Autobanden slijten snel af als je vaak in je auto rijdt, of grote afstanden aflegt. Het is heel gewoon dat het rubber van je banden bij normaal gebruik afslijt. Hoe snel slijten autobanden? Nieuwe voorbanden gaan gemiddeld 30.000-40.000 kilometer mee. Daarna is de profieldiepte niet meer voldoende, zodat de banden aan vervanging toe zijn.

een monteur bevestigt de autobanden aan de carrosserie

Het afslijten van de banden moet wel gelijkmatig gebeuren. Als je banden scheef afslijten, moet je ze veel sneller vervangen. Ze zijn ook minder veilig. Autobanden die schuin zijn afgesleten hebben namelijk minder grip op de weg en een hogere rolweerstand. Daardoor verbruikt je auto veel meer brandstof en wordt je remweg veel langer.

Er kunnen gevaarlijke situaties in het verkeer ontstaan omdat je niet meer op je banden kunt vertrouwen. Daarnaast rijdt het niet zo fijn op banden met onregelmatige slijtage. Voorkom dus dat je banden scheef afslijten. We noemen hier een paar redenen waarom je banden schuin afslijten en wat je eraan kunt doen.

De voorbanden zijn naar achteren gelegd

Bij een voorwielaangedreven auto worden de voorbanden vaak als eerste vervangen. Het is belangrijk dat het beste profiel op de voorbanden zit. Als de achterbanden te weinig profiel hebben, kun je de voorbanden door de garage naar achteren laten leggen. Maar als de voorbanden al schuin zijn afgesleten, dan heeft dit niet zoveel zin. De autobanden slijten dan ook scheef af op de achterwielen. Het is in dit geval beter om alle banden te vervangen.

Je autobanden zijn verkeerd of niet uitgelijnd

monteur loopt met twee autobanden in garage

Na het vervangen van autobanden is het gebruikelijk om de wielen uit te lijnen. Autobanden slijten schuin af als de ophanging van de wielen niet gelijk is. Als een van de autowielen scheef staat, dan komt de druk op de verkeerde plek terecht. Een klein deel van de band wordt dan overbelast. De autobanden slijten scheef af en slijten harder. Je lost dit op door de auto nog een keer te laten uitlijnen en balanceren.

De draagarmen van de auto zijn kapot

Als na het uitlijnen de autobanden nog steeds scheef slijten, dan is er een grote kans dat er iets mankeert aan de draagarmen van de auto. Als de draagarmen niet goed staan, verandert de wielstand of komt er teveel speling op de wielen. De band komt hierdoor scheef op het wegdek te staan en de autobanden slijten scheef af. Kapotte draagarmen worden bijna altijd ontdekt bij het uitlijnen van je auto. Merk je zelf dat je voorwielen wiebelig aanvoelen, of trekt de auto scheef bij het sturen? Wacht dan niet tot het weer tijd is voor de apk, maar breng je auto naar de garage en laat de ophanging nakijken. Zo voorkom je dat je banden heel schuin afslijten.

Verkeerde bandenspanning

De bandenspanning wordt terug op peil gebracht

Autobanden slijten snel als ze te zacht of te hard zijn opgepompt. Bij een verkeerde bandenspanning slijten autobanden snel en ontstaat er een groot risico op schuin afslijten. Door een onjuiste bandenspanning zakt de band meer door. De schouderblokken van het bandenprofiel krijgen zo extra veel te verduren en het rubber vervormt. Dit gebeurt zowel bij een te hoge als een te lage bandenspanning. Bij een te lage spanning slijt vaak de buitenkant van de band af. Bij een te hoge bandenspanning ontstaat extra slijtage in het midden van het loopvlak. Wil je dit voorkomen? Controleer dan iedere maand de bandenspanning van je autobanden en pomp je banden goed op.

Het bandenprofiel is niet diep genoeg

Wanneer je autobanden versleten zijn en te weinig profiel hebben, rij dan niet te lang door. Doordat het profiel is afgesleten, ontstaat er ook schuine slijtage. Met een profielmeter kun je altijd de profieldiepte meten. De minimale wettelijke profieldiepte is 1,6 mm, maar het is aan te raden om de banden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm. Voor winterbanden geldt 4 mm. Banden presteren alleen optimaal als het profiel diep genoeg is.

Rijstijl

Ben je iemand die graag snel optrekt, hard remt en vlot door de bochten heen rijdt? Dan is de kans groot dat je banden niet alleen hard maar ook scheef afslijten. Bij hard door bochten rijden wordt de buitenkant van je autobanden zwaarder belast dan de binnenkant. Bij een sportieve rijstijl zullen je voor- en achterbanden ook verschillend afslijten. Hetzelfde geldt als je in een auto met achterwielaandrijving rijdt. De achterbanden slijten sneller door de achterwielaandrijving. Omdat je niet stuurt met de achterwielen, is het verschil in slijtage tussen voor- en achterbanden niet zo groot als bij een voorwielaangedreven auto.

Caravanbanden

Bij caravans komt ook scheve bandenslijtage voor. Caravans hebben vaak een geknikte as. Die knik zorgt dat de stand van de wielen ten opzichte van het wegdek aangepast, afhankelijk van de druk op de wielen. Als er in een bocht extra gewicht op het buitenste wiel komt, ontstaat er automatisch tegensturing.

Bij overbelading veren beide wielen meer in en vormen ze een V-vorm. Omdat de caravan rechtuit getrokken wordt, slijten de banden veel sneller en bovendien slijten ze scheef af door de V-vorm. Zorg dus dat je caravan niet te zwaar beladen wordt, zodat de banden niet schuin afslijten.

Tot slot

Zoals je ziet, zijn er veel oorzaken voor het onregelmatig slijten van autobanden. Zo is het belangrijk dat je je autobanden op de juiste spanning houdt. Het regelmatig meten van de diepte van het bandenprofiel is ook erg belangrijk. Zorg er verder voor dat bij een bandenwissel je banden uitgelijnd en gebalanceerd worden en dat je rijstijl geen overbelasting oplevert voor de banden.