SUV’s blijven immens populair. Meer dan een derde van de nieuwe auto's die in Europa worden verkocht, zijn SUV's en cross-overs. Hun gestaag groeiende populariteit heeft ze niet alleen tot een alledaags gezicht op de weg gemaakt, maar heeft ook ons idee van welke voertuigen tot de SUV-categorie behoren uitgebreid. Een van de redenen is zelfs dat deze auto's zo populair zijn geworden is hun veelzijdigheid. Veel van de huidige SUV's zijn nog steeds geschikt voor sportieve, ruige avonturen in de buitenlucht of worden gebruikt voor werk, transport en sleepdienst, maar er is een steeds groter aantal SUV-modellen die daarbuiten vallen, zoals de cross-overs die typisch ruimte en comfort bieden aan een hele familie die gewoon in de stad woont.

een SUV met off road banden op lastig te berijden terrein

Welke SUV-banden zijn het meest geschikt voor mijn autogebruik?

Een SUV kun je omschrijven als een hogere auto, ruim van binnen en makkelijk te beladen via een grote achterklep. Je rijdt comfortabel off road banden en all season banden dankzij vierwielaandrijving en een hogere vering. Deze hogere eisen aan de auto vragen dus ook grotere banden met een hogere belasting index. Maar wat zijn precies de goede SUV banden voor jouw specifieke gebruik? Als je op zoek bent naar nieuwe SUV-banden, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden om de veiligheid, comfort en kwaliteit te garanderen. Aangezien er een grote verscheidenheid aan SUV-modellen beschikbaar is, is het belangrijk om de juiste banden te kiezen voor jouw SUV. Is die elektrisch, hybride of heeft deze een traditionele verbrandingsmotor? Hoe krachtig, groot en zwaar is je SUV? Dit zal vooral bepalen welke banden eronder moeten. Rijdt je met de SUV op de weg of offroad? Dit bepaalt ook het type banden dat je nodig hebt.

De Crossover: veelzijdigheid

een cross over SUV

Een Crossover is de ruime, populaire gezinsauto. Het enige verschil met een pure SUV is dat het chassis uit één stuk bestaat en dat de auto er niet uitziet als een monster dat door de modder moet ploegen. Voor een crossover-SUV wil je banden die net zo veelzijdig zijn als jouw auto. Voor een auto die net zo goed presteert in de stad als in de vrije natuur, heb je wielen nodig die bestand zijn tegen een breed scala aan rijomstandigheden en oppervlakken. Maar de meeste compacte SUV’s rijden voornamelijk in de stad of op andere geasfalteerde wegen. Voor een gezinsvriendelijke SUV-achtige auto is veiligheid de sleutel. Kies banden met superieure grip en remprestaties. Prijs-kwaliteitverhouding is een andere belangrijke factor, dus kies voor brandstofbesparende banden en zoek naar een goede kilometergarantie. Voor een maximale brandstofefficiëntie kan je het beste wisselen tussen zomer- en winterbanden, in plaats van het hele jaar door op all-season/ 4 seizoenen banden te rijden. Als je af en toe van de gebaande paden afwijkt, zoek dan naar banden die geschikt zijn voor "licht offroad-gebruik". Als je regelmatig het asfalt verlaat op zeer uitdagend terrein kies dan voor "algemeen offroad-gebruik".

De elektrische en hybride SUV: duurzaamheid

een zwarte elektrische SUV

Zachtjes zoeft je elektrische SUV over de ringweg….je zou haast denken dat je elektrische SUV licht als een veertje is! Maar niets is minder waar, de tractiebatterij weegt een ton, dus zelfs kleine of middelgrote elektrische auto's zijn aanzienlijk zwaarder dan benzineauto’s. Dit extra gewicht belast de wielen veel meer, dus banden voor elektrische en hybride SUV's hebben een sterkere zijwand. Je moet natuurlijk altijd het laadvermogen controleren bij het kopen van nieuwe banden, maar het is belangrijk om je bewust te zijn van de implicaties van het gewicht van een elektrische auto. Ook de enorme koppel van een elektrische auto eist meer van banden dan de geleidelijke acceleratie van benzinemotoren. Om te voorkomen dat deze onmiddellijke koppel leidt tot een verhoogde bandenslijtage hebben banden voor elektrische SUV’s een speciaal ontwikkeld robuuster rubbermengsel. Ook de grip van een band voor een elektrische SUV moet zo hoog mogelijk zijn omdat door het hogere gewicht ook de remweg toeneemt. Alle autofabrikanten hebben al speciale banden ontwikkeld die aan deze typische vereisten van elektrische auto´s tegemoet komen.

een high performance SUV

De High Performance SUV

Eigenlijk nog een crossover, van een soort tractor naar een supercar: de luxe SUV's van vandaag bieden de snelheid en prestaties van een supercar, gecombineerd met de kracht en veelzijdigheid van de oorspronkelijke SUV. Snelle, zware voertuigen stellen de hoogste eisen aan banden, dus het is vooral belangrijk om ze uit te rusten met topmodellen die maximale grip op droog asfalt en een hoge snelheidsindex bieden, wat betekent dat ze in staat zijn om bij veel hogere topsnelheden te presteren dan gewone banden. Asymmetrische patroonontwerpen, met een buitenschouder die verschilt van de binnenschouder, hebben bijvoorbeeld een positieve invloed op het rijgedrag in bochten. Een stijf midden draagt bij aan preciesheid in sturen en geeft een feedback aan de bestuurder. Mooi voorbeeld van de dynamiek in deze markt is Ferrari, dat volgend jaar voor het eerst in de geschiedenis met de Purosangue de SUV markt zal betreden.

Tot slot

De keuze voor de beste banden voor je SUV hangt dus voornamelijk af van het gebruik. Als je zelden de stad verlaat, kies dan niet voor grote banden met aan zwaar profiel. Dit gaat ten kosten van de wegligging en comfort, én het kost meer energie. Banden met lage wrijving zijn altijd een goed idee want ze zijn efficiënter, slijten minder en geven meer comfort.

Het Duitse AutoBild heeft een complete SUV banden test uitgevoerd. De test van SUV banden vond ook plaats op het gras, modder en zand met de aantekening dat SUV’s 99% op normale wegen rijden. Deze bandentest SUV helpt je bij de beslissing welke SUV banden te kopen. De beste band is de Michelin Pilot Sport 4 SUV, en die is 30% duurder dan de minst kwalitatieve band, de Lexani LX-Thirty. Het is lang geleden dat een goedkope autoband zo slecht presteert op een droog wegdek: de Lexani had een 20% langere remweg dan de Michelin! Op de tweede plek vinden we de Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV (beste qua prijs/ prestatie) en brons is voor onze eigen Vredestein Ultrac Satin! Maar afhankelijk of je met jouw SUV off road gaat, moet je het best mogelijke compromis vinden tussen een loopvlak met minimale rolweerstand en een stevige grip voor rijden op elk terrein.