Elektrisch rijden is al lang geen nieuwtje meer. Wat begon met de Toyota Prius, is uitgegroeid tot voertuigen in alle soorten en maten, met talloze technologieën aan boord. De elektrische auto heeft voornamelijk één doel: efficiënt rijden met verminderde uitstoot. Hybriden en volledig elektrische voertuigen hebben nog veel meer plussen, van belastingvoordeel tot veel lagere onderhoudskosten (in het geval van volledig elektrische auto's). Er zijn natuurlijk ook nadelen, zoals dure (maar ook zeldzame) kosten voor vervanging van de tractiebatterij. Nu er zoveel nieuwe soorten elektrische voertuigen op de markt komen, is het belangrijk om de verschillende soorten elektrische auto’s uit te splitsen, voor- en nadelen uit te leggen en voorbeelden van elk te presenteren.

De volledig elektrische auto

snelheidsindicator van benzine naar elektrisch

De elektrische auto is dé ster van de show van de laatste jaren. De elektrische auto wordt aangedreven door één of meerdere motoren die de energie van een zware tractiebatterij halen. Ze hebben weinig bewegende onderdelen en zijn dus niet zo onderhoudsintensief. Echter is de technologie om de tractiebatterij te optimaliseren en de aandrijving te decentraliseren uitermate complex. Een elektrische auto vervuilt niet aan de uitlaat én produceert geen lawaai. Daarnaast is het de goedkoopste optie per kilometer. En door de talloze subsidies is ook de aanschaf minder duur. De nadelen zijn de lange oplaadtijden en het beperkte bereik, en de zware tractiebatterij vereist speciale banden zodat deze niet te snel verslijten. Ook de hoge koppel en de uitstekende wegligging vereisen meer van de banden. Normale autobanden onder een elektrische auto kunnen maar liefst 30% sneller slijten.

Maar hoe gaat het nu met de verkopen van de elektrische auto sinds sommige subsidies verlaagd zijn? De laatste relevante verkoopcijfers lijken die van februari te zijn, want dit jaar zal een vreemd jaar worden voor de auto industrie door het coronavirus. Met 4.743 stuks ofwel 6,5% van de registraties is er een lichte stijging t.o.v. vorig jaar en de grote stijger is de Kia Niro die de best verkochte auto van de maand was. De Kia Niro is er in verschillende varianten en er werden 483 elektrische modellen van de Kia e-Niro verkocht. Daarmee onttroont Kia de verkoopleider van 2019: Tesla. Andere populaire modellen zijn de Hyundai Kona, Audi e-tron, Nissan Leaf, VW e-Golf, BMW i3 en de Renault ZOE.

Hybride auto’s: het beste van beide werelden?

Symbool van hybride auto

Een hybride is een kruising tussen een auto met een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Het aantal variaties hierin is erg groot. In de meest eenvoudige vorm worden enkele elektrische aandrijfcomponenten toegevoegd aan een auto die aangedreven wordt door een verbrandingsmotor. In zo’n mild hybride systeem zal de verbrandingsmotor zichzelf vaak volledig uitschakelen onder onbelaste omstandigheden, zoals bij het afdalen van een helling of voor een stoplicht. Het hybride systeem zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor vrijwel onmiddellijk opnieuw kan worden opgestart en kan hulpsystemen van de auto aandrijven, zoals de stereo of airconditioning.

Het goedkoopste hybride systeem, bespaart brandstof en verbetert de prestatie van de auto. Je kunt uiteraard niet volledig elektrisch rijden. Voorbeelden zijn de Audi Q8 en de Mercedes-Benz CLS die een 48-volt batterij gebruikt om het hybride system aan te drijven. Maar een volledig hybride auto is waar de meeste mensen aan denken als ze denken aan een hybride. Deze gebruiken een kleinere verbrandingsmotor om vermogen te leveren bij hogere snelheden en bij hogere belasting, en een batterij-elektrisch systeem om het voertuig bij lage snelheden en lage belasting te verplaatsen. Hierdoor kan de verbrandingsmotor maximaal efficiënt functioneren, wat een uitstekend brandstofverbruik oplevert, vooral binnen de stad. De Toyota Prius was dé baanbrekende auto die dit soort voertuig in 1998 op de consumentenmarkt introduceerde.

Plug-in Hybride auto’s

Plug-in Hybride wordt opgeladen aan laadpaal

De plug-in hybride is een stekkerauto die door een laadpaal opgeladen kan worden. Deze gebruikt technieken zoals regeneratief remmen om de tractiebatterij bij te laden. Met de tractiebatterij van de auto kan zo’n 50 kilometer volledig elektrisch worden gereden. Wil je langere afstanden rijden dan wordt de verbrandingsmotor ingeschakeld. Bekende voorbeelden zijn de Mitsubishi Outlander, Volkswagen Golf GTE en de Mercedes-Benz GLC350e 4matic.

Een nadeel van alle hybrides is dat door het dupliceren van systemen het gewicht toeneemt en daarmee het energieverbruik, en dit komt dan ook het sterkste terug bij de Plug-in hybride. Echter kan je wel volledig elektrisch rijden aangezien de gemiddelde Nederlander slechts 32km per dag rijdt, en je kunt ook langere afstanden afleggen zonder dat te plannen. Dit verklaart de populariteit van de plug-in hybride tot de recente opkomst van de volledig elektrische auto’s.

Een laatste hybride optie is een elektrische auto met een verbrandingsmotor die niet de as, maar een dynamo aandrijft. Dit is typisch voor gebruikers die elektrisch willen rijden, maar één keer per jaar z.s.m. in Marseille moeten zijn maar vlieg- en trein angst hebben. De modellen zijn net zo zeldzaam als precies deze klanten, een voorbeeld is de BMW i3 met range-extender, en dit model lijkt snel uit te sterven.

Tot slot

Een laatste elektrische auto die we nog willen noemen is er één van de buitencategorie: de auto op waterstof. Deze gebruikt een waterstofcel om de auto van stroom te voorzien. Hiervan rijden er slechts een paar honderd rond in Nederland, zoals de Toyota Mirai, Hyundai ix35 FCEV en Hyundai NEXO. Op dit moment is deze technologie waar de elektrische auto een kleine 10 jaar geleden was.

Van de experimentele fase van destijds is de elektrische auto uitgegroeid tot dé oplossing voor de problemen van mobiliteit en vervuiling. Van de tractiebatterij kan tot maar liefst 96% ge-recycled worden, wat meer is dan het industriegemiddelde van 88% en door het toenemende gebruik van groene energie, stoot een elektrische auto de laagst mogelijke CO² vervuiling uit. Zeker in Nederland met zijn enorme netwerk van laadpalen is de elektrische auto een uitstekende optie!