Tijdens (intensieve) regenval hebben automobilisten moeite om hun voertuig onder controle te houden. Water op de weg verkleint het contactoppervlak tussen de wielen en het asfalt, waardoor de grip afneemt. Regenbanden zijn er om deze problemen het hoofd te bieden. Waarin verschillen deze van andere banden?

Bij het rijden op nat wegdek is voorzichtigheid geboden.Bij het rijden op nat wegdek is voorzichtigheid geboden.Zomerbanden en regen

Het begrip regenband heeft betrekking op zomerbanden die zijn vervaardigd uit een rubbermengsel dat uitstekend presteert op nat wegdek. Dit compound is zachter dan dat van standaard banden. Het past zich beter aan oneffenheden aan, zodat het contactoppervlak met de grond veel groter wordt. Hoe groter dit oppervlak, hoe beter de grip van de auto en dus hoe veiliger je onderweg bent.

De meeste regenbanden hebben een directioneel loopvlak of asymmetrisch loopvlak met directionele elementen. Brede groeven voeren doeltreffend water af van onder de banden, zodat de auto het contact met de weg niet verliest. Ten opzichte van standaard zomerbanden beschikken goede regenbanden over een dieper en dichter groevennetwerk, waardoor deze sneller grote hoeveelheden water kan afvoeren.

Aquaplaning

Aquaplaning is een gevaarlijk verschijnsel tijdens het rijden op natte wegen. Het treedt op wanneer het water een wig drijft tussen de band en de weg, en niet meer kan worden afgevoerd. De auto raakt de grip volledig kwijt en kan gaan slippen.

Diepte van het loopvlak en waterafvoer

Hoe platter het loopvlak, hoe minder water er kan worden afgevoerd, en hoe meer risico op aquaplaning. De onderstaande grafiek laat zien hoe de remweg verandert naar gelang de profieldiepte van het loopvlak. Bij 6,7 mm diepte en een beginsnelheid van 80 km/u komt de auto na ongeveer 29 meter tot stilstand. Wanneer het profiel nog maar 1,6 mm diep is (minimale loopvlakdiepte volgens de wet), is de remweg al 42 m lang. Dat is een erg grote afstand, mogelijk met negatieve gevolgen voor je veiligheid en die van anderen..

Regenbanden moeten regelmatig worden nagekeken om optimale prestaties te garanderen. Wanneer het profiel nog maar 3 mm diep is, is het de hoogste tijd om een nieuwe bandenset aan te schaffen.

Motorbanden voor in de regen

Motorrijden in de regen vereist hoge concentratie omdat de tweewieler door stromend water en vuil makkelijk grip verliest. Behalve een goede stuurtechniek heb je ook veel baat bij geschikte banden. Goede banden voor nat weer onderscheiden zich door een zachter rubbermengsel en een loopvlak met brede groeven voor de waterafvoer. Of je nu een sportieve of gewone band hebt, je moet altijd letten op de diepte van het loopvlak en de juiste bandspanning.

Winterbanden en regen

Winterbanden presteren uitstekend in de sneeuw maar kunnen minder goed overweg met een nat wegdek. Winterbanden grijpen zich vast in de sneeuw en kleven bijkans aan de weg dankzij het dichte lamellennetwerk. Deze kleine inkepingen voeren niet zo goed water af als brede groeven van zomerse regenbanden. Het voertuig heeft dus minder grip. Matig daarom je snelheid en wees extra voorzichtig wanneer je 's winters door regen wordt overvallen.