We kunnen er niet meer omheen: de elektrische auto. In 1900 reden ze al rond in Nederland, maar door de komst van de benzinemotor verdween de elektrische auto na 1925 volledig uit het straatbeeld. Inmiddels is de elektrische auto hard bezig met een comeback. Sinds 2014 neemt het aantal plug-in-hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto’s (FEV) in Nederland langzaam maar zeker weer toe.

Zo telde Nederland op 1 januari 2019 bijna 45.000 volledig elektrische personenauto’s, 2 keer zoveel als in 2018. De toename van het aantal elektrische auto’s ging wel een beetje ten koste van het aantal plug-in-hybrides, want dat aantal nam met 3% af tot 94.000. Tellen we alle aantallen voor PHEV en FEV bij elkaar op, dan zien we dat het het aantal stekkerauto’s met 16 % toenam.

De prijs van een nieuwe elektrische auto loopt uiteen van ongeveer 22.000 euro voor bijvoorbeeld een Citroën C-Zero tot ruim 90.000 euro voor een Tesla. Daarmee zijn FEV’s nog relatief duur, hoewel autofabrikanten steeds meer betaalbare modellen op de markt brengen. Maar waarom is de auto industrie zo gericht op elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt gestimuleerd

De overheid wil elektrisch rijden graag stimuleren omdat elektrische auto’s tijdens het rijden geen CO2 of andere schadelijke gassen uitstoten. Dat is beter voor het milieu en voor onze gezondheid. Bovendien maken elektrische auto’s weinig geluid als ze rijden. Je hoort alleen maar de autobanden die de weg raken. Dit zorgt er weer voor dat dieren verdediger kunnen leven, dat bewoners langs de snelweg minder overlast hebben en dat de overheid minder hoeft te investeren in het dempen van het geluid langs de snelwegen.

Op welke manieren stimuleert de overheid de verkoop van de elektrische auto?

De overheid heeft subsidies en fiscale regelingen die de aankoop van een elektrische auto kunnen stimuleren. Een aantal regelingen zijn interessant voor particulieren, terwijl andere regelingen met name bedoeld zijn voor bedrijven. Allereerst is er het nultarief voor BPM, waardoor je geen BPM betaalt als je een nieuwe elektrische auto koopt. Deze regeling geldt voor iedereen en loopt in ieder geval tot 2025. Daarnaast betaal je voor een FEV met 0% emissie geen motorrijtuigenbelasting. Hiervan profiteer je ook als je een tweedehands elektrische auto koopt.

Voor leaserijders valt er ook voordeel te halen. Zo was de bijtelling voor een elektrische auto 4% in 2019, terwijl dat voor een brandstofauto 22% was. Deze regeling gaat wel veranderen. Met ingang van 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische leaseauto’s namelijk stapsgewijs omhoog. De bijtelling stijgt eerst naar 8% van de catalogusprijs van de auto, mits deze onder de € 45.000 ligt. Boven de €45.000 geldt een bijtelling van 22%. In de komende jaren gaat het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s nog verder omhoog.

De overheid biedt daarnaast een fiscale regeling aan voor laadpalen, die geldt t/m 2020. Bij openbare laadpalen met een vaste aansluiting geldt tijdelijk een verlaging van het energiebelastingtarief. Het tarief over de eerste 10.000 kWh elektriciteit wordt hiermee € 0,05083/ kWh in plaats van € 0,09770, dat scheelt dus bijna de helft. Zo betaal je dus minder voor de energie waarmee je je auto oplaadt.

MIA en Vamil

Tenslotte zijn er nog de bestaande Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vamil-regeling voor bedrijven. Deze leveren aan bedrijven extra belastingvoordeel op als er geïnvesteerd wordt in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen, zoals een oplaadpunt of de aankoop van elektrische voertuigen.

Zijn er subsidies voor elektrische auto's? En zo ja, welke zijn er?

Naast fiscale stimuleringsregelingen zijn er in ons land diverse regionale subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Deze subsidies kunnen bij gemeenten en provincies aangevraagd worden. Zo keerde de provincie Brabant in 2019 subsidies uit voor de aanschaf van elektrische deelauto’s. In verschillende Brabantse gemeenten waaronder Eindhoven en ’s-Hertogenbosch, kun je bij de gemeente gratis een laadpaal aanvragen als er in jouw wijk geen laadpaal staat. Dit geldt overigens ook voor andere provincies en gemeenten in Nederland. De gemeente Amsterdam subsidieerde vorig jaar de aankoop van elektrische bestelauto’s, taxi’s, vrachtauto’s en bussen. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de manier waarop lokale subsidies worden ingezet om elektrisch rijden te stimuleren.

Slooppremie en aanschafsubsidie

Sommige gemeenten bieden slooppremies en aanschafsubsidies aan die moeten zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Zo kunnen Rotterdammers bijvoorbeeld met oude, vervuilende personen- of bestelauto’s in aanmerking komen voor sloopsubsidie. Als je in aanmerking komt voor deze lokale sloopregeling, dan ontvang je voor je oude auto tenminste 1.000 euro en dit kan oplopen tot 2.500 euro. Als je wilt weten of er in jouw gemeente subsidie mogelijk is, informeer dan even bij de gemeente of provincie.

Subsidie voor particulieren

Voor particulieren zijn er, naast de fiscale regelingen, weinig subsidies op de aanschaf van een elektrische auto. In het Klimaatakkoord van 2019 wordt gesproken over een aanschafsubsidie tot 6.000 euro voor particulieren. Deze subsidie wordt dan jaarlijks afgebouwd.

Deze subsidie is bedoeld om het prijsverschil te overbruggen tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s, zodat je je elektrische auto eerder kunt terugverdienen. Je hebt immers ook al lagere brandstofkosten en extra belastingvoordeel. Het kabinet onderzoekt nog of deze aanschafsubsidieregeling ook beschikbaar gemaakt kan worden voor bepaalde vormen van privélease en particuliere deelauto’s.

Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om potentiële autokopers te laten kiezen tussen laadtegoed, subsidie voor een laadpaal of aankoopsubsidie. De subsidie wordt wel onder voorwaarden gegeven. Een voorwaarde zou kunnen zijn dat je de auto 8 jaar in je bezit moet houden. Dit is gedaan om de auto zolang mogelijk in het Nederlandse wagenpark te kunnen houden. Als je niet aan deze voorwaarde voldoet dan moet je de subsidie (gedeeltelijk) terugbetalen.

Tot slot

De overheid heeft verschillende manieren om de aanschaf van elektrische auto’s en het elektrisch rijden te stimuleren. Helaas vallen autobanden niet onder deze regelingen. Aan de andere kant kunnen de fiscale regelingen en subsidies bij elkaar behoorlijk wat voordeel opleveren als je elektrisch rijden overweegt. Het kan dus zeker geen kwaad om even bij de gemeente te informeren voordat je overgaat tot de aanschaf van een elektrische auto of laadpaal bij je huis.