Geschiedenis van Uniroyal-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

Het begon allemaal toen een gewezen Belgische artillerieofficier in 1868 een winkeltje in rubberartikelen begon op de Place Chevaux in Luik. Destijds was dit idee te vernieuwend en de zaken liepen slecht. Oscar Englebert breidde zijn aanbod daarom uit met papierwaren om een faillissement te voorkomen. Na enkele jaren werd zijn geduld beloond toen de vraag naar rubber accessoires razendsnel begon toe te nemen.

Englebert besloot hier snel gebruik van te maken. Hij nodigde zijn broer Gabriel, een gekwalificeerd ingenieur, uit om bij hem in het bedrijf te komen en vertrouwde hem alle technische zaken toe. Zelf hield hij zich bezig met marketing en de organisatie de onderneming. Helaas kwam Gabriel kort daarop te overlijden en zijn taken werden overgenomen door de zoon van Oscar, Oscar Englebert junior, een onervaren student. Niet lang daarna moest Oscar junior zich al opmaken om zijn vader bij het het leiden van het bedrijf te vervangen, omdat diens gezondheid snel achteruitging.

uniroyal poster

Banden voor Ferrari

uniroyal-wedstrijd-01

In 1877 opende het familiebedrijf zijn eerste rubberfabriek. Hierin ontstonden de meest uiteenlopende producten van dit materiaal – onder andere poppen, schoenen en transportbanden voor de mijnbouw, die zelfs in steenkoolmijnen en het verre Kongo belandden. In 1894 beginnen de Engleberts te experimenteren met banden, die in het begin bestemd waren voor fietsen en rijtuigen. Hun bedrijf produceerde in 1898 de eerste fietsbanden en niet lang daarna ook de eerste autobanden. Daarmee werd het de eerste bandenproducent van de Benelux en een van de pioniers in deze branche in Europa.

De fabriek in Luik werd ook wel schertsend 'harem' benoemd omdat er vrouwe in de meerderheid waren. De dames redden zich niet alleen uitstekend met de productie van de eigen banden, zij maakten ook banden op bestelling voor het Duitse concern Continental. Englebert legde de nadruk op promotie van de eigen producten en besloot daarom te investeren in de motorsport. Zijn bedrijf werd beroemd toen de banden van Englebert bijdroegen aan de overwinning in de 24 uur van Le Mans zonder dat ze gewisseld hoefden te worden. In de periode tussen de wereldoorlogen en na de Tweede Wereldoorlog gebruikten beroemdheden als Stuck, Nuvolari en Fangio de banden van het Belgische merk en ook Enzo Ferrari monteerde ze onder zijn bolides.

tekening

De geboorte van het parapluutje

regenbanden

Later zette Georges Englebert, de zoon van Oscar junior, de familietraditie voort en ging zich ook met het bedrijf bemoeien. Georges was in 1919 aanwezig bij de opening van het verkooppunt in het Duitse Keulen en in 1929 bij de start van de productie in de nieuwe fabriek in Aken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek gebombardeerd door de geallieerden. Al in 1946 was de wederopbouw afgerond en werd de productie hervat. Englebert was het eerste bedrijf dat vlak na de oorlog in Duitsland banden maakte. Het bedrijf bezat daarnaast eigen fabrieken in Engeland en Frankrijk en kort daarna opende het ook productiefaciliteiten in Luxemburg en Turkije. Vanaf 1948 ontstonden hier de nieuwe Volumax lagedrukbanden.

In 1958 fuseerden de Engleberts met het Amerikaanse bedrijf US Rubber. Hiermee werden zij de op twee na grootste bandenproducent ter wereld. Het merk Uniroyal-Englebert was geboren. De 70 duizend werknemers van het bedrijf produceerden elke dag 170 duizend stuks banden. Daarnaast makte het bedrijf ook brandweerslangen, badmutsen, golfballen en vele andere rubberartikelen. In 1967 werd de naam van het merk definitief gewijzigd in Uniroyal. Twee jaar later brengt het bedrijf de eerste regenband op de markt, de 'Rallye 180'. Het is de eerste band die is voorzien van het karakteristieke parapluutje dat tot op vandaag het symbool is van Uniroyal.

banden

Verbintenis met Continental

In 1979 werd Uniroyal eigendom van het Duitse concern Continental en een onderdeel van de Continental Group in Europa. Binnen de nieuwe structuur ging het Belgische merk door met de ontwikkeling van zijn specialiteit – banden voor natte oppervlakken. Direct na de fusie met Continental breidde Uniroyal zijn aanbod uit met banden voor terreinwagens.

In 1991 lanceerde het bedrijf het model RTT-1, de eerste band met een richtingsprofiel op het loopvlak in de vorm van de letter 'V'. Dankzij de toegepaste constructie verwerkt de band band het water bijzonder snel, waardoor hij uitstekend bestand is tegen aquaplaning. In het kader van de nieuwe imagostrategie uit 2001 werden later alle Uniroyal-banden voorzien van een loopvlakprofiel in de vorm van de letter 'V'. Het volgende baanbrekende product kwam in 1994 op de markt, de Uniroyal MS plus 44-band die het merk vele overwinningen opleverde in vergelijkende consumentenonderzoeken. Datzelfde gebeurde met de zomerband Rallye 580 die in 1995 werd gepresenteerd.

Momenteel is Uniroyal een gewaardeerd merk in het middensegment. Bij het woord 'regenband' denken de meeste chauffeurs automatisch aan de naam van het Belgische bedrijf. Het parapluutje dat symbool staat voor het bedrijf spreekt voor zich.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)