Iedere auto heeft een bandenmaat die wordt aanbevolen door de fabrikant. Dankzij het zeer brede scala aan beschikbare producten kunnen bestuurders de afmetingen kiezen die optimaal aan hun behoeften voldoen.

De een kiest voor een bredere band om esthetische redenen, de ander wil meer rijcomfort.

Als je wilt bekijken welke vervangende banden jij voor je auto kunt gebruiken, raadpleeg dan onze matencalculator.

Laagprofielbanden: voor- en nadelen

Bandprofiel

Het bandprofiel, ook wel de hoogte genoemd, is de afstand tussen het eind van de velg en de rand van de band. Dit is tevens een van de factoren die de bandenmaat bepalen, tezamen met de velgbreedte en -diameter.

Alle waarden die de maat bepalen staan met elkaar in verband, hetgeen betekent dat wanneer je een van deze waarden verandert voor je auto, de overige ook moeten worden aangepast. Dit komt voort uit de noodzaak dat de totale wieldiameter (wielhoogte) die door de fabrikant is opgegeven, gehandhaafd moet blijven.

Hoe bereken je het bandprofiel?

Hoe bereken je het bandprofiel?

De profielhoogte, ook wel de serie genoemd, is de verhouding tussen de hoogte en breedte van de banddoorsnede. Het bandprofiel is geen absolute waarde maar een combinatie van de hoogte en breedte.

Voorbeeld: Bij maat 205/55 R16 staat 55 voor 55% van 205.

In die wetenschap is de hoogte van de zijkant van een band in maat 205/55 R16 dus kleiner dan een 225/55 R16. In het tweede voorbeeld is de totale diameter (totale bandhoogte) automatisch groter.

Een laagprofielband, wat betekent dat?

Laagprofielbanden hebben een relatief lage zijkant ten opzicht van de breedte van de doorsnede.
Laagprofielbanden worden meestal origineel meegeleverd bij auto's uit de hoge en middenklasse, vooral bij auto's met hoge prestaties en sportwagens.

Rubber met een laag profiel wordt ook vaak gekozen door fans van autotuning, die vaak gebruik maken van de mogelijkheid om grotere velgen te gebruiken. Een dergelijke aanpassing zorgt ervoor dat het geheel er sportiever uitziet. In de loop der jaren is het begrip "laag profiel” van betekenis veranderd, of eigenlijk de afmetingen waarbinnen deze benaming geldt. In de jaren 70 werd ieder model onder de 80 nog als klein beschouwd maar tegenwoordig is 55 al geen laag profiel meer.

Bandenmaat 205/55 R16 is op dit moment een van de populairste maten in Europa en wordt alom gebruikt op auto's uit de middenklasse. Hij komt zeer vaak voor zonder beschermende velgrand, waardoor de band niet meer als laagprofielband wordt aangemerkt.

Onthoud dat er een direct verband is tussen de hoogte en breedte. Het is aanzienlijk makkelijker om een band in maat 185/55 R15 als laagprofielband aan te merken, omdat deze een aanmerkelijk kleinere hoogte heeft dan maat 205/55 R16. In de categorie ‘laag profiel’ vallen banden met een serie van kleiner of gelijk aan 55-50, naar gelang de breedte. Meestal zijn deze voorzien van een beschermende velgrand.

Wat zijn de laagste seriewaarden voor zulke banden?

De ERTRO-standaard (Europese Organisatie van Banden- en Velgenfabrikanten) uit 2009 definieert een minimale serie van 20, om precies te zijn maat 375/20 R21. Op de Noord-Amerikaanse Sema-beurs hebben de bedrijven Nexen en Kumho echter de eerste banden ter wereld met serie 15 gepresenteerd.

In geval van Nexen is dit model N3000 met maat 365/15 ZR 24, waar Kumho de Ecsta SPT KU31 heeft getoond, met maat 385/15 ZR 22.

Laagprofielbanden – de voordelen

Een laag profiel gaat vaak samen met het gebruik van grotere velgen en bandbreedten, wat positief van invloed kan zijn op het gedrag van de auto op droog wegdek, zowel tijdens het remmen als in de bochten.

Een lage zijkant betekent ook een grotere stijfheid, die vooral van waarde is bij dynamisch rijden over bochtige wegen.
Laagprofielbanden verschaffen daarnaast beter ‘contact met de auto’ zodat de bestuurder meer controle over de auto heeft en zijn gedrag beter kan voorspellen. Ook zullen er veel minder zijwaartse krachten worden ondervonden.

Het grootste voordeel van laagprofielbanden is dat het voertuig er visueel veel aantrekkelijker van wordt.

“Tot de voordelen door gebruik van laagprofielbanden behoort de verbetering van het uiterlijk van ons voertuig. In combinatie met een velg met grote diameter krijgen de wielen een sportiever karakter.

Een van de grootste voordelen van het gebruik van laagprofielbanden is het gedrag in de bochten.  De banden geven het voertuig meer stabiliteit dan banden met een hoog profiel.

Helaas brengen zulke banden wel een merkbare vermindering van het rijcomfort met zich mee. Ze dempen minder lawaai en vibraties en tijdens het rijden over onregelmatig wegdek is voorzichtigheid geboden.”

Paweł Skrobisz

Hoofd Technische Afdeling

Laagprofielbanden – de nadelen

De bandendruk van laagprofielbanden mag niet te laag zijn omdat deze banden gevoeliger zijn voor schade.
Voorzichtigheid is met name geboden tijdens het oprijden van stoepranden. Bij modellen met laag profiel kunnen hierbij onderdelen van de carrosserie beschadigd raken.

Ook lopen we een groter risico op het beschadigen van aluminium velgen en de beschermende rand van laagprofielbanden biedt geen bescherming tegen schade wanneer we in een gat in het wegdek rijden.

 

Andere factoren die de slijtage versnellen zijn de rijstijl van de automobilist en het karakter van het voertuig. Dit type banden wordt vaak aangebracht op sportwagens, waarvoor de fabrikant inzet op maximale grip, wat betekent dat de banden sneller slijten.

De trekinrichting en ophanging van het voertuig moeten goed afgesteld zijn op de grotere velgen en banden, die oneffenheden minder goed dempen. Anders leiden laagprofielbanden tot snellere slijtage van alle onderdelen van de carrosserie.
Bovendien moeten de autolampen worden bijgesteld wanner de wielhoogte 5 mm verandert.