Geschiedenis van Michelin-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

Iedereen kent hem, het mannetje die doet denken aan een legomannetje, Casper het spookje en de legendarische Golem. De Michelinman heet Bibendum en is de held van het bandenbedrijf dat de bandenindustrie al tientallen jaren voortstuwt met zijn baanbrekende uitvindingen.

De mascotte die hindernissen opdrinkt

Bibendum (in het Latijn betekent dit 'opdrinken') is het meest onderscheidende kenmerk van het Franse merk. Na jaren van harde werk is het een icoon van de popcultuur geworden. Het mannetje dat ooit de kinderen langs de Seine angst aanjoeg, is vandaag een van meest herkenbare en kenmerkende handelsmerken ter wereld. Hij verscheen in liedjes (bv. van de Franse reggaeband Tryo), in strips ("Asterix en de Helvetiërs" uit 1970, om er maar een te noemen) en in de literatuur (bv. in de sciencefictionroman "Pattern Recognition" van William Gibson).In 2000 won Bibendum voor Michelin de titel van het beste logo uit de geschiedenis. De legende gaat dat het idee voor de Michelinman bij toeval is ontstaan, toen de grondleggers van het bedrijf, de broers Andre en Eduard Michelin, opmerkten dat een stapel banden leek op een menselijke gedaante. Op papier werden armen toegevoegd en kreeg hij zijn specifieke glimlach.

De artiest Marius Rossillon was in 1898 de auteur van het eerste affiche met de Michelinman. Het bandenmannetje hief bij een banket een glas gevuld met stukjes glas en andere scherpe voorwerpen en sprak de woorden van Horatius: "Nunc est bibendum!", ofwel: "Tijd om te drinken!"). Deze uitspraak verwijst naar de eerste reclameslogan van het merk waarin de banden simpelweg de "hindernissen opslokten (of opdronken)".

michelin-logo

Een kwartier per band

Met dit motto maakte Michelin al reclame voor zichzelf, toen de bandenindustrie nog in de kinderschoenen stond en de banden alleen qua uiterlijk leken op de banden die nu worden geproduceerd. Dit was op de grens van de 19e en 20e eeuw. Als officiële startdatum van het bedrijf is het jaar 1889 aangemerkt, het jaar dat Michelin & Co ontstond. Toch is het de moeite waard om kort stil te staan bij de jaren die daaraan voorafgingen. De voorgangers van Andre en Eduard waren de neven Aristide Barbier en Eduard Daubre die in 1832 in Clermont-Ferrand een klein bedrijf openden voor de productie van landbouwmachines, rubber ballen en later ook dichtingen, ventielen en andere rubber elementen. In 1889 namen de gebroeders Michelin het bedrijf over en breidden het assortiment uit met rubber remmen voor voertuigen, die destijds nog op houten wielen reden.

Een andere uitvinding uit die tijd was nog veel belangrijker. Na de uitvinding van de luchtband door John Boyd Dunlop vonden de gebroeders Michelin een oplossing om de reparatietijd van wielen met volledige rubberbanden te verkorten. Zij construeerden de eerste afneembare luchtband. De vervangingstijd werd teruggebracht tot vijftien minuten door een speciale verbinding van de velg met de band met behulp van een klein schroefje en klemmen die beide elementen bij elkaar hielden. Zo ontstonden de eerste banden met binnenbanden.

Het perfectioneren van hun patent en het maken van reclame kostten de broers Eduard en Andre veel inzet en geld. Reclame maken werd mogelijk door de toepassing van Michelin-banden bij wielerwedstrijden en autoraces. Het gemak waarmee de banden konden worden verwisseld en hun duurzaamheid zorgden voor overwinningen in onder andere de rally's Parijs-Brest-Parijs en Parijs-Bordeaux. In 1891 werd hun uitvinding gepatenteerd en het familiebedrijf werd hierdoor marktleider.

michelin-bidendum-01

Honderd vliegtuigen gratis

Aan het begin van de 20e eeuw nam de Michelinfabriek al 30 hectare in beslag en werkten er vierduizend werknemers. Het bedrijf opent zijn eerste buitenlandse vertegenwoordiging in Londen – Michelin Tyre Co. Ltd.

Minder dan drie weken na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog biedt Michelin de Franse regering haar diensten aan bij de constructie van vliegtuigen. De eerste honderd leverde het bedrijf gratis, de volgende tegen productiekosten. Totaal bouwde de onderneming tot het einde van de oorlog 1884 vliegtuigen.

Na de oorlog had de terugkeer naar de 'burgerlijke' werkelijkheid prioriteit. Al in 1923 presenteerde Michelin haar volgende uitvinding, de eerste lagedrukband met de naam "Comfort" die gegarandeerd 15 duizend kilometer af kon leggen. Kort daarna werd ook een vergelijkbare band voor vrachtwagens toegevoegd aan het assortiment. Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bracht het bedrijf de Michelin Metalic op de markt, de eerste band uit de geschiedenis met een wapening van metaal.

