Het ABS systeem werd rond 1920 ontwikkeld door de Franse luchtvaartpionier Gabriel Voisin, op een primitieve manier om het remmen in vliegtuigen te vergemakkelijken. Antiblokkeersystemen, algemeen bekend onder de naam ABS, voorkomen dat de wielen van auto's en motorfietsen blokkeren en verbeteren de besturing tijdens het remmen.

In 1978 werd ABS aangepast door Bosch naar een elektronische versie en op grote schaal ingevoerd op de markt voor bedrijfsvoertuigen. Tegenwoordig zijn antiblokkeersystemen standaard op vrijwel alle nieuwe auto's en motorfietsen.

Wat is een ABS systeem?

ABS systeem

ABS treedt in werking wanneer er hard geremd wordt, door de rem op het wiel los te laten en vervolgens opnieuw te activeren of te 'pompen'. Sensoren op elk wiel worden gebruikt om 'blokkeren' te detecteren en het wiel begint te slippen. Kleppen in de remleiding voeren de druk op de remmen op, blokkeren ze en laten ze weer los door drie verschillende standen in te nemen. De druk komt van hydraulische pompen die op verzoek druk uitoefenen op de remtrommels of remklauwen. Het brein achter deze operatie is de elektronische regeleenheid (ECU) die de gegevens van de sensoren gebruikt om te bepalen of de remmen al dan niet moeten worden geactiveerd. Hoewel niet alle ABS-systemen hetzelfde zijn, voorkomen sommige alleen dat wielen op de achteras blokkeren. 

Wanneer een blokkering wordt gedetecteerd, trapt het ABS 100 keer per seconde op de rem. Dit voorkomt dat het wiel gaat slippen en helpt de bestuurder de auto onder controle te houden. Wanneer het ABS-systeem in werking treedt, is het normaal dat je trillingen op het rempedaal voelt. De trillingen zijn het gevolg van de op- en neerwaartse beweging van het pedaal, veroorzaakt door het automatisch intrappen en loslaten van de remmen om te voorkomen dat de wielen blokkeren. Als je echter een piepend geluid hoort bij normaal remmen, kan dit een indicatie zijn dat de remblokken vervangen moeten worden.

Helpt ABS mij sneller te stoppen?

een abs systeem op een autoband

Het hoofddoel van het ABS-systeem is niet om auto's sneller tot stilstand te brengen maar om bestuurders te helpen hun auto onder controle te houden in situaties waarin ze heel hard moeten remmen. Onder ideale omstandigheden is de remafstand van voertuigen met ABS over het algemeen korter dan die van voertuigen zonder ABS. Maar een kortere remafstand wordt niet gegarandeerd door ABS en is een secundair effect. Het is bewezen dat ABS het risico op een ongeval vermindert wanneer het systeem wordt gebruikt op een normaal wegdek. Maar de resultaten zijn heel anders op oppervlakken als sneeuw, ijs en grind, waar de remweg juist langer wordt. Bijvoorbeeld op een besneeuwd wegdek zal een wiel zonder ABS dat slipt of blokkeert een blok sneeuw voor zich vormen dat helpt om te stoppen. ABS daarentegen zal het blokkeren van een wiel detecteren en voorkomen dat het wiel gaat slippen of blokkeren.

Ook op het ijs kan ABS door de beperkingen van het systeem eerder een belemmering dan een voordeel zijn. ABS werkt door het detecteren en vergelijken van blokkering op afzonderlijke wielen. Dat betekent dat een auto of motorfiets die op alle wielen tegelijk blokkeert, het ABS niet activeert. Als ABS niet werkt, moeten bestuurders handmatig op de rem trappen.

ABS systeem storing

Als je het ABS-lampje op uw dashboard ziet branden, is er waarschijnlijk een probleem met een onderdeel van het ABS-systeem. Hoewel dit niet betekent dat de auto geen remmen meer heeft, moet je er wel bewust van zijn dat je niet langer de hulp van ABS hebt bij hard remmen. Soms lijkt het of het ABS systeem kapot is, maar is er iets anders aan de hand. Controleer het niveau van de remvloeistof, want als dat te laag is dan is er lucht in het remsysteem gekomen. Dan moet je het ABS systeem ontluchten, en dat kun je evt. met een assistent best zelf. Verwijder de zekering van het ABS systeem. Vul de remvloeistof bij tot aan de indicatie “Max” en sluit een slang aan op de remontluchtingsnippel. Pomp een paar keer op de rem en probeer het pedaal dan zo ver mogelijk in te drukken. Draai tegelijkertijd de ontluchtingsnippel los om de vloeistof vol met luchtbellen door de slang te laten uitstromen. Draai de ontluchtingsnippel weer dicht en zeker het ABS systeem. Als het goed is gaat het lampje nu uit en het ABS systeem zal weer remmen.

Tot slot

Om te controleren of je auto ABS heeft, zet het contact aan en kijk of er een ABS-lampje brandt. Wat als mijn auto geen ABS heeft en mijn auto slipt met regen? Vertraag dan zo veel mogelijk voordat je het stuurwiel draait. Haal je voet van het gaspedaal en trap dan de koppeling in. Rem totdat de wielen blokkeren en laat de remmen dan los. Haal je voet van het rempedaal en trap dan de remmen opnieuw in, op deze manier rem je pompend. Niet zo snel als een ABS systeem, maar veel sneller dan als je doorglijdt. En dat ABS effect, is bewezen. Een 11-jarig onderzoek in de VS, uitgevoerd door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), heeft aangetoond dat ABS het aantal ongevallen vermindert. ABS heeft op zichzelf vrijwel geen effect op het aantal dodelijke ongevallen, maar vermindert het aantal niet-dodelijke ongevallen aanzienlijk met naar schatting 6% voor personenauto's en 8% voor SUV's. Motorfietsen met ABS hebben ook 37% minder kans om betrokken te raken bij een dodelijk ongeval. Pas er wel voor op dat het ABS systeem van je auto je geen vals gevoel van veiligheid geeft, waardoor je minder voorzichtig gaat rijden dan dat de omstandigheden toelaten.