Er was een tijd waarop je de ramen van de auto omlaag draaide met de hendel in de deur, om zo de temperatuur in de auto aangenamer te maken. Tegenwoordig hebben alle moderne auto’s airconditioning. Een groot comfort, maar tegelijkertijd ook iets om extra aandacht aan te besteden. Het aircosysteem moet namelijk wel op tijd gevuld worden en bij lekkage is het tijd om een expert in te schakelen. Hoe zit dit nou allemaal precies, hoeveel onderhoud zit er aan de airco en wat zijn de kosten van de airco bijvullen wanneer je dit door een specialist moet laten doen?

Hoe werkt de airco in de auto eigenlijk?

knoppen om de temperatuur en airco te reguleren in de auto
Laten we beginnen met een verrassing. De meeste mensen zeggen dat de airco de lucht afkoelt en terugblaast in de auto. Dat is niet correct. De airco onttrekt de warmte aan de lucht, waardoor deze uiteindelijk kouder wordt. In feite werkt de airco als volgt; de ventilator zorgt ervoor dat er lucht van buitenaf in het systeem komt. Dit gaat naar de verdamper. De compressor in de airco zorgt ervoor dat het koelmiddel rondgepompt wordt door het systeem heen, waarbinnen de condensor het koudemiddel samenperst waarbij de temperatuur stijgt. Aangezien de condensor een warmtewisselaar is, wordt hierna het koudemiddel gecondenseerd en vloeibaar. Vervolgens gaat dit naar de verdamper (waar de buitenlucht via de ventilator aanwezig is). De verdamper verandert het vloeibare koudemiddel weer in gas, waarbij de verdamper zelf afkoelt omdat bij verdamping de warmte aan de omgeving onttrokken wordt. Dit zorgt ervoor dat de aangetrokken buitenlucht afkoelt, waarna deze lucht de auto ingeblazen wordt.

Wat betekent dit voor de auto airco bijvullen?

een auto airco in het dashbord

De airco is een ingewikkeld systeem dat gebruikmaakt van een flink aantal natuurkundige processen om optimaal te kunnen werken. Om de werking van het systeem te garanderen, is het systeem volledig gesloten. Dat moet ook wel, omdat de vloeistoffen en gassen anders het systeem kunnen verlaten, waarna de airco simpelweg niet meer werkt. Toch is het systeem niet perfect. Er kan koudemiddel verloren gaan, er kunnen problemen in de filters ontstaan en vaak blijft er water in de verdamper achter, wat kan zorgen voor grote problemen. Daarbij is regelmatig airco onderhoud dus van groot belang.

Maar wanneer moet u de airco bijvullen? Wanneer is het tijd voor onderhoud? En wat kost dit eigenlijk? Hoog tijd om eens te kijken naar wat belangrijk is voor het onderhoud aan de airco van uw auto.

Wanneer is airco service nodig?

Airco service is dé manier om problemen met de airco te voorkomen. Let erop dat er verschillende soorten aircoservices aangeboden worden. Bij een standaard check wordt alleen gekeken naar de staat van de airco. Er wordt niets vervangen, bijgevuld of schoongemaakt. Deze airco service is vaak onderdeel van een vakantiecheck en kost een paar tientjes of helemaal niets.

Bij een echte aircoservice wordt meer gedaan. Zo wordt het koudemiddel bijgevuld en worden filters vervangen. De kosten van een airco service liggen doorgaans rond de € 100. Heb jij een aircoservice nodig, kijk dan vooral eerst eens even rond. Vaak zijn er garages die tijdelijke aanbiedingen hebben, waarmee de kosten voor een airco service lager uit kunnen vallen.

Wanneer moet de airco bijgevuld worden?

Een gemiddelde airco heeft eens in de vijf jaar een onderhoudsbeurt nodig. Dit geldt alleen voor aircosystemen die op de juiste manier gebruikt worden (onderaan dit artikel vind je een aantal tips). Het bijvullen van de airco gebeurt vaker. Dit heeft een aantal redenen. Allereerst gaat een airco die droogloopt gegarandeerd kapot. Daarnaast is regelmatig (bijvoorbeeld tweejaarlijks) vullen van de airco goed om de werking van het systeem optimaal te houden.

De airco bijvullen kun je niet zelf. Dit laat je altijd doen door een specialist. Het is namelijk niet zoals het bijvullen van de olie; het gesloten systeem van de airco moet opnieuw op druk gebracht worden en de specialist controleert hierbij direct op mogelijke lekkage. Ook is koudemiddel niet echt een prettig middel om mee te morsen en heb je speciale apparatuur nodig om de airco te kunnen vullen.

Ik gebruik de airco nooit in de winter

De meeste mensen hebben problemen met de airco in de lente, wanneer zij het systeem voor het eerst weer willen gebruiken na de winter. De klachten variëren van extreem stinkende lucht tot een airco die helemaal niets doet. Dit heeft alles te maken met het feit dat mensen de airco niet gebruiken in de winter. Wanneer de airco niet gebruikt wordt en de motor wél warm wordt (dat is tijdens elke rit), komt er vocht in de verdamper door condensatie. Dit is een broedplek voor schimmels en bacteriën. Deze zorgen voor de vervelende luchtjes én kunnen ervoor zorgen dat heel het systeem vervangen moet worden wanneer de aantasting te erg is.

Hoe zorg ik er zelf voor dat mijn airco optimaal blijft werken?

een airco in de auto met luchtverfrisser

Op tijd airco onderhoud aan de auto laten verrichten en de airco van de auto bijvullen zijn goede manieren om de levensduur van de airco te verlengen. Maar dat is niet alles. We geven je graag een aantal extra tips om de airco onderhoudskosten van de auto te verlagen