Radiaalbanden en een nieuw tijdperk

De leiding van het bedrijf hielden zich ook bezig met andere markthandelingen. In 1925 kocht Michelin twee rubberplantages in Indochina. Zes jaar later opent in Karlsruhe de eerste Duitse fabriek haar deuren en in 1935 nam het bedrijf Citroën over. Tijdens het bewind van Michelin begon bij Citroën de ontwikkeling van het prototype van de TPV die later zou uitmonden in de beroemde Eend, de 2CV.

Een baanbrekende prestatie in de naoorlogse geschiedenis van het Franse bedrijf was het patent op radiaalbanden. In 1952 begon Michelin ook vrachtwagens te voorzien van dit type banden (vanaf het begin van de jaren tachtig produceert het ook radiaalbanden voor vliegtuigen en motoren). Ten noorden van Clermont-Ferrand werd in 1965 het Ladoux onderzoeks- en testcentrum geopend. Zijn eerste succes was de ontwikkeling van de asymmetrische XAS-band, ontworpen voor snelle auto's. De technologische en commerciële successen zorgden ervoor dat het bedrijf zich snel kon ontwikkelen. In 1966 had Michelin totaal 81 duizend mensen in dienst, waarvan bijna de helft in Frankrijk werkte.

michelin-motor-merken-01

Tweel, de band zonder band

De jaren negentig brachten het bedrijf de eerste groene band, de 'Green X' en het vernieuwende PAX-systeem waardoor veilig rijden mogelijk bleef, zelfs met een lekke band. Zo zet het bedrijf steeds opnieuw stappen in de richting van de band van de toekomst die, net als eerder de luchtband en de radiaalband, de bandenindustrie en het transportwezen revolutionair moest vernieuwen. Het allernieuwste is het model Tweel. Deze bestaat uit een naaf en spaken van flexibel materiaal dat schokken absorbeert, waarna de band weer terugveert in zijn oorspronkelijke vorm. Deze futuristische visie moet eens en voor altijd afrekenen met lekke banden en de noodzaak om van banden te wisselen. Nog voordat Michelin de Tweel in zijn huidige vorm aan het publiek presenteerde, had het bedrijf al een wereldwijd bandenimperium opgebouwd, bestaande uit 69 productiefaciliteiten in 19 landen, technologische centra in drie continenten (Europa, Azië en Noord-Amerika) en zes rubberplantages in Brazilië en Nigeria. Michelin-banden zijn te koop in 170 landen en bijna 130 duizend mensen werken aan hun productie, onderzoek en verkoop. De Michelingroep bestaat uit merken als Kleber, BFGoodrich, Riken, Taurus, Kormoran, Warrior, Siamtyre, Tigar, Euromaster en Recamic. Het Franse bedrijf is sinds 1994 ook aanwezig in Polen, toen in Warschau het eerste filiaal in dit deel van Europa ontstond. Sinds 1995 is Michelin eigenaar van Stomil uit Olsztyn.

Over een honderd jaar van gidsen.

Vanaf het eerste begin is het merk aanwezig in de wereld van de motorsport en kan het bogen op grote successen in vrijwel elke race- en rallydiscipline. Deze betrokkenheid werd bekroond doordat coureurs op Michelin-banden vijf kampioenstitels in vijf verschillende takken van de motorsport veroverden: Formule 1, WRC, de 24 uur van Le Mans, GP voor motoren en de VTT Cross Country.

We hebben het steeds over banden, maar in een overzicht van de geschiedenis van het Franse merk mag een andere specialiteit waarin Michelin al 110 jaar de boventoon voert, niet ontbreken. Het gaat hier om de reisgidsen, een idee van Andre Michelin zelf. Hij ontwikkelde in 1900 een netwerk van reisinformatiebureaus die tips gaven over de beste routes, interessante plaatsen om te bezichtigen, te overnachten en te dineren. In de loop van de tijd breidde de collectie reisgidsen zich uit en verschenen ook kaarten en gedetailleerde stadsplattegronden op de markt. De beroemde uitgaven kwamen ook beschikbaar in elektronische vorm. Met de app Michelin Guide Restaurants voor de iPhone kunnen snel de beste restaurants in de omgeving worden gevonden. De website Viamichelin.pl combineert de functies van kaart, gids, zoekmachine voor de beste routes en database van hotels en restaurants.
U kunt de totale onderneming die is gestart door de gebroeders Michelin met eigen ogen bekijken in het Museum L'Aventure, inclusief de metamorfose van de mascotte van het bedrijf die ene na de andere hindernis opdronk...

Galerie

andre-edouard-michelin-01

pop_michelin-01

pop-michelin-nou-01

oude-pop-van-michelin-01

oude-bedrijf-van-michelin-01

oude-poster-van-michelin

michelin-automotive-01

oude-reclame-van-michelin-01

banden-reclame-van-michelin-01

michelin-reclame-01

brandstofverbruik-michelin-01

michelin-wedstrijd-01

michelin-team-01

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)