Bandenspanning is van groot belang voor het correct functioneren van de autoband. De optimale spanning heeft niet alleen van invloed op het rijcomfort en de veiligheid, maar kan ook helpen het brandstofverbruik te beperken. Moeten we echter het hele jaar wel met dezelfde bandenspanning rijden, ongeacht het seizoen en de heersende omstandigheden? Want wintertemperaturen hebben een directe impact op uw banden: wanneer de temperatuur daalt, daalt ook de spanning van banden want koude lucht krimpt. Wat is de bandenspanning winterbanden? We geven je hier tips waar je op moet letten.

Bandenspanning

een man meet de bandenspanning van winterbanden op.

Waarschijnlijk realiseren veel automobilisten, vooral de minder ervaren, zich niet hoe belangrijk de juiste bandenspanning is voor het goed functioneren van de auto. De juiste spanning is bevorderlijk voor de technische werking van de band, verlengt de levensduur van de band en verkleint het risico dat je onderweg een lekke band of klapband krijgt. Bovendien zorgt de juiste bandenspanning voor een aanzienlijk kortere remweg en lagere rolweerstand, dus minder brandstofverbruik. En je zult het verschil echt voelen! De optimale bandenspanning voor de banden die op je auto zijn gemonteerd, wordt meestal aanbevolen door de fabrikant van de auto.

Afhankelijk van het merk van je auto kun je deze informatie vinden op de brandstoftankdop, in het handschoenenkastje, of bij het bestuurdersportier. Elke voertuigfabrikant heeft een aanbevolen band en een aanbevolen bandenspanning voor die band op basis van het gewicht en de kenmerken van het voertuig, de zogenaamde koude bandenspanning. Houd je hieraan, anders kunnen de banden beschadigd raken, maar realiseer je dat de werkelijke spanning in de band aanzienlijk kan variëren als gevolg van bijvoorbeeld het weer. 

De juiste bandenspanning in een winterband beschermt je tegen een voortijdig bezoek aan de garage. Over het meten van de bandenspanning: wist je dat de aanbevolen bandenspanning in verschillende eenheden opgegeven kan zijn? Meestal is de spanning uitgedrukt in atmosfeer of bar. Je komt ook het Britse PSI (pond per vierkante inch) en kilopascal (kPa) tegen. Hoeveel bar in winterbanden? Simpel: net zoveel als in zomer- of all-season banden.

Weet je niet precies hoeveel lucht er in de banden van jouw auto moet zitten?

Maak dan gebruik van onze handige bandenspanningscalculator. Voer de basisgegevens van je voertuig in en deze tool vertelt je de juiste grenswaarden voor beide wielassen.

Omgevingstemperatuur

nieuwe winterbanden onder een auto op een bevroren weg

Moderne banden gaan, mits correct gebruikt, lang mee en zijn uitzonderlijk sterk. Ze overleven het wanneer je door glas of gaten rijdt en met zogenaamde Run Flat-banden kun je bij een lekke band zelfs nog ongeveer 80 km doorrijden. Om volledig te kunnen profiteren van de moderne techniek, moet je er allereerst voor zorgen dat de bandenspanning in orde is. Onthoud dat iedere band, goedkoop of duur, langzaam spanning verliest. Dit wordt veroorzaakt door mechanische onderdelen als het ventiel, maar ook door natuurlijke factoren, vooral temperatuur.

Om de juiste bandenspanning in je banden te behouden, is het belangrijk te onthouden dat er heel wat factoren zijn die de luchtdruk in banden kunnen beïnvloeden. De vier belangrijkste factoren die de bandenspanning veranderen zijn: de omgevingstemperatuur (d.w.z. de luchttemperatuur buiten de band), blootstelling aan de zon, de temperatuur van de band zelf en druk die ontsnapt (door een lekkage of het ventiel).

Maar hoe beïnvloedt de buitentemperatuur de bandenspanning?

Stel dat je auto een aanbevolen spanning van 2 bar heeft. De band werd tot deze aanbevolen spanning opgepompt in een garage, bij een temperatuur van ongeveer 20°C. Bij 0°C daalt de spanning in deze band tot 1,8 bar, en zal nog verder dalen naarmate de temperatuur onder 0°C zakt. Daarom is het zo belangrijk om de bandenspanning in de winter vaker te controleren dan in de zomer, het liefst één keer per week, zeker als de temperatuur vaak verandert. Deze schommelingen zijn vooral 's winters merkbaar, wanneer het kwik plotseling flink kan dalen.

In Europa hebben we op de meeste plekken te maken met een gematigd klimaat, dat ook nogal veranderlijk is. Temperaturen kunnen binnen enkele dagen meer dan 10 graden verschillen en dat is niet bevorderlijk voor de banden. Onthoud dat iedere temperatuurveBij een spanningsverlies van 0,1 of 0,2 bar kunnen we al spreken van een situatie waarin de band beschadigd kan raken. Hoe voorkom je dit? Het belangrijkste is het regelmatig controleren van de bandenspanning: beter voorkomen dan genezen! randering van 10°C leidt tot een spanningsverandering van +/- 0,1 bar.

Winterbanden zijn gemaakt uit een rubbermengsel dat niet stijf wordt bij vorst.

Bij regelmatige weersveranderingen kun je de bandenspanningsmeters op het tankstation beter wat vaker gebruiken. Zo kun je doorlopend reageren op iedere afwijking. Met de vorst in aantocht is het een goed idee om de bandenspanning met 0,2 bar te verhogen. Zo kun je de spanning preventief aanpassen aan de dalende temperatuur. Controleer wel eerst of deze aanpassing past binnen de maximale waarden van de fabrikant. En vergeet niet om de winterbanden bandenspanning terug te brengen zodra de buitentemperatuur weer stijgt.

Let verder heel goed op de omstandigheden tijdens het oppompen van de banden. Als je dit in een warme garage doet, komt de temperatuur niet overeen met de omstandigheden buiten. Meet je bandenspanning dus in de kou, en niet in je warme garage.

Je kunt ook overwegen om lucht te vervangen door stikstof, dat minder gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Onthoud wel dat je de banden na een dergelijke ingreep opnieuw moet laten balanceren.

Tot slot

Een te lage bandenspanning heeft veel negatieve gevolgen zoals een slechte controle, een langere remweg, slechte grip en een hoger brandstof verbruik. Als je spanning zo gevaarlijk laag is geworden zul je voelen dat de auto aan het zwalken gaat, of naar één kant trekt, vooral in de bochten. Voel je dit, dan moet je bij het eerste tankstation meteen de banden op spanning brengen om erger te voorkomen. Houd ook altijd de buitentemperatuur op de plaats van bestemming in de gaten. Wanneer je bijvoorbeeld naar de bergen rijdt, waar vorst mogelijk is, verhoog je bij voorkeur alvast licht de bandenspanning om onaangename verrassingen onderweg te voorkomen. Onthoud dat de spanning winterbanden simpelweg hetzelfde moet zijn als van zomerbanden, je moet ze alleen meer in de gaten houden.