Controleer uw bestelling
Vul uw bestelnummer en achternaam in het geval van de particulier of BTW in het geval van het bedrijf.

Controleer status

Controleer uw bestelstatus

Banden voor Mini

Merk wijzigen

Voertuigmodel zoeken

Geen auto gevonden

Geef een correct merk op

Geef een correct model op of

Geef een correct type op of

Mini

Het merk Mini

Het begin. De eerste Mini werd in 1959 geproduceerd door British Motor Corporation (BMC). De ontwerpwerkzaamheden werden aangevat in 1956, na de oliecrisis. De verkoop van grote auto’s daalde en de Britse regering nam zelfs een brandstofreglementering in overweging. Er werd dus besloten om een auto met een kleine motor te creëren, die niet helemaal vanaf nul moest worden ontworpen. Alec Issigonic nam het ontwerp op zich. In 1957 werd het prototype voorgesteld, die wegens zijn kleur de “oranje doos” werd genoemd. De auto werd uitgerust met een vloeistofgekoelde viercilindermotor met een cilinderinhoud van 848 cc en een vermogen van 34 pk. De aandrijving werd overgebracht naar de vooras en de passagiersruimte was relatief groot. De Mini werd uitgerust met een 10-inchwiel, waarvoor speciaal nieuwe banden werden ontworpen. Dit was de taak van de firma Dunlop.

De ontwikkeling. In latere jaren werd de auto onder meer in Italië, Australië, Chili, Spanje en Zuid-Afrika geproduceerd. De firma BMC moderniseerde de auto gedurende lange tijd helemaal niet. Wat interessant is om weten, is dat de vensters in de Mini tot bijna tien jaar na de eerste productie niet konden worden geopend. In 1967 werd een tweede versie van de Mini op de markt gebracht, aangeduid met het symbool MkII. Ondanks de weinig moderne constructie haalde het model schitterende verkoopcijfers. Op basis van de Mini werden nog een aantal andere modellen gebouwd, die een andere naam kregen.

Vandaag. In 2000 werd Mini opgenomen in het Beierse concern BMW. De firma vergrootte de auto lichtjes, maar het model behield zijn karakter. In 2007 werd een facelift doorgevoerd en er bestaan ook plannen om een terreinversie van de auto te produceren. Vanaf het begin van de productie werden er gedurende vier decennia bijna 5,5 miljoen exemplaren verkocht.

Bijdrage aan de automobielindustrie. De Mini wordt beschouwd als een Brits icoon van de jaren ’60. Sommigen vergelijken zijn belang voor de automobielindustrie met de Duitse Volkswagen Beetle. In 1999 werd de Mini verkozen tot de tweede meest invloedrijke wagen van de twintigste eeuw (na de Ford T).

Interessante weetjes. Voor de eerste Mini was er ondanks zijn duidelijke voordelen en mooie figuur niet veel belangstelling. De rockmusici van Queen en The Beatles lieten zich betrekken bij de promotie van de auto. Dit zorgde ervoor dat de Britten belangstelling voor de auto gingen vertonen. De Mini heeft zijn populariteit ook te danken aan het succes in autorally’s. De ontwerper van de auto voor racedoeleinden was John Cooper, aan wie de sportversie van de Mini (de Cooper en Cooper S) zijn naam te danken heeft. Deze modellen wonnen driemaal de Rally van Monte Carlo in de jaren 1964, 1965 en 1967.

Populaire modellen: Mini Clubman, Mini Cooper, Mini One, Mini Works.

Banden. Er bestaan heel wat modellen van de Mini Cooper. Ze verschillen niet alleen van elkaar door hun uitzicht en uitrusting, maar ook door hun prestaties. Dit heeft ook een invloed op de bandenmaat die voor deze auto’s is gekozen. De Mini Cooper is uitgerust met banden van maat 15 tot 18 inch. Voorbeelden van maten: 175/65 R15, 175/60 R16, 195/55 R16, 205/45 R17, 205/40 R18, 235/35 R19. Verschillende bandenproducenten leveren banden voor de originele uitrusting van de Mini Cooper. Enkele voorbeelden: de Mini Cooper S Works maakt gebruik van Dunlop SP Sport 01* DSST. De Mini Cooper S Convertible gebruikt dan weer Dunlop SP Sport 200*E. In andere Minimodellen vinden we ook banden van het merk Goodyear, zoals Goodyear UltraGrip Performance 2, Excellence en UltraGrip 7+.