Tegenwoordig is bijna alles voorzien van een energielabel. De koelkast, de vriezer, de gemiddelde waterkoker en ook op de auto hebben we een energielabel. Heel handig wanneer je op zoek gaat naar een auto, maar dan moet je wel weten wat het energielabel op een auto nou precies betekent. Moet je altijd voor een A-label gaan omdat dit beter is dan een B-label?

Het auto energielabel is erg handig bij het vergelijken van de beschikbare modellen. We leggen je graag uit waar je precies op moet letten bij het kijken naar het energielabel.

Wat staat er nou eigenlijk op het energielabel?

energielabel van A tot G

Het energielabel is meer dan alleen de zeven gekleurde staven met de A tot en met de G. Op het energielabel staan vier verschillende factoren die een indicatie geven over hoe milieuvriendelijk de auto precies is:

  • Het verbruik. Dit is het verbruik in liters per 100 kilometer aan de hand van de informatie die door de fabrikant beschikbaar gesteld is
  • Het verbruik nog eens. Ditmaal uitgedrukt in het aantal kilometer per liter           
  • De klasse in zuinigheid (dit zijn de gekleurde staven)
  • De CO2-uitstoot. Dit is uitgedrukt in gram per kilometer.

Aangezien dit vaste factoren zijn die altijd op dezelfde manier weergegeven worden, is het energielabel van de auto een prima uitgangspunt bij het vergelijken van verschillende modellen. Zeker wanneer je óók weet wat de waardes exact betekenen. Want wat is nou het verschil tussen een A en een G-label?

Energielabel auto berekenen; hoe wordt dit nou eigenlijk gedaan?

Het energielabel wordt uitgedrukt op de volgende manier: het verbruik van de auto wordt uitgedrukt ten opzichte van het verbruik van de gemiddelde auto die ongeveer even groot is als het model zelf. Dus koop je een middenklasser van ongeveer 1200 kilo, dan zie je op het energielabel hoe energiezuinig dit model is ten opzichte van andere middenklassers met ongeveer dezelfde grootte of gewicht.

Wat betekent dit nou concreet? Laten we alle labels onder elkaar zetten met de betekenis:

  • A: minimaal 20% zuiniger dan de gemiddelde auto van vergelijkbare grootte
  • B: 10 tot 20% zuiniger
  • C: maximaal 10% zuiniger
  • D: maximaal 10% minder zuinig
  • E: 10 tot 20% minder zuinig
  • F: 20 tot 30% minder zuinig
  • G: minimaal 30% minder zuinig

Dit betekent al met al dat een energielabel A, B of C altijd positief is (want de auto is zuiniger dan de gemiddelde auto van vergelijkbare grootte). Een energielabel van de auto met D of lager is negatief.

Dus een A, B of C-label is altijd goed?

De grap is dat de gegevens op het energielabel in feite fictief zijn. Niet dat de autofabrikant lukraak een indicatie op het label kan zetten; nee. De gegevens op het label zijn samengesteld aan de hand van testen. Deze testen worden uitgevoerd in een laboratorium, met vaste omstandigheden. De omstandigheden waarin jij de auto gebruikt, zijn anders dan de situatie in het lab.

Wat je niet mag vergeten, is dat het verbruik van een auto afhankelijk is van tal van factoren. Bijvoorbeeld de mate waarin elektronica gebruikt wordt (stoelverwarming, airco, etc.) en de omstandigheden op de weg. Wanneer je regelmatig hard rijdt (harder dan 80 kilometer per uur), dan is het energieverbruik in de gemiddelde auto hoger dan aangegeven staat op het label.

Wat ook een grote factor is bij het berekenen van het daadwerkelijke verbruik, is de staat van de banden en de staat van de auto. Banden hebben een eigen energielabel. Hiervoor geldt ook dat het een testwaarde is, die lang niet altijd inzicht geeft over het daadwerkelijke verbruik van de banden. Vanaf het moment dat de banden beginnen te slijten, neemt de energiezuinigheid af. Zeker wanneer de banden ongelijkmatig slijten.

Andere factoren die invloed hebben, zijn bijvoorbeeld de staat van de remmen, de uitlijning van de wielen onder de auto, de brandstof die getankt wordt (in het geval van een verbrandingsmotor uiteraard) en de rijstijl die aangehouden wordt.

Is het energielabel van de auto dan eigenlijk gewoon inhoudsloos?

Geenzins. Het energielabel auto overzicht hierboven wordt vooral gebruikt als een indicatie. Je kunt op deze manier eenvoudig zien welke auto een positief label heeft aan de hand van de testen die gedaan zijn door de fabrikant. In plaats van je af te vragen ‘Welk energielabel heeft mijn auto’ kun je je beter afvragen hoe je zelf het verbruik van de auto kunt optimaliseren.

Een aantal punten op een rijtje waarmee je zelf de auto energiezuiniger maakt:

  • Een sportieve rijstijl is leuk, maar is niet goed voor het energieverbruik.
  • De auto lang warm laten lopen is negatief voor het energieverbruik van de auto.
  • Doorrijden op versleten banden heeft een negatief gevolg voor het brandstofverbruik.
  • Regelmatige controles in de garage zijn positief voor het energieverbruik omdat gebreken sneller opgemerkt en aangepakt kunnen worden.

Hoe kan ik zelf het energieverbruik van mijn auto monitoren?

Rekenmachine met de A tot en met G van het energielabel

Wanneer de auto al een paar jaar oud is, neemt het energieverbruik toe. De auto zal meer brandstof per kilometer nodig hebben, omdat slijtage en veroudering ervoor zorgen dat de auto minder energiezuinig wordt.

Je kunt dit zelf monitoren door het aantal kilometer op een bepaald aantal liter bij te houden. Heb je een boordcomputer, dan kun je het gemiddelde verbruik van de auto uitlezen op de computer zelf.

Hoe belangrijk is het energielabel van de auto precies?

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe auto, is het handig om te weten wat het verbruik is van de auto ten opzichte van andere auto’s met dezelfde afmeting. Wat vooral belangrijk is, is te onthouden dat jouw rijstijl en de staat van de banden een belangrijke factor spelen. Een auto met A-label kan véél minder zuinig zijn dan een auto met C-label wanneer de banden versleten zijn en de automobilist in de auto met A-label zich af en toe Schumacher waant.