Spoorverbreders – wat moet ik weten?

  • 16-8-2019
  • Auteur: OPONEO.NL

Veranderingen van de spoorbreedte met behulp van spoorverbreders kunnen het uiterlijk van je auto aanzienlijk veranderen en hebben ook invloed op de prestaties. Je komt er meer over te weten in ons artikel.

Dunlop band onder BMW.

 Een aanpassing van de spoorbreedte kan je auto veel aantrekkelijker maken.

Spoorverbreders, wat zijn dat?

Getunede sportauto's lijken vaak breder dan de fabrieksversie. Dit effect wordt verkregen door vergroting van de spoorbreedte door middel van spoorverbreders. Zo krijgen de contouren van de auto geheel nieuwe proporties en lijkt het voertuig veel dynamischer.

Een goed gekozen spoorbreedte in combinatie met  mooie, opvallende velgen garandeert dat jouw auto zich onderscheidt op de weg. Een grotere spoorbreedte is daarnaast van positieve invloed op de rij-eigenschappen van het voertuig.

Soms is gebruik van spoorverbreders noodzakelijk tijdens de montage van grotere remmen. Ze komen ook van pas wanneer je velgen aanbrengt met een te diepe ET. In beide situaties verhelpt de montage van spoorverbreders dat de velg, het remsysteem en onderdelen van de ophanging van de auto elkaar in de weg zitten.

 

Waaruit worden spoorverbreders gemaakt?
 

Meestal worden ze vervaardigd uit aluminium gemengd met magnesium. Het oppervlak van deze legering wordt hard door anodiseren, oftewel oppervlaktebewerking van metaal. Dit proces komt neer op de elektrolytische vorming van een dunne laag zuurstof, die de bestendigheid tegen krassen aanzienlijk vergroot en het metaal harder maakt. Bovendien zijn stalen spoorverbreders veel zwaarder dan exemplaren uit lichte legeringen.

 

Nadelen van spoorverbreders

Het besluit om spoorverbreders te monteren moet goed worden overwogen omdat het niet altijd louter voordelen met zich meebrengt. Automobilisten moeten zich ervan bewust zijn dat spoorverbreders de ophangingswaarden volledig veranderen. In de praktijk blijkt dat deze veranderingen niet altijd positief zijn. Zo slijten de lagers bijvoorbeeld sneller.

Zorg ook dat je originele producten koopt van een bekende fabrikant. Producten van obscure makelij garanderen geen veiligheid bij een dynamische rijstijl.

Let bij de keuze van de spoorverbreders op factoren als de bouw van de velg, waarbij de wielnaaf het belangrijkste onderdeel is. Onderschatting van deze kwestie kan ertoe leiden dat je veiligheid op de weg in het geding komt.

 

Een auto met seriële spoorbreedte en met grotere spoorbreedte door spoorverbreders.

Een auto met seriële spoorbreedte en met grotere spoorbreedte door spoorverbreders.

 

Hoe bepaal je de maximale spoorbreedte?
 

Het meten van de afstand tussen de rand van het spatbord en de band is met zekerheid de eenvoudigste en meest doeltreffende methode. Zo kunnen we de band maximaal en zonder op weerstand te stuiten van de wielnaaf schuiven, zodat de maximale spoorbreedte kan worden bereikt. Hierbij moeten we natuurlijk rekening houden met de werking van de band en de carrosserie.

Gebruik geen spoorverbreder die gelijk is aan de breedte tussen het wiel en het spatbord. De spoorbreedte hoeft voor en achter niet gelijk te zijn.

 

Spoorverbreders monteren

De diameter van de spoorverbreder moet passen op de diameter van de wielnaaf zodat de zijwand van de naaf en de spoorverbreder één geheel vormen. Er mag absoluut geen “trede” ontstaan ten gevolge van verschillen in diameter. Onthoud dat de schroeven van de spoorverbreders, die aan de naaf zijn vastgezet, niet buiten het montagevlak van de velg mogen uitsteken.

Wanneer we langere schroeven in de wielnaaf aanbrengen, moeten we er zeker van zijn dat er geen onderdelen beschadigd raken zoals de ABS-sensoren. De spoorverbreder moet losjes op de naaf passen, zonder overmatige weerstand.

 

Velgadapters – aanwijzingen voor juiste montage.

Velgadapters – aanwijzingen voor juiste montage.

 

Schroeven voor spoorverbreders – hoe gebruik je deze

Wanneer we spoorverbreders willen gebruiken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de schroeven het wiel goed vastzetten op de naaf. Specialisten zeggen dat aan deze voorwaarde wordt voldaan wanneer ten minste 10-12 mm schroefdraad in het gat van de naaf zit. Als de schroef niet diep genoeg wordt vastgedraaid, kan deze afbreken.

Hieronder een tabel met de juiste diepten evenals het aantal aandraairotaties voor verschillende schroeven met uiteenlopende soorten schroefdraad. Vergeet niet dat het aanbevolen aantal rotaties ook geldt voor de bouten. Voor kruisspoorverbreders moet de lengte van de schroeven zo worden geselecteerd dat deze de halve dikte van de spoorverbreder langer is dan een seriële schroef.

  • M12x1.25 = ten minste 8 rotaties = circa 10 mm schroefdraad

  • M12x1.50 = ten minste 6,5 rotaties = circa 10 mm schroefdraad

  • M12x1.75 = ten minste 6,5 rotaties = circa 12 mm schroefdraad

  • M14x1.25 = ten minste 9 rotaties = circa 12 mm schroefdraad

  • M14x1.50 = ten minste 7,5 rotaties = circa 11 mm schroefdraad

 

Aanwijzingen voor correcte montage van spoorverbreders.

Aanwijzingen voor correcte montage van spoorverbreders.

 

Verschillende soorten spoorverbreders – wanneer moet je welke gebruiken?

Gezien het rijke aanbod aan spoorverbreders kunnen we concluderen dat deze heden op vrijwel iedere auto kunnen worden gemonteerd. Een voertuig kan 5 tot 90 mm aan elke kant worden verbreed. In verband met dit brede scala aan maten is het noodzakelijk om verschillende constructies te gebruiken voor verschillende oplossingen.

 

Type 1 – kruisspoorverbreders zonder centreerring

Vanwege de geringe dikte wordt de velg gecentreerd op de centreerring van de naaf, echter vindt montage plaats door gebruik te maken van schroeven die wat langer zijn dan de fabrieksmatige lengte.

 

Spoorverbreders zonder centreerring.

Spoorverbreders zonder centreerring.

 

Type 2 – kruisspoorverbreders met centreerring

Als je kiest voor een verbreding van meer dan 6 mm aan elke kant, kun je het beste kiezen voor een spoorverbreder met centreerring. Deze is in dit geval noodzakelijk omdat de centreerring van de naaf wordt afgedekt door de spoorverbreder zelf. Tijdens montage moeten langere schroeven worden gebruikt (langer met de helft van de spoorverbreder).

Onthoud dat montage met schroeven met fabriekslengte uit den boze is!

 

Centreerringen voor velgen met centreerring.

Centreerringen voor velgen met centreerring.

 

Type 3 – op de naaf vastgeschroefde spoorverbreder

De grootste verbreding van het spoor kan worden bewerkstelligd met verbreders die op de naaf worden geschroefd. Dit product ontvangen we samen met schroeven waarmee de spoorverbreder op de naaf moet worden geschroefd op de plek van de gewone schroeven. Behalve schroefgaten is de spoorverbreder voorzien van openingen met schroefdraad waar het wiel doorheen wordt vastgedraaid met fabrieksschroeven.

 

Op de naaf vastgeschroefde spoorverbreders.

Op de naaf vastgeschroefde spoorverbreders.

 

In zekere zin is een uitbreiding van deze spoorverbreder dat er pinnen op het wiel worden aangebracht (inbegrepen) in plaats van openingen met schroefdraad voor de schroeven. Zo kan het spoor met maar liefst 90 mm verbreed worden.

 

Met pinnen op de naaf vastgezette spoorverbreder.

Met pinnen op de naaf vastgezette spoorverbreder.

 

Spoorverbreders die de positie van de schroeven veranderen.
 

Een interessant type spoorverbreder is er een die de positie van de schroeven verandert, omdat de gewijzigde positie van de pinnen de mogelijkheid biedt tot het gebruik van wielen met een andere schroefpositie dan die uit de fabriek. De montage en constructie verschillen verder niet aanmerkelijk van spoorverbreders die op de naaf zijn vastgeschroefd.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners