De Toekomst van Tesla

  • Auteur: OPONEO.NL

Van een kleine start-up in Silicon Valley tot één van de beroemdste en meest opwindende bedrijven ter wereld: Elon Musk’s elektrische auto Tesla. Musk commercialiseerde herbruikbare raketten en hoopt ze te gebruiken om mensen naar de maan en Mars te sturen. Musk wil tunnels onder steden boren om het verkeer te verlichten en om vracht supersonisch in buizen te vervoeren. Dit zijn dromen die het waard zijn om gedroomd te worden. Elk nieuwtje over Tesla wordt nu een krantenkop omdat de openhartige, tweetende CEO moeite heeft om winst te maken met zijn enige beursgenoteerde bedrijf. De toekomst van Tesla lijkt vooral af te hangen van de technische capaciteit om een goed product in grote hoeveelheden naar de markt te krijgen, én om de financiering gaande te houden.

Kinderziektes

De talloze kinderziektes van de Tesla Model 3, Tesla’s eerste massaproductie-model van een elektrische auto dat als kritisch wordt gezien voor het overleven van Tesla, lijken in de loop van dit jaar opgelost te zijn. Toch heeft slechts 14% van de geproduceerde Model 3’s geen nabewerking nodig (productie van juni jl.) en vergeleken met ongeveer 65% -80% van de voertuigen die worden geproduceerd in de andere autofabrieken is dat nog wel erg slecht.

Het grootste technische probleem recentelijk voor Tesla was de té lage productie. Zo’n twee jaar geleden stelde Musk er dat 100.000 tot 200.000 Model 3's geproduceerd zouden worden in de tweede helft van 2017. In plaats daarvan rolden er in het eerste kwartaal van 2018 slechts 9.766 elektrische auto’s van de hoog-geautomatiseerde assemblagelijn in Fremont (Californië) - 750 per week! Elon Musk beloofde dat Tesla Inc. tegen het einde van de maand juli 5.000 Model 3 sedans per week produceert. Als hij daarin slaagt én dit volhoudt, kan dit te danken zijn aan de merkwaardige structuur buiten de fabriek van het bedrijf. Daar staat namelijk een tent met daarin een assemblagelijn die Musk haastig heeft samengesteld uit restapparatuur voor de Model 3, nodig om de fabrikant te helpen zijn productiedoelstellingen voor de Model 3-sedan te bereiken. De kwaliteit zal uiteraard navenant zijn.

De Tesla Model 3 heeft een fantastische acceleratie, zo bleek uit testen aan het begin van september, waarbij de elektrische sedan geklokt werd van 0 tot 100 in 3,5 seconden. Musk zelf kondigde op Twitter aan, nog voordat de levering van het voertuig begon, dat de Model 3 Performance waarschijnlijk in staat zou zijn de 3,3 seconden te halen (indien uitgerust met zwaardere banden en bredere achterwielen). Met een volle batterij die naar verluidt 640hp levert werd de Model 3 op slechts 3,18 seconden geklokt, veel sneller dan de officiële schattingen van Tesla. Deze immense acceleratie vereist gripvolle maar robuuste autobanden, en hiervoor is de Performance uitgerust met 20” velgen met 225/45 R17 90V all-season banden. De meeste bandenfabrikanten zijn al ver gevorderd met de ontwikkeling van speciale banden voor elektrische auto’s, en die zullen in de komende tijd de markt bereiken.

Als zelfrijdende auto is de Tesla Model 3 tevens het meeste geavanceerd. Een recente vergelijking met vijf geavanceerde rijhulpsystemen toonde dat de Tesla Model 3 Autopilot de minste incidenten had met de wegbelijning. De Model 3 bleef ook beter binnen zijn baan dan de vier andere voertuigen in de test: de BMW 5-serie 2017 met "Drive Assistant Plus", de Mercedes-Benz E-Klasse 2017 met "Drive Pilot", de Volvo S90 2018 met "Pilot Assist "en een Tesla Model S 2016 met een oudere versie van Autopilot.

Investeerders

Musk heeft altijd een hekel gehad aan investeerders “met hun suffe fantasieloze vragen”. En een gruwelijke hekel aan short investeerders, die inzetten op de ondergang van Tesla. Maar de meest recente botsing van Musk met de financiële wereld vond vorige maand plaats, toen hij tweette: "Ik overweeg om Tesla van de beurs te nemen voor $ 420. Financiering verzekerd." Maar zoals Musk enkele dagen later zelf onthulde was die financiering misschien niet zo zeker. En voor de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission SEC is het verspreiden van valse informatie een serieuze zaak en die zijn dan ook een onderzoek gestart en dwongen Musk eind september om af te treden als voorzitter van de Raad van Commissarissen (hij blijft nog wel aan als algemeen directeur).

De privatisering die Musk voorstelt zou gefinancierd worden door de heersende familie van Saudi Arabië. Zij weten heel goed dat de wereld van fossiele brandstoffen af wil en de man die 'de macht achter de troon' wordt genoemd, kroonprins Mohammed bin Salman (bekend als MbS) heeft een plan ontwikkeld genaamd Vision 2030, dat beoogd om de economie van het land te diversifiëren en nieuwe inkomstenstromen te ontwikkelen van handel, toerisme en infrastructuurprojecten. Maar zelfs dan nog moeten 2/3 van de huidige investeerders aan boord blijven en akkoord gaan met een bedrijfsstructuur met Musk als alleenheerser, waarin ze allemaal gewoon particuliere eigenaren zijn in plaats van aandeelhouders van een op de beurs verhandeld bedrijf met bijbehorende rapportage- en prestatie-eisen.

En het aantrekken van nieuwe investeerders is broodnodig. Tesla heeft een schuld van 11 miljard dollar, waarvan 1,7 miljard het komende jaar terugbetaald moet worden. Van januari tot juni van dit jaar genereerde Tesla een omzet van $ 7,4 miljard met een operationeel verlies van $ 1,7 miljard. Het heeft nog $ 2,2 miljard in kas om exploitatieverliezen te dekken. In maart verlaagde Moody's de rating van Tesla naar "junk". In een verklaring gaf Moody's toe dat de markt  van de elektrische auto's van Tesla blijft bewonderen: reserveringen en aanbetalingen blijven hoog. Maar dat is niet genoeg om de fundamentele financiële realiteit van Tesla op te lossen: het produceert nog steeds niet genoeg om aan de vraag te voldoen, er is een operationeel verlies en het heeft enorme schulden die betaald moeten worden. De daaruit voortvloeiende druk op het kassaldo van het bedrijf kan niet eenvoudigweg worden genegeerd, zoals Musk graag zou willen.

Maar toch….juist als je ziet wat een waslijst aan mankementen er is, dan valt het des te meer op dat de eigenaren méér dan tevreden zijn. Dit is de ware potentie van Tesla: er is geen echte concurrentie en de eigenaren dragen hun auto op handen. De uitbreiding van Tesla in Tilburg lijkt ook aan te geven dat het bedrijf stevig verankerd wil zijn op de Europese markt voordat de grote concurrenten hun elektrische auto’s op de markt brengen, zoals de Jaguar IPace. En het zou ze zomaar best kunnen lukken!

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)