Uit cijfers van Bovag blijkt dat er in juli 2021 maar liefst 29.219 gebruikte auto's werden geïmporteerd in Nederland, een all-time record! In 2,6% van de import ging het over een 2e hands elektrische auto, een niet zo hoog aantal, maar wel begrijpelijk want een occasion elektrische auto schrikt veel mensen af. Een elektrische auto tweedehands kopen lijkt veel onbekende factoren te hebben, maar welke precies? Immers, de belofte van emissievrij rijden en de invoering van 'milieuzones' maken het idee van elektrisch autobezit een aantrekkelijk vooruitzicht. We geven hier een overzicht van alle relevante punten voor het kopen van een tweedehands elektrische auto, zodat je de juiste koopt die bij jouw profiel past.

Is een elektrische auto iets voor mij?

 een pomp voor benzine naast een stekker voor een elektrische auto

De cruciale vraag is of een elektrische auto de juiste keuze is die past bij je levensstijl en omstandigheden. Elektrische auto's zijn een briljante oplossing voor sommigen, maar voor andere automobilisten kan een zuinige benzine, diesel of hybride auto meer geschikt zijn. Om te beginnen met het opladen: als je geen garage, parkeerhaven of een oplaadpunt hebt, kan een elektrische auto erg moeilijk zijn om thuis te laden. Als je ook niet op je werk kan opladen, dan ben je aangewezen op een openbaar laadpunt, en daarvan zijn er in Nederland maar liefst 80.000! Bedenk wel dat oplaadpunten bij supermarkten en andere drukke locaties vaak ook bezet worden door onnadenkende benzine-automobilisten- het is het equivalent van parkeren bij een benzinepomp wanneer je alleen maar even gaat snacken.

Als je er zeker van bent dat je een elektrische auto makkelijk kunt opladen, is het volgende waar je rekening mee moet houden wat voor soort rit je normaal rijdt. Als je veel kilometers maakt op de snelweg, dan is een elektrische auto geen goede optie, want een volledig opgeladen batterij zal veel sneller zijn lading verliezen op de snelweg dan de geschatte actieradius doet vermoeden. Als je vooral korte ritten maakt in de stad, dan is een elektrische auto ideaal, omdat het stop-start-verkeer helpt om de leegloop van de batterij te beperken, en bij sommige modellen wordt de batterij zelfs bijgevuld met regeneratief remmen. De Nederlander rijdt gemiddeld 32 km per dag, dus een elektrische auto is een optie voor haast iedereen. Als je op vakantie gaat met de elektrische auto dan is wat planning vooraf wel aan te raden want niet ieder land heeft een laadinfrastructuur met zoveel oplaadpunten als wij gewend zijn.

Aandachtspunten bij het tweedehands elektrische auto kopen

een elektrische auto wordt opgeladen

Het grootste probleem met de elektrische auto, en vooral met een 2de hands elektrische auto, is hoe goed de tractiebatterij de lading vasthoudt. Immers, als je een auto koopt waarvan de batterij niet helemaal oplaadt, dan moet je rekening houden met de kosten van het vervangen van de batterij. Die kunnen erg hoog oplopen, hoewel fabrikanten tegenwoordig royale accugaranties bieden die eventuele problemen zouden moeten dekken.

De meeste elektrische auto’s hebben een aparte garantie voor hun batterij, en die loopt meestal langer dan de garantie van de auto. Op veel modellen geldt een standaardgarantie van acht jaar, hoewel sommige latere auto's een kortere termijn van vijf jaar hebben. Hoe dan ook, het zou extra gemoedsrust moeten geven dat de batterij zijn lading zal behouden.

De meeste tractiebatterijen voor elektrische en hybride auto's zijn gemaakt van lithium-ion, en werken op dezelfde manier als accu's in huishoudelijke apparaten, mobiele telefoons en laptops. Hun capaciteit zal na verloop van tijd afnemen; na acht jaar dagelijks gebruik resteert nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit.

Verschillende elektrische auto’s werden aanvankelijk alleen verkocht met de optie om de tractiebatterij van de auto te leasen in plaats van te kopen om de prijs van de auto laag te houden. Als de batterij wordt geleased en de capaciteit daalt tot onder 75% van de oorspronkelijke capaciteit, wordt deze gratis vervangen, zo was de gedachte. Maar de laatste jaren is de optie om de batterij te kopen bij de meeste auto’s geïntroduceerd. Als je echter op zoek bent naar een elektrische occasion, zal de meerderheid van de auto's waarschijnlijk leasebatterijen hebben. In plaats van de accu's te leasen bij een elektrische auto occasion, is het vaak mogelijk om de accu meteen samen met de auto te kopen.

Voor de rest kun je een occasion elektrische auto op dezelfde manier bekijken als een gewone auto. Zorg ervoor dat alle elektrische onderdelen werken – elektrische auto’s zijn meestal goed uitgerust, dus controleer of alle snufjes werken. De meeste elektrische auto's zullen in de stad zijn gebruikt, dus let op wiel schade en schade aan de ophanging.

Tot slot

een autosleutel van een elektrische auto

Al met al zijn er veel minder nadelen bij een elektrische auto 2e hands kopen dan bij een benzineauto. Geen complexe verbrandingsmotor en versnellingsbak, maar een eenvoudig elektromotor, en daarmee dus minder zorgen over kostbaar onderhoud. Controleer wel of de tractiebatterij niet al te ver in capaciteit gedaald is, immers een elektrische auto van de eerste generatie kan een batterij van haast 10 jaar oud hebben! Ook kun je in Nederland in theorie € 2000 subsidie krijgen voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto, maar dat subsidiepotje is traditiegetrouw na 1 dag leeg dus daar kun je maar beter niet op rekenen!