Sinds Volkswagen in 2015 in Dieselgate werd ontmaskerd als sjoemelaar met emissies van dieselmotoren is het vertrouwen in deze industrie volledig weg. Als Volkswagen er al niet in slaagde om voor een goede prijs een schone dieselauto te maken, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van de zwarte rookwolken, zo lijkt de wereldwijde gedachte te zijn. Landen als India en China staan nu vooraan om over te schakelen op andere, voornamelijk elektrische, technologieën, en de industrie zal de vraag moeten volgen.

Meer misleiding

Het wantrouwen lijkt gerechtvaardigd te zijn. Greenpeace’s onderzoeksplatform Unearthed heeft de RDE-testgegevens (real-world driving emission- testen in normale rijomstandigheden) van 94 nieuwe Euro-6 diesel modellen geanalyseerd en ontdekte dat meer dan de helft van de geteste voertuigen de RDE-emissiegrens overschrijdt die in september 2017 van kracht werd, wat betekend dat als ze vandaag zouden worden getest, ze niet op de markt zouden worden toegelaten.

Het onderzoek stelde dat "autofabrikanten opnieuw bewust hun klanten misleiden door nieuwe Euro 6-diesels te verkopen als de 'schoonste in de geschiedenis” en dat "hun eigen gegevens aantonen dat meer dan de helft van de allernieuwste, best verkopende Euro 6-dieselauto's ver boven de nieuwste normen voor roet en stikstofdioxide vervuilen. Ze zijn nog steeds vies en ze brengen nog steeds de gezondheid van mensen in gevaar. Het wordt tijd dat de industrie zijn verantwoordelijkheid neemt en niet meer in diesel investeert."

De slechtste resultaten uit de RDE-test waren voor de Fiat Tipo 1,6 (4,5 X de wettelijke limiet) en van de Renault Scenic Energy dCi 95 (2,4 X de wettelijke limiet). Het lijdt geen twijfel dat binnen enkele decennia dieselauto's bijna overal verboden zullen zijn, maar wat kun je op korte termijn verwachten?

Nederland

In Nederland zijn het vooralsnog slechts enkele steden in de Randstad die toegangsverboden opleggen voor diesels d.m.v. de milieuzones.

In Amsterdam gold al sinds 2008 dat vrachtwagens het oude centrum (binnen de A10, bezuiden het Ij) niet meer in mochten als ze een Euro 01-03 dieselmotor hebben, met enkele uitzonderingen voor speciale voertuigen en bedrijfsterreinen. Sinds januari vorig jaar mogen in hetzelfde gebied geen bestelauto’s met dieselmotoren rondrijden die op kenteken gesteld werden voor 2000. Dit zou dus van belang kunnen zijn als je iets organiseert en een busje hebt gehuurd- huur geen oude bus want de boete is voor jezelf!
De beperking werd verder aangescherpt in januari dit jaar door de toevoeging van taxi’s en bussen (deze laatste vanaf 2020 verboden in de gehele bebouwde kom). Tot dusverre gelden de beperkingen alleen voor de echte oude stinkerds, met je personenauto met dieselmotor ben je nog van harte welkom om een dagje in de file te staan; maar je wordt wel aangekeken alsof je een houtgasgenerator opstookt als je optrekt. Voor locals geldt wel dat je geen parkeervergunning krijgt als je dieselauto een bouwjaar heeft van vóór 2005.

In Rotterdam mogen vrachtauto’s met Euro 01-03 dieselmotor en bestel- en personenauto’s op diesel die vóór 1 januari 2001 het kenteken ontvingen de milieuzone niet in. De Rotterdamse milieuzone werd op 1 januari 2016 ingesteld en beslaat het centrum van de stad; tussen de Nieuwe Maas, de A16, A20 en de S114 (Tjalklaan, Vierhavenstraat, Westzeedijk). Oldtimers van 40 jaar of ouder mogen de milieuzone wel in en hebben geen ontheffing nodig.

Ook in Utrecht moeten vrachtwagens een dieselmotor hebben die voldoet aan Euronorm IV of hoger om de milieuzone in te mogen. Ook hier mogen personen- en bestelauto`s die vóór 1 januari 2001 het kenteken ontvingen de milieuzone niet in, maar de gemeente is soepel met ontheffingen voor bijzondere voertuigen zoals campers van bewoners van de milieuzone, aangepaste auto’s van gehandicapten, oldtimers en speciale vracht- en bestelauto’s.

Vele andere steden zijn bezig met soortgelijke plannen, bijvoorbeeld met ingang van volgend jaar mogen dieselauto`s en vrachtwagens van voor 2014 de milieuzone in het centrum Arnhem niet meer in. De Limburgse hoofdstad Maastricht besluit deze zomer over het invoeren van maatregelen zoals die in Duitsland: vrachtwagens en dieselauto`s van voor 2006 worden zonder vignet vanaf 1 januari 2019 niet meer toegelaten in de milieuzone.

Duitsland

Vanaf Limburg is Duitsland nog maar een steenworp ver, en voor degene die de grens oversteken, bijvoorbeeld op wintersport, is er groot nieuws. De hoogste federale bestuursrechter van het land oordeelde afgelopen februari dat Duitse steden de meest vervuilende dieselauto's van hun straten mogen verbannen. De rechter kwam tot dit oordeel nadat de Duitse staten in beroep waren gegaan tegen verboden die waren opgelegd door lokale rechtbanken in Stuttgart en Düsseldorf in zaken die door milieugroep DUH waren ingediend wegens slechte luchtkwaliteit.

De rechtbank stelde dat Stuttgart, de geboorteplaats van de moderne auto en de thuisbasis van Mercedes-producent Daimler, zou moeten overwegen om het verbod voor oudere dieselmotoren het hele jaar door op te leggen. Verder verordonneerde de rechtbank Stuttgart en Düsseldorf om hun anti-vervuilingsplannen te wijzigen, waarbij gesteld werd dat stadsverboden zelfs zonder nationale regels konden worden geïmplementeerd. Auto's die aan de Euro-4-emissienormen voldoen, kunnen vanaf januari worden geweerd uit Stuttgart, terwijl Euro-5-voertuigen pas op 1 september 2019, vier jaar na de invoering van de nieuwste Euro-6-norm, mogen worden verboden.
Van de 15 miljoen dieselauto's op de Duitse wegen zijn slechts 2,7 miljoen uitgerust met Euro 6-technologie. "Het zal niet eenvoudig zijn om het uit te voeren",stelde de burgemeester van Stuttgart, Fritz Kuhn, op een persconferentie. De deelstaatregering zal waarschijnlijk binnen zes maanden een nieuw plan goedkeuren.

Meerdere Duitse steden overschrijden de limieten die de Europese Unie gesteld heeft voor stikstofoxide (NOx), een belangrijke veroorzaker van luchtwegaandoeningen. Na de uitspraak maakte de noordelijke havenstad Hamburg bekend dat het vanaf eind april limieten op dieselvoertuigen zou gaan toepassen.

Ook bij onze zuiderburen zijn er beperkingen, en wel in Antwerpen. Als je een dieselauto hebt van 2006 of jonger, dan mag je zonder problemen de stad in. Voor oudere diesels moet er betaald worden of zijn andere beperkingen van kracht. De conclusie is overduidelijk: de diesel is afgeschreven. Als de industrie gratis een totale recall doet om alle uitlaatsystemen te moderniseren dan valt de schade voor de consument misschien nog mee, maar een nieuwe diesel auto kopen is nu echt af te raden!