Begint je auto ineens veel lawaai te maken bij lage snelheden en vraag je je af of je geen versleten lagers hebt? Dit valt natuurlijk niet uit te sluiten, maar de kans is veel groter dat er sprake is van zaagtandslijtage op de banden. Wat is dit, waar komt het door en hoe voorkom je het? Je vindt alle antwoorden in dit artikel.

Zaagtandvormige slijtage is het gevolg van contact tussen de band en het wegdek, waardoor de band onregelmatig slijt. Door gelijkmatige slijtage met verschillende druk slijten de loopvlakblokken sterker op bepaalde plekken die contact maken met het asfalt.

Aan het begin merk je hier niets van, maar naarmate de slijtage dieper wordt, begint de bestuurder verminderd comfort te merken in de vorm van meer lawaai en een sterkere vibratie van de auto. Dan zijn de zaagtanden ook al met het blote oog te zien. De naam van de slijtage is natuurlijk ontleend aan het uiterlijk, dat veel weg heeft van een zaagblad.

Oorzaken zijn van zaagtandslijtage

Zaagtandslijtage wordt meestal veroorzaakt door:

  • het loopvlak – het risico op zaagtandslijtage neemt toe naarmate de afstand tussen de loopvlakblokken groter wordt,
  • hardheid van het rubbermengsel – bij harde banden treden sneller zaagtandslijtage en lawaai op,
  • bandenspanning – een te hoge spanning vergoot het risico op zaagtandslijtage,
  • staat van de ophanging en vering van de auto – een versleten vering en beschadigde ophanging vergroten het risico op zaagtandslijtage,
  • rijstijl – abrupt optrekken en remmen en snel de bochten nemen zal het zaagtandeffect op de niet-aangedreven assen versterken;
  • slecht wegdek (onregelmatigheden, groeven etc.)

Waar ontstaat zaagtandslijtage?

Waar ontstaat zaagtandslijtage?


Rotatieschema van de banden – zaagtandslijtage voorkomen

Om zaagtandslijtage van het loopvlak te minimaliseren moet je systematisch (iedere 8-10 duizend km of ten minste eens per seizoen) de positie van de banden veranderen.

Symmetrische en asymmetrische banden

Dit schema toont de aanbevolen richting om de banden in te verwisselen van auto’s met één aangedreven as, met symmetrische en asymmetrische banden.

Banden met directioneel loopvlak kunnen worden verwisseld volgens het bovenstaande schema, maar dan moeten de banden wel van de velg worden gehaald, zodat de juiste draairichting gehandhaafd blijft.

Directionele banden (zonder van de velg halen)

Rotatieschema voor banden met directioneel loopvlak. Voor deze methode hoeven de banden niet te worden gedemonteerd.

Banden van 4x4 auto's (dezelfde maat voor en achter)

Het rotatieschema voor banden van een auto met vierwielaandrijving. De rotatie moet in dit geval leiden tot een omgekeerde draairichting van symmetrische en asymmetrische banden. Banden met directioneel loopvlak moeten in dit geval van de velg gehaald worden.

Banden van 4x4 auto's (verschillende maten voor en achter)

Voor auto's met vierwielaandrijving die rijden op banden in verschillende maten voor en achter wordt het volgende rotatieschema aanbevolen (zie hiernaast). Dit geldt voor auto's met symmetrische of asymmetrische banden.

In geval van overmatige zaagtandslijtage kan het loopvlak worden hersteld met een speciaal apparaat, dat beschikbaar is bij sommige bandenservices. Hierdoor wordt de levensduur van de band helaas iets ingekort. Hierbij moet worden benadrukt dat dit type slijtage niet direct leidt tot negatieve gevolgen voor de veiligheid, maar vooral lawaai en minder comfort veroorzaakt.

Welke auto’s hebben en meerarmige ophanging?

Een meerarmige ophanging van de achteras tref je aan in luxere auto’s (bijv. Mercedes Benz S-klasse, Renault Vel Statis) maar ook bij steeds meer auto’s uit de middenklasse (bijv. Opel Vectra, Ford Mondeo) en zelfs in het compactsegment (bijv. Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf).

Wat is het voordeel van een meerarmige ophanging?

  • Hoog rijcomfort (o.a. minder lawaai).
  • Goede rijeigenschappen (uitstekende absorptie van vibraties).
  • Veel grip onder uiteenlopende omstandigheden.

Goed bandengebruik kan ons behoeden tegen onaangename consequenties.

Goed bandengebruik kan ons behoeden tegen onaangename consequenties.


Waarom ontstaat er zaagtandslijtage bij auto’s met meerarmige ophanging?

De oorzaak van dit type slijtage is geen defect van de band maar een wisselende (onregelmatig) druk tussen de band en het wegdek tijdens werking van de ophanging bij het rechtdoor rijden en in de bochten. Dit leidt tot ongelijkmatige slijtage van de randen van het loopvlak tijdens hun contact met het wegdek.

Ongelijkmatige drukverdeling

Ongelijkmatige drukverdeling kan verschillende oorzaken hebben, en daarom moeten de volgende aanbevelingen worden opgevolgd:

  • controleer de geometrie van de wielen ten minste één keer per jaar of na iedere reparatie of vervanging van onderdelen van de ophanging,
  • montage van gehomologeerde banden (aanbevolen indices),
  • handhaving van de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning; een verhoging van de spanning met 10-15% helpt zaagtandslijtage te voorkomen,
  • goede uitbalancering van de wielen onder naleving van de juiste procedures; deze handeling moet telkens worden herhaald wanneer we voelen dat het stuur trilt, en op zijn minst elke 10 duizend kilometer,
  • gebruik van goed werkende, gekalibreerde apparatuur voor het uitbalanceren en geschikte wielbouten en remschijven voor het type velg,
  • regelmatig roteren van de banden op de wijze die vermeld is in de gebruiksaanwijzing van het voertuig; indien er geen schema in de handleiding staat, is de vuistregel om iedere 10 tot 15 duizend kilometer te roteren.

Bekijk ons brede aanbod!