Vliegende auto's: Toekomst of Fantasie?

  • Auteur: OPONEO.NL

Vliegende auto’s ken je misschien wel uit futuristische films, denk bijvoorbeeld aan de vliegende “Yellow Cab” uit de science fiction film The Fifth Element. Met veel fantasie worden in dit soort films beelden geschetst van steden met vliegende auto’s en zelfs complete vliegende snelwegen. Leuk om naar te kijken in de bioscoop of tijdens een avondje voor de buis. Maar hoe zit het eigenlijk met de werkelijkheid?

Vliegende auto’s - Ze bestaan echt

De werkelijkheid is dat er wel degelijk vliegende auto’s bestaan. Ze bestaan zelfs al heel lang want in 1917 werd in New York een vliegende auto tentoongesteld die ontwikkeld was door Glenn Curtis. Deze auto had een carrosserie die van aluminium gemaakt was en had 3 vleugels om mee te vliegen. Hoewel deze auto letterlijk nooit van de grond is gekomen, was het wel een van de eerste auto’s die gemaakt waren om ook te kunnen vliegen. In 1937 ging de eerste Arrowbile, gemaakt door Waldo Waterman, de lucht in voor een testvlucht. Deze auto reed op de grond 90 km per uur en behaalde in de lucht een snelheid tot 177 km per uur. De vleugels moesten er nog wel ‘even’ apart op gezet worden.

future start button

In de jaren ’50 deed de Ford Motor Company onderzoek naar een vliegende auto met de bedoeling om deze op grote schaal te gaan maken. Het project liep vast toen bleek dat manier waarop de luchtverkeersleiding destijds werd uitgevoerd, niet geschikt was voor een grote hoeveelheid vliegende auto’s in de lucht.

In de decennia daarna volgden er meer primitieve vliegende auto’s, zoals Tayler’s Aerocar, de in Italië ontwikkelde Aerauto PL.5C en de AVE Mizar die helaas neerstortte. Deze ontwerpen zagen er allemaal uit als kleine rijdende vliegtuigen met ingeklapte vleugels, of als auto’s met een propeller die eerst in een hangar omgebouwd werden tot vliegtuig. Veel van deze modellen werden niet bekend bij het grote publiek.

De vliegende auto wordt realiteit

Als we kijken naar meer recente ontwikkelingen op dit vlak dan komen we uit bij bemande drones die aangedreven worden door elektromotoren. Deze drones zijn voorzien van allerlei elektronische snufjes, bedienbaar met een touchscreen en ze zijn ook verkrijgbaar in een zelfrijdende uitvoering. Opstijgen en landen gebeurt meestal verticaal. Autofabrikant Aston Martin heeft de Volante Vision ontworpen, een vliegende auto die wel heel veel weg heeft van een bemande drone. Deze drones zien er echter niet uit alsof ze honderden kilometers over de snelweg zullen gaan afleggen, want bij sommige conceptmodellen ontbreken de wielen en autobanden compleet.

Vliegende auto's

Een aparte categorie zijn de vliegende taxi’s. Veel bedrijven, waaronder Uber, Audi en het Duitse bedrijf Lilium, zijn deze aan het ontwikkelen. Zo werd op de autoshow van Genève in 2017 een conceptmodel van Audi, Airbus en Italdesign getoond, de Pop.up. Dit is deels auto, deels een helikopter met 4 propellers waarbij het vliegende gedeelte na de landing vastklikt aan het auto onderstel. Hierdoor verandert de Pop.up in een autonome auto die als taxi gebruikt wordt.

De eerste Nederlandse vliegende auto

In Nederland is een vliegende auto ontwikkeld die je een beetje kunt zien als een doorontwikkeling van de traditionele ontwerpen voor vliegende auto’s. De PAL-V is een autogyro (of gyrocopter), oftewel een combinatie van een auto en een helikopter. Dit model is klaar om gebruikt te worden op de Nederlandse weg, alleen het ombouwen duurt nog zon 5 á 10 minuten. Maar als je elke dag een uur in de file staat naar je werk, dan lijken die 5 minuten natuurlijk nergens op. Om ‘m te kunnen kopen moet je wel diep in de buidel tasten: de vraagprijs is € 499.0000 euro.

Kun je zomaar instappen in een vliegende auto?

Helaas kun je niet zomaar in de vliegende auto stappen. Een opleiding waarbij je leert omgaan met het voertuig is verplicht en deze cursus omvat ook vlieguren die horen bij een vliegbrevet. Het examen wordt daarna afgelegd bij het CBR. Het opstijgen en landen kan ook nog wel een dingetje zijn, dat mag je namelijk in Nederland niet zomaar overal doen. Er zullen dus veldjes aangewezen moeten worden voor landen en opstijgen.

Vliegente auto

Het grote voordeel van een vliegende auto is natuurlijk wel dat er in de lucht veel minder verkeersborden zijn om op te letten en dat je weinig verkeer van rechts hoeft te verwachten. Het is dan wel weer even wennen als je vanuit het stille luchtruim weer in het drukke verkeer beneden belandt. Er zijn ook minder voertuigen nodig. Voorheen reed je met de auto naar het vliegveld en stapte je daar in een helikopter of een (zaken)vliegtuig. Met een vliegende auto heb je dat allemaal in 1 voertuig.

Even naar de garage met je gyrocopter?

De PAL-V wordt eerst in Nederland geïntroduceerd zodat het bedrijf de auto’s ook kan onderhouden want daarvoor is natuurlijk zeer specialistische kennis nodig èn een grote hangar waar deze autocopter in past. Dat vind je niet bij de garage op de hoek. En de autobanden? Uhm, dat zijn geen autobanden maar vliegtuigbanden met een binnenband en een laadindex die overeenkomt met het gewicht van de gyrocopter.

Wat kunnen we verwachten?

Vliegende auto’s bestaan en ze komen binnen een paar jaar in de verkoop voor gebruik op de Nederlandse wegen. Wordt het een chaos omdat iedereen is afgeleid door auto’s die ineens opstijgen? Gezien het hoge prijskaartje zullen de vliegende auto’s voorlopig alleen voorbehouden zijn aan bedrijven en mensen met een flinke portemonnee. Maar mocht je dan onderweg plotseling zo’n vliegende auto zien, dan krijg je waarschijnlijk het gevoel dat je in een science fiction film bent beland… Fantasie werkelijkheid, al zal het dan voorlopig op kleine schaal zijn.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)