Autofabrikanten hebben te maken met veel normen waar de nieuwe auto’s aan moeten voldoen. Een van de normen heeft betrekking op de uitlaatgassen en met name de uitstootnormen. Om hieraan te kunnen voldoen, moet de autofabrikant ervoor zorgen dat de uitlaatgassen aanzienlijk schoner zijn dan voorheen het geval was.

Het roetfilter speelt hierbij een enorme rol, omdat dit veel schadelijke deeltjes uit de gassen haalt, waardoor de auto aan de normen kan voldoen. Dit zorgt echter voor wat extra onderhoud; het roetfilter kan namelijk verstopt raken, of sterk vervuild waardoor het de functie niet meer kan vervullen.

Een file met auto’s waarbij de uitlaatgassen goed te zien zijn

Hoe werkt het roetfilter nou eigenlijk precies en kun je zelf het roetfilter schoonmaken of moet je direct op zoek naar de roetfilter reinigen prijs bij een specialist?

Hoe werkt het roetfilter precies?

Roetfilters vind je in dieselauto’s die extra zuivering van de uitlaatgassen nodig hebben om aan de uitstootnormen te kunnen voldoen. Alle fijnere roetdeeltjes worden door het roetfilter opgevangen, zodat deze niet in de lucht terecht kunnen komen. Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden.

Een roetfilter (DPF) van onderuit gezien

De ‘officiële’ naam voor het roetfilter is overigens DPF, wat staat voor diesel partikel filter. De term ‘partikelfilter’ wordt daarom regelmatig in dezelfde adem genoemd als roetfilter. Technisch gezien is de naam partikelfilter correct, maar aangezien roetfilter makkelijker is, hanteren we die term op deze pagina.

Waarom moet het roetfilter regelmatig gereinigd worden?

Het roetfilter komt per gereden kilometer voller te zitten. Op het moment dat het filter te vol raakt, gaat jouw auto zelf aan de slag met de regeneratie. De auto ‘weet’ wanneer het roetfilter te vol zit door de verschildruksensor die ingebouwd is in het roetfilter zelf. Is het tijd voor regeneratie, dan wordt roet verbrand in het systeem waarin het roetfilter zit. Dit wordt vervolgens as.

Wanneer er een aantal malen regeneratie plaatsgevonden heeft, zit het systeem vol met as. Dit is het punt waarop je een keuze moet maken. Je kunt ervoor kiezen om een nieuw roetfilter te (laten) installeren, maar je kunt het roetfilter ook schoonmaken.

Kan ik doorrijden met een verstopt roetfilter?

Kun je ervoor kiezen om het roetfilter vervangen of het roetfilter reinigen uit te stellen wanneer het storingslampje op het dashboard brandt? In theorie kun je doorrijden, maar het is bijzonder onverstandig. De auto kan gaan stotteren en de inwendige vervuiling van de motor zal sterk toenemen omdat de roetdeeltjes in het systeem blijven zitten. Doorrijden met een verstopt roetfilter zal altijd meer kwaad dan goed doen.

Gaat het niet om as maar gaat het om roet zelf en komt regeneratie niet op gang? Dan is de kans groot dat je te veel korte afstanden rijdt. Pak de auto, ga de snelweg op en rijd eens een écht lange afstand zodat het systeem goed warm wordt. Niet alleen kan de motor dan eindelijk de regeneratie regelen, het is ook goed voor de dieselmotor onder de motorkap die niet gemaakt is voor korte ritjes.

Heb je 100.000 tot 180.000 kilometer gereden sinds het vorige roetfilter en gaat het lampje branden? Dan is het waarschijnlijk geen roet; het roetfilter is dan verstopt geraakt door as. Lange afstanden rijden helpt hier niet tegen; het is tijd voor het roetfilter vervangen of reinigen.

Kun je het roetfilter zelf reinigen of niet?

een uitlaat van een diesel auto

Een verstopt roetfilter door as komt nauwelijks voor. In de meeste gevallen heeft het te maken met regeneratie die niet lukt. Vaak komt dit door de bestuurder zelf. Regeneratie kan namelijk alleen plaatsvinden wanneer aan bepaalde voorwaarden voldoen wordt, zoals een warme motor en een langere afstand waarbij tenminste 70 kilometer per uur gereden wordt. Het rijden van een langere afstand lost vaak de problemen met een roetfilter prima op, omdat de auto regeneratie in werking kan zetten.

Is dit niet de oplossing? Dan zijn er verschillende andere oplossing. Zo kun je additieven kopen (gemakkelijk online te vinden) die in de brandstof gemengd worden. Deze zorgen ervoor dat er makkelijker aan de voorwaarden voldoen kan worden, waardoor regeneratie wel plaats kan vinden in het roetfiltersysteem.

Je kunt er ook voor kiezen om een specialist het roetfilter te laten reinigen. Dit kost je al snel honderden euro’s. Let er goed op dat de specialist de juiste uitleesapparatuur (storingslezers) heeft om de problemen daadwerkelijk op te sporen. Vaak wordt ervoor gekozen om het volledige systeem te vervangen bij een onduidelijke storing. Niet alleen kost je dat al snel tussen de € 1000 en € 2000, het is meestal onnodig. De problemen die het vaakst voorkomen zijn problemen met de verschildruksensor (een foutief signaal naar de motor zorgt ervoor dat er geen regeneratie plaatsvindt), een probleem met het roetfilter zelf (foutieve montage) of een motor die de regeneratie om een andere reden niet door kan voeren.

In dat geval kan een specialist met de uitleesapparatuur geforceerde regeneratie in werking zetten, waarbij de computer van de specialist het benodigde signaal zelf de computer van de auto instuurt.

Wat kost een nieuw roetfilter voor mijn auto eigenlijk?

Moet het roetfilter vervangen worden omdat de problemen niet opgelost kunnen worden of omdat deze aan het einde van zijn levensduur zit? Dan wordt er gekozen voor een nieuw roetfilter. Hoewel je dit in theorie zelf kunt, zijn er veel technisch aangelegde mensen die dit liever door de garage laten doen. Het roetfiltersysteem zit namelijk erg nauw ingebouwd in een compact systeem, waardoor beschadigingen makkelijk voor kunnen komen. Een specialist heeft meerdere uren nodig voor het vervangen van een roetfilter. Mensen die geen specialist zijn mogen hier gerust een dag voor uittrekken.

Kies je ervoor om het roetfilter zelf te vervangen, let dan goed op. De auto moet minstens 48 stil blijven staan na het vervangen van het roetfilter om de optimale werking te kunnen garanderen! Kies daarnaast altijd voor de door de fabrikant aangeraden roetfilters. Goedkopere after market filters lijken een goede manier om te besparen, maar dit valt standaard op bij de apk-metingen die tot afkeur kunnen leiden omdat het roetfilter niet goed genoeg werkt.

Let er ook op dat je altijd eerst probeert te reinigen met bovenstaande tips; roetfilters worden onnodig vaak vervangen bij storingsmeldingen.