Banden kiezen blijft voor veel mensen een lastige zaak. Begrippen als originele uitrusting, OE, eerste uitrusting of homologatie van de auto zorgen meer dan eens voor de nodige kopzorgen. In dit artikel geven we antwoord op de meest gestelde vragen over deze problematische kwesties.

Wat zij de banden met homologatie?
Wat zijn banden met homologatie?

Homologatie, wat is dat?

Gehomologeerde banden zijn banden die geschikt zijn voor een bepaald merk of model auto. We spreken van homologatie wanneer de fabrikant een model ontwerpt dat original equipment (OE) is, oftewel onderdeel uitmaakt van de originele uitrusting van de auto.

Een gehomologeerd model garandeert goede en gebalanceerde prestaties. De fabrikant onderwerpt een dergelijke band aan maandenlange tests van de conformiteit van afmetingen, bestendigheid, remvermogen, geluidsvolume en een reeks andere waarden. Soms zijn gehomologeerde banden een nieuw product dat tot stand is gekomen door samenwerking van een auto- en bandenfabrikant, allemaal zodat de banden optimaal zijn afgestemd op de betreffende auto.

Typegoedkeuringscertificaat

Het type en de prestaties van een band houden direct verband met het rijcomfort. Daarom spelen gehomologeerde banden, gemonteerd als OE, een integrale rol bij het rijgedrag van de auto. Informatie over gehomologeerde maten kan worden opgezocht in de gebruiksaanwijzing of het onderhoudsboekje van het voertuig. Er bestaan drie homologatiegroepen:

  • Verplicht – banden van dit type mogen uitsluitend worden gemonteerd op auto’s van een gehomologeerd merk.
  • Technisch – In dit geval kan de band wel gemonteerd worden op andere voertuigen, maar alleen onder zekere voorwaarden die zijn gesteld door de fabrikant.
  • Willekeurig – de banden kunnen gerust op andere dan gehomologeerde auto's worden gemonteerd.

Banden uit de originele, eerste uitrusting (OE) kunnen gehomologeerd zijn voor de betreffende auto, maar dat hoeft niet. Als de band gehomologeerd is, beschikt deze over een aparte markering op de zijkant.

Homologatieteken

Voorbeeld van een gehomologeerde band.
Voorbeeld van een gehomologeerde band.

“Wat betekent de bandenmarkering AO”? “Wat betekent de bandenmarkering MO?” – dit vragen veel automobilisten zich af, omdat de symbolen op de banden moeilijk af te lezen zijn.

Dit komt omdat fabrikanten verschillende markeringen gebruiken voor verschillende automodellen. Hieronder staan voorbeelden uit catalogi van drie populaire premium-merken.

Michelin

G1 – dit is een markering voor banden met een grotere buitenste diameter; alleen bij montage op 1 as kunnen ze worden gecombineerd met andere modellen (Alfa Romeo: 166, Mercedes klassen S, C, CLK, SL, SLK – achteras, Renault: Vel Satis, Laguna, Fiat: Stilo), willekeurige montage op auto's van andere merken

C1 – Pilot Sport banden voor de Chrysler Viper GTS Coupe – mogen niet worden gemonteerd op auto's van andere merken

– specifieke banden voor Audi (S3, S4, TT, TT Roadster) en Bentley – montage in paren op de assen; mogen worden gemonteerd op auto's van andere merken

N0...N3 – banden die gehomologeerd zijn voor Porsches; mogen niet voor andere automerken worden gebruikt

M0 – gehomologeerde banden voor Mercedes. Montage op andere merken auto's toegestaan

K1 – banden met homologatie voor Ferrari; mogen niet op andere auto's worden gemonteerd

R1 – deze enkele band is gehomologeerd voor Audi en heeft een specifiek CXKA-loopvlak,

* – homologatie voor BMW

Continental

– homologatie voor Audi

N0, N1, N2, N3 – homologatie voor Porsche

– originele uitrusting voor Jaguar

MO – originele uitrusting voor Mercedes Benz in speciale versies (bijv. AMG) en Maybach

RO1 – homologatie voor Audi serie R en S

– originele uitrusting voor BMW

– geoptimaliseerde rolweerstand voor de eisen van de fabrieksuitrusting

M3 – originele uitrusting voor BMW M-klasse

Pirelli

N1...N3 – homologatie voor Porsche

M0 – homologatie voor Mercedes

– Amerikaanse versie van de Skorpion STR

(*) – homologatie voor BMW

– homologatie voor Lamborghini

– homologatie voor Jaguar

AO, AOE, R01, R02 – homologatie voor Audi.

Waarin verschillen gehomologeerde banden van normale banden?

Gehomologeerde banden worden speciaal vervaardigd voor een concreet model auto. Meestal zijn het de interne constructie, het loopvlak en het type compound dat anders zijn. Dit alles dient ertoe om de banden af te stemmen op de prestaties en karakteristieken van de betreffende auto. Bij sportauto's maken de speciale banden dynamische rijden en goede sturing in de bochten mogelijk.

Bij standaard populaire auto's vindt de samenwerking tussen fabrikanten vooral plaats op zakelijk en marketinggebied in plaats van om banden met baanbrekende specificaties te creëren.

Homologatie van banden – eigenschappen

Homologatie van banden – eigenschappen

Iedere autofabrikant maakt een lijst van gebieden die volgens hem de meeste invloed hebben op de tevredenheid bij de automobilist.

Aanpassingen aan de band (naar gelang de vereisten van de autofabrikant) worden grafisch opgesomd in de bovenstaande list. Dit is een visuele manier om verschillende eigenschappen te presenteren waarmee de mogelijkheden van originele banden (normaal gesproken is de basiswaarde 100 punten) direct kunnen worden vergeleken met doelwaarden en/of verkregen prestatieniveaus voor een nieuwe band.