Vaak worden winterbanden aanbevolen als de temperatuur al onder de 7°C daalt. Dit omdat het rubber verhard waardoor de banden minder efficiënt worden. Het gebruik van silicium in winterbanden en de bijzondere constructie verbeteren grip en wegligging en je hebt minder last van aquaplaning. Hoewel All-season banden nog goede prestaties kunnen leveren tot aan het vriespunt zijn winterbanden echt noodzakelijk als het kwik onder de -5°C daalt. Dus in strenge winters laat de overheid het aan de automobilisten over om geld neer te tellen voor hun veiligheid en die van de andere weggebruikers, maar hoe zit dat in de landen waar we deze tijd heengaan, zoals de kerstmarkt in Keulen of Gerlos in Oostenrijk?

De Benelux

Dat ze in Nederland niet verplicht zijn komt doordat de gemiddelde wintertemperatuur niet zo laag is, met weinig winterse buien, en met een vlak wegdek kunnen goede all season banden al volstaan. Maar winterbanden worden wel aanbevolen, zeer zeker in het Limburgse heuvelland, de Ardennen of de Belgische Eiffel. Het profiel kan het beste 4 mm zijn, maar tot 1,6 mm mogen winterbanden nog gebruikt worden. Daarna moeten winterbanden echt vervangen worden. Weinig verrassend zijn winterbanden in het Groothertogdom Luxemburg wél verplicht bij winterse omstandigheden, zoals ijzel, opgehoopte sneeuw, smeltende sneeuw, ijsplekken of rijm. De pittoreske kronkelende weggetjes door de heuvels zijn natuurlijk prachtig maar vereisen ook een zo goed mogelijke wegligging.

Duitsland: sneeuwvlokje en winterreifen

Duitsland had altijd eisen voor winterbanden tijdens de winter, bekend van de oude vuistregel voor het opleggen van sneeuwbanden op de auto: "von O bis O". De term "van O tot O" staat voor "van oktober tot Pasen" (von Oktober bis Ostern). Het is een aanbeveling om in oktober de overstap te maken van gewone banden naar winterbanden en deze om te laten tot Pasen. In 2015 veranderden die eisen in een veel specifiekere federale wet voor heel Duitsland. En sinds januari 2018 zijn er nieuwe vereisten en een specifiek symbool.

De nieuwe winterbandenwetgeving van Duitsland kwam tot stand na een rechtszaak waarin de rechtbank had vastgesteld dat de wet te vaag was en dat de term “geeignete Bereifung” ("passende set banden") het gebruik van winterbanden niet specificeerde.

In reactie op de uitspraak van de rechtbank nam de Bondsdag een nieuwe federale wet aan die veel specifieker is voor winterbanden. Het verhoogde ook de boetes voor bestuurders die zonder sneeuwbanden betrapt werden of die bij een ongeval betrokken raken in winterse omstandigheden zonder sneeuwbanden op hun auto. De nieuwe Duitse wet stelt geen data vast, maar stelt duidelijk dat je onder winterse omstandigheden (“bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- und Reifglätte”) niet zonder sneeuwbanden mag rijden. Dus, omdat het moeilijk is om het weer te voorspellen, is voor alle praktische doeleinden de oude "von O bis O" -regel nog steeds van toepassing.

De Duitse federale wet werd in 2015 gewijzigd om het gebruik van winterbanden verplicht te stellen wanneer de omstandigheden ijzig zijn. Een nieuw Alpine winterbanden-symbool (3PMSF) is toegevoegd aan de voormalige “M + S” -aanduiding (Matsch und Schnee). Vanaf januari 2018 moeten nieuw vervaardigde winterbanden worden gemarkeerd met een nieuw Alpine-symbool (een 3-piek berg pictogram - 3PMSF - met een sneeuwvlok). Het nieuwe pictogram is meer dan alleen een symbool. Het weerspiegelt ook de nieuwe wet die nieuwe normen stelt aan wat een "winterband" is. Bestaande winterbanden (M + S-Reifen) met alleen de oude M + S-markering zijn toegestaan tot 30 september 2024, maar de Duitse autoclub ADAC beveelt aan om nieuwe banden met het Alpine “3-piek-berg” –symbool zo snel mogelijk om te leggen. De nieuwe wet is ook van toepassing op vrachtwagens en bussen, maar motorfietsen zijn vrijgesteld. De banden moeten een minimaal profiel van 1,6 millimeter hebben.

Als de politie je betrapt op rijden in de winter zonder winterbanden, moet je een boete (Bußgeld) betalen van 60 euro en mogelijk een verhoging van de autoverzekeringspremie. Als je betrokken bent bij een ongeval of het verkeer blokkeert in ijzige omstandigheden zonder "Alpine" -banden, gaat de boete omhoog naar 80 euro en kan je verzekeringsmaatschappij je verantwoordelijk stellen voor de veroorzaakte schade. De wet op de winterbanden is van toepassing op alle bestuurders, zelfs als ze geen eigenaar zijn van het voertuig! Maar de wet van 2015 maakte autobezitters verantwoordelijk, en dus ook autoverhuurbedrijven. Dat betekent dat als je in de winter een auto huurt in Duitsland, deze met winterbanden moet zijn uitgerust.

Wintersport

In de Alpen zijn winterbanden verplicht, dit geldt zowel voor Oostenrijk en Zwitserland. In Zwitserland alleen op besneeuwde wegen, maar om zonder winterbanden te rijden betekent dat je automatisch een boete krijgt wanneer het begint te sneeuwen. Let op verkeersborden waarop aangegeven staat of sneeuwkettingen ook verplicht zijn.

Ook in nieuwe wintersportgebieden zoals Tsjechië zijn winterbanden verplicht tijdens “de winterperiode” als de weg is bedekt met sneeuw of ijs, en als de temperatuur lager is dan 4°C terwijl er kans is op sneeuwval of ijzel. Maar winterbanden met de aanduiding M+S, M.S. of M&S zijn voldoende, en daaronder vallen dus sommige all season banden. Voor Kroatië geldt hetzelfde, of je moet sneeuwkettingen bij hebben. Dus je kunt het erop wagen om met all-season banden van het M+S type naar Tsjechië te rijden, maar als je tijdens de reis van 1500 kilometer in een winterse bui terecht komt heb je een groot probleem!

Dus eigenlijk is die Nederlandse overheid helemaal zo gek nog niet, vooropgesteld dat de automobilist wel deze eigen verantwoordelijkheid neemt. Woon je in Limburg, winkel je in Kaufland en ga je op skivakantie? Winterbanden, absoluut, en neem zeker die met het Alpine-symbool. Woon je in Alkmaar en ga je hooguit op familiebezoek in Haarlem? Niet nodig, mocht het een dag echt slecht zijn dan blijf je gewoon lekker knus thuis! Voor meer informatie over de verplichting van winterbanden in Europa lees dit artikel.