ook bij een lekke band blijven presteren, mogen ze, ongeacht het systeem, alleen worden gebruikt op auto’s met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Het bandenspanningscontrolesysteem waarschuwt je zodra een van de banden spanning verliest. Zonder dit systeem zou je wellicht niet eens weten dat een band een te lage bandenspanning heeft. Wellicht voel je dat de auto zwaar stuurt, of het rolgeluid verandert, maar dat is niet zeker.

een man zit naast zijn auto die een lekke band heeft

Je hoeft niet uit de auto te stappen in de kou of de regen, op een drukke snelweg of ergens in een achterbuurt. Dit gevoel van comfort en veiligheid wordt verder versterkt doordat je weet dat een klapband met hoge snelheid lang niet zo gevaarlijk is. De auto zal niet gaan slingeren of slippen maar juist haast normaal te besturen blijven.

Nu het reservewiel en bandenreparatiegereedschap niet meer nodig zijn, zou het gewicht van de auto theoretisch moeten dalen. Maar het zal niet zoveel zijn als je zou verwachten, omdat runflats meer wegen dan gewone banden door de extra versteviging van de zijwand.

Het belangrijkste nadeel van runflat banden zijn de hogere kosten. Ze zijn niet alleen duurder in aanschaf, maar gaan ook minder lang mee. Omdat het nogal stugge banden zijn wordt een zachtere compound op het loopvlak gebruikt voor meer comfort, maar daardoor gaan ze tot 10.000 km minder lang mee. De prijzen van runflat banden liggen  zo’n €50 per band hoger. Bovendien kunnen veel runflats niet worden gerepareerd en moeten ze vaak per twee worden vervangen.

Omdat runflats niet zo veel verkocht worden kun je ze niet bij iedere bandenboer kopen. In grotere steden is dat misschien makkelijker, maar als je met een runflat een lekke band krijgt op het platteland, zul je waarschijnlijk een omweg moeten maken om een geschikte nieuwe band te vinden. Of je moet misschien overnachten in afwachting van de verzending van een nieuwe band.

Een neveneffect van de stijvere constructie is ook dat de zijwanden niet opbollen als de bandenspanning te laag is. Daarom is het van cruciaal belang om een bandenspanningscontrolesysteem te hebben en de bandenspanning regelmatig te controleren. Anders heb je geen idee van de bandenspanning. Als je geen TPMS systeem hebt of je negeert het en je overschrijdt de limiet van de runflat banden dan kan de band beginnen te desintegreren, met dezelfde destabiliserende effecten als een klapband.

Zelfdichtende band

een vrouw belt met de wegenwacht terwijl ze een lekke band heeft

De zelfdichtende band is geen runflat band in de zin dat hij zonder lucht kan rijden. In plaats daarvan zit er een laag afdichtmiddel in de band die in geval van een lek de druk behoudt. Als je een spijker in de band krijgt en deze verwijdert, zal het afdichtmiddel het lek dichten zolang het zich in het midden van het loopvlak bevindt en niet groter is dan 5 millimeter. Het grootste voordeel van de zelfdichtende band is dat deze lijkt op een traditionele band. 

Zelfdichtende banden vereisen geen speciale velgen en kunnen gemakkelijk op de meeste voertuigen worden gemonteerd. Ze kunnen met uw huidige banden worden gecombineerd, dus ze zullen goed functioneren met de andere banden die op je auto liggen, als je ervoor kiest om ze apart te kopen. Zelfdichtende banden bieden bescherming tegen lekke banden in het midden van het loopvlak (het deel dat in contact komt met de weg), maar niet tegen lekken in de zijwand. Zelfdichtende banden zijn niet zo duur als runflatbanden, maar over het algemeen zijn ze iets duurder dan all season-, zomer- of winterbanden. Alle grote bandenfabrikanten produceren zelfdichtende banden dus de beschikbaarheid is beter dan die van runflat banden.

Conclusie

Duur, minder comfort, en wie wil bovendien denken aan zo’n rampenscenario met klapbanden in de regen in een beroerde wijk, en daarvoor runflat banden kopen? Er lijken veel nadelen aan runflat banden te kleven. Het belangrijkste voordeel is de veiligheid van de Run Flat band. Denk hierbij aan zakenlui die zich in een zware sedan met hoge snelheid over langere afstanden verplaatsen; een eventuele klapband heeft dan gevolgen die goed gecontroleerd kunnen worden. Maar eigenaren van runflatbanden zijn wel tevredener over hun banden dan andere automobilisten. En ook in nichemarkten zoals beveiligd transport en spoedeisend hulpdiensten zijn runflat banden van het grootste belang. De runflat band is dus voor gespecialiseerd gebruik en niet voor de gemiddelde automobilist, die kleine afstanden met een lage snelheid aflegt.