Een goede ophanging in combinatie met goed geselecteerde banden biedt garantie op uitstekende grip en volledige controle over de auto. In dit artikel lees je wat op welke manier van invloed is op de werking van de banden op het wegdek.

De factor grip-wegdek hangt af van vele aspecten.

De factor grip-wegdek hangt af van vele aspecten.

 

Grip van de banden

Tijdens het rijden over nat wegdek is vooral een vermindering van de grip zeer duidelijk merkbaar. De auto begint te slippen en is moeilijk onder controle te houden. In deze situatie bestaat er ook kans op aquaplaning. Dit leidt helaas vaak tot botsingen en ongelukken. Dat is niet verwonderlijk. Zie je auto maar eens op de weg te houden als de banden geen contact maken met het wegdek.

Op droge wegen valt het nog wel mee met de grip, maar wanneer het regent is het een heel ander verhaal. Bandenfabrikanten proberen dit probleem aan te pakken door verschillende oplossingen te verzinnen voor de meest uiteenlopende omstandigheden. Extra groeven, inkepingen en lamellen helpen water en vuil af te voeren van onder de band, zodat deze geen contact verliest met het wegdek.

 

Gripfactor


De gripfactor van een band geeft de prestaties op verschillende soorten ondergrond aan. Hierbij wordt ook rekening gehouden met externe factoren als temperatuur en vochtigheid.

 

Hoe verkrijg je optimale grip?

Voor optimale grip op het wegdek en dus maximale veiligheid op de weg moeten de banden afgestemd zijn op de huidige weerssituatie, de rijstijl en de afgelegde route. Dit is echter pas het halve werk. Zorg ook voor optimale configuratie van de ophanging. Alleen wanneer deze twee factoren gecombineerd worden, is veilige besturing van het voertuig gegarandeerd.

 

Werking van de ophanging.

Werking van de ophanging.

 

Ophanging

Simpelweg wordt onder de ophanging verstaan de onderdelen die de banden verbinden met de rest van de auto. De ophanging vervult de volgende functie:

  • dragen van het gewicht van de auto,

  • dempen van oneffenheden op de weg,

  • de banden tegen het wegdek houden,

  • de optimale positie van de banden behouden zodat er sprake is van maximale grip.

Dit mechanisme blijkt verantwoordelijk voor goede controle over het voertuig en optimaal rijcomfort.

 

Waaruit bestaat de ophanging?

De ophanging is opgebouwd uit:

  • veren,

  • schokbrekers,

  • wieldraagarmen, die de ophanging verbinden met de wielnaaf,

  • rubberen onderdelen.

 

Bouwschema van de ophanging.

Bouwschema van de ophanging.

 

Het is goed om te weten dat wieldraagarmen die verbonden zijn met één as door de ophangingsstabilisator en zijn verbindingsstuk, zorgen voor betere grip, vooral in de bochten. De stabilisatorstang maakt de constructie steviger en brengt de krachten die op de wielen werken zodanig over dat de stabiliteit en het contact met het wegdek gehandhaafd blijven.

 

Ophanging met schroefdraad

Een ophanging met schroefdraad verschilt qua constructie niet veel van een standaard oplossing. Ze bestaat uit vier instelbare en dempende kolommen waarvan de body over schroefdraad beschikt. Schokdempers met schroefdraad zorgen dat de auto hoger of lager kan worden, wat een visueel maar ook een praktisch effect heeft.

Het reguleren van de hoogte van de ophanging vergroot de controle over het voertuig doordat de besturing beter wordt. Zo is de auto stabieler in de bochten. Montage van een ophanging met schroefdraad komt vaak voor bij racefans en bezitters van sportauto’s.

Een sportophanging verlaagt het rijcomfort aanzienlijk en behoort niet tot de goedkoopste oplossingen. Dit is dan ook geen oplossing voor iedereen. Controle van de ophanging met schroefdraad moet worden verricht op een lift in een goede werkplaats.

 

De ophanging afstellen, oftewel controle en grip

Optimale configuratie van de banden zorgt voor optimaal contact met het wegdek onder wisselende omstandigheden en belasting van de auto. Dit wordt beïnvloed door: de hellingshoek van het wiel ten opzichte van de grond (camber), de convergentie en hoek van de schakelpen. Om het makkelijker te maken, hebben wij een overzicht gemaakt van voor- en nadelen van verschillende oplossingen.

 

Drie basisonderdelen van de ophanging.

Drie basisonderdelen van de ophanging.

 

Camber – hellingshoek van het wiel ten opzichte van de weg

Camber is een ander woord voor de positie van het wiel ten opzichte van de weg. Van deze waarde hangt het contactoppervlak van de band met het wegdek af. Een negatieve waarde van de hellingshoek is het beste.

 

Mogelijke instellingen van de hellingshoek ten opzichte van het wegdek.

Mogelijke instellingen van de hellingshoek ten opzichte van het wegdek.

 

Deze instelling heeft invloed op:

  • grip in de bochten en het beter kunnen waarnemen van de grens tussen grip en slip.

  • een hogere maximumsnelheid voor het veilig nemen van de bochten.

 

Instellingen

Voordelen

Nadelen

Positieve hellingshoek

  • Beter merkbare gripgrens

  • Bij nat weer is het makkelijk om grip te verkrijgen

  • Minder grip in de bochten en een lagere veilige snelheid

  • Een te grote waarde leidt ertoe dat de band sneller slijt aan de buitenkant

Negatieve hellingshoek

  • Betere reactie op bewegingen van het stuur

  • Meer grip in de bocht (hogere veilige snelheid)

  • Minder merkbare griplimiet

  • Een te grote waarde leidt ertoe dat de band sneller slijt aan de binnenkant

 

Spoor

Onder spoor wordt de hellingshoek aan de binnenkant van het wiel verstaan. Goede configuratie van de vooras zorgt voor een stabiel voertuig, ongeacht de krachten aan beide kanten.

Kun je het spoor van de wielen zelf meten? Tot op zekere hoogte wel. Meet hiervoor de afstand tussen de randen van de velgen aan de de voor- en achterzijde in het vlak dat door het midden van het wiel gaat. Als de afstand aan de voorkant kleiner is dan van achteren, is er sprake van spoor, en anders heet het uitspoor. Als de afstanden gelijk zijn, oscilleert het spoor rond het nulpunt.

 

Verschillende spoorhoeken van het wiel.

Verschillende spoorhoeken van het wiel.

 

Wat levert de juiste controle op?

  • stabiel rechtdoor rijden,

  • betere reactie op bewegingen van het stuur.

 

Instellingen

Voordelen

Nadelen

Wielen
met spoor

  • Beter rechtdoor rijden

  • Geen losse onderdelen van de ophanging

  • Onderstuur in de bochten

  • Late reactie op bewegingen van het stuur

  • Een te grote waarde leidt ertoe dat de banden sneller slijten

Wielen
met uitspoor

  • Onmiddellijke reactie van de auto op stuurbewegingen

  • Betere sturing in de bochten

  • “Onrustige” sturing rechtdoor

  • Licht onrustige reacties tijdens het remmen

  • Een te grote waarde leidt ertoe dat de banden sneller slijten

 

Hoek van de schakelpen

De hoek van de schakelpen is de hoek van de schakelpen ten opzichte van de lijn loodrecht op de grond. Deze wordt gemeten in een vlak evenwijdig aan de as van de auto. Wanneer het snijpunt van de as van de schakelpen vóór het contactpunt van de band met het wegdek ligt, is er sprake van een positieve hoek van de schakelpen Wanneer deze na het contactpunt ligt, is de hoek van de schakelpen.

 

De hoek van de schakelpen kan positief of negatief zijn.

De hoek van de schakelpen kan positief of negatief zijn.

 

Dit is van invloed op:

  • stabiel rechtdoor rijden en de snelheid in de bochten,

  • goede reactie van het stuur wanneer de auto de bocht neemt.

 

Instellingen

Voordelen

Nadelen

Grote hoek
van de schakelpen

  • Statischer voertuig bij rijden op grote snelheden

  • Minder gevoelig voor onregelmatigheden op het wegdek tijdens het nemen van bochten

  • Grote krachten op het stuur, waardoor sturen moeilijker wordt

Kleine hoek van de schakelpen (in negatieve richting)

  • Kleinere draaicirkel

  • Betere reactie tijdens rijden op lage snelheid

  • Kleine krachten op het stuur

  • Het stuur keert niet graag terug in de rechtdoor-positie

  • Gevoeliger voor zijwind

  • Gevoelig voor defecten van de banden

 

Regeneratie van de ophanging – wat is dat?

Wanneer we het hebben over regeneratie van de ophanging, bedoelen we meestal werkingen ter bevordering van de wieldraagarm zonder dat deze vervangen moet worden. Onderdelen van de ophanging die aan verschillende maten van belasting worden onderworpen, slijten en leveren op den duur slechtere resultaten. De oneffenheden worden gedempt en een losse pen gaat rammelen. Monteer om dit te voorkomen onderdelen uit kunststof, die de lege ruimte nivelleren.

Onder beschouwing van de afzonderlijke onderdelen zijn de reparatiekosten niet hoog. De staat van de ophanging moet regelmatig worden gecontroleerd om te zorgen dat defecten niet tot volgende defecten leiden, met omvang en kosten van dien. Onthoud dat zulke acties in strijd zijn met de fabrieksgarantie, waardoor het risico ontstaat dat onjuiste montage van nieuwe onderdelen de veiligheid aanzienlijk verslechtert in plaats van verbetert.