Zelfs ervaren bestuurders - om nog maar te zwijgen van nieuwe automobilisten - kunnen verrast worden door gladde wegomstandigheden. Rijscholen geven weinig aandacht aan de anti slipcursus en geven niet veel opleiding voor dergelijke omstandigheden; de eerste ervaring wordt meestal opgedaan in het verkeer. De afgelopen jaren zijn er strenge winters geweest die de rijomstandigheden op de wegen extreem lastig hebben gemaakt. Als je de controle over de auto verliest, weet je dan hoe je moet reageren?

Controle over de auto

Een auto gaat slippend door een bocht tijdens een slipcursus

Elke slippartij is anders, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat de bestuurder de controle over het voertuig verloor, wat erop duidt dat de grenzen van de veiligheid overschreden werden. Door goed op te letten, te anticiperen en je reis te plannen kunnen veel ongevallen worden vermeden. De meeste slippartijen gebeuren binnen een straal van anderhalve kilometer van de woonplaats omdat bestuurders geen verrassingen verwachten op voor hen bekende wegen. De oorzaak van een slippartij ligt dan ook bijna altijd bij de bestuurder en niet bij het weer! Het is belangrijk dat je rijgedrag is afgestemd op de omstandigheden van dat moment. Sommige mensen denken dat ijs het enige risico is, maar extreme weersomstandigheden zoals sneeuw, zware regen, natte bladeren en zelfs mist kunnen van invloed zijn op hoe veilig we op de weg zijn. Hoewel moderne auto's zijn uitgerust met een antiblokkeerremsysteem (ABS) dat een zekere mate van stuurbekrachtiging biedt, voorkomt het bij overmatig of plotseling remmen niet dat de auto gaat slippen!

Ook meestal aanwezig is het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), een computergestuurde veiligheidstechnologie die ontworpen is om de stabiliteit van een auto te verbeteren door tractieverlies te detecteren en te beperken, en zo te voorkomen dat de banden ongecontroleerd slippen. Wanneer het stabiliteitscontroleprogramma een verlies van controle over het stuurwiel detecteert, worden automatisch individuele remmen geactiveerd om het voertuig te helpen sturen in de door de bestuurder gewenste richting. ESP functioneert met het antiblokkeerremsysteem (ABS) en het tractiecontrolesysteem (TCS). ABS is uiteraard bedoeld om de tractie te behouden en sturen tijdens hard remmen mogelijk te maken door blokkering te voorkomen. Dat terwijl TCS de aandrijfwielen van een auto controleert om de tractie te behouden tijdens het accelereren. ESP werkt op ieder wegdek en reageert op slippen en corrigeert dit veel sneller en effectiever dan de typische menselijke bestuurder, vaak zelfs voordat de bestuurder zich bewust is van een dreigend verlies van controle over de auto.

Hoe houd je de controle en verminder je het risico op slippen?

vier auto’s rijden over een weg met hoog water
Allereerst moeten de autobanden de juiste spanning en voldoende profiel hebben. Als je banden niet in goede staat verkeren, en zeker als het profiel niet diep genoeg is, bestaat er geen enkel kans dat je de auto onder controle houden. Het wettelijke minimum is 1,6 mm, en dit zal zeker niet voldoende zijn bij extreem weer. Weet dus hoe de staat van je banden is.

Verhoog de afstand tot de auto voor je, daarmee koop je tijd en kun je anticiperen op de acties van andere weggebruikers - in het bijzonder voetgangers. Een versnelling terugschakelen en de cruise control uitschakelen geven je ook meer controle. Situaties waar je de controle kwijt raakt zijn tijdens het remmen en het nemen van bochten, dus vermijd hard remmen en het maken van scherpe of snelle bochten.

En vermijdt water: probeer in de bandensporen van voorliggers te rijden, blijf uit de buurt van plassen en stilstaand water en vermijd het rijden op buitenste rijstroken waar water de neiging heeft zich op te hopen. En bovenal: vertraag wanneer de wegen nat zijn. Hoe sneller je rijdt, hoe moeilijker het is voor de banden om het water te verspreiden en af te voeren. Banden kunnen tot 30 liter water per seconde afvoeren bij 80 km/h en tests door Continental hebben aangetoond dat banden met een profieldiepte van 3mm nog iets meer dan 80 procent van hun water afvoerende vermogen behouden. Als de profieldiepte nog maar 1,6 mm bedraagt, daalt dit tot iets meer dan 50 procent van dat niveau.

Slipcursus

een auto rijdt door een bocht tijdens een slipcursus.
Door deel te nemen aan een anti slipcursus krijg je technieken aangereikt om je rijvaardigheid en risicobewustzijn te vergroten. Defensief rijden is op onze wegen al snel een noodzaak. Voertuigtechnologie verandert voortdurend, en zo ook de rijomgeving. Zorg ervoor dat je kennis en rijvaardigheid gelijke tred houdt met de stroom - als je achterop raakt, kun je zelf een veroorzaker van gevaar worden!

Een slipcursus wordt gehouden op een speciale gladde baan die aanvoelt alsof je op een laag sneeuw/ijs rijdt. Veel gezocht is uiteraard de wekelijkse ANWB slipcursus die een mix van theorie en praktijk is. Tijdens de theoriecursus leer je de basis van goed én veilig autorijden, en wat er mogelijk en onmogelijk is met een auto. Je haalt het maximale uit het remsysteem tijdens de remproef en je bedwingt een gladde helling. Ook voor motorbestuurders zijn er slipcursussen. Op een motor slipcursus ervaar je hoe een motorfiets reageert met remproeven onder gladde omstandigheden, zonder ABS. En motorbestuurders willen niet de ervaring opdoen in het echt, want dan raak je makkelijk gewond. Op een motor slipcursus gebruik je motorfietsen met speciale zijwielen zodat je niet daadwerkelijk omvalt. Een cursus is erg leuk en van onschatbare waarde voor je rijvaardigheden!

Tot slot

In ons klimaat zou elke automobilist zo vroeg mogelijk een anti slipcursus moeten volgen. Helaas is de eerste slippartij van de meeste mensen een ervaring op de weg zelf- een onvoorziene en gevaarlijke gebeurtenis waarvoor ze niet voldoende zijn geoefend. En vergeet niet dat hoe geavanceerd de actieve veiligheidssystemen van je auto ook zijn, er zijn grenzen aan wat deze kunnen doen, dus zelf de techniek beheersen is altijd aan te raden. Ook kan een auto alleen reageren indien het onderhoud goed is: remmen, vering en vooral de autobanden moeten in uitstekende staat verkeren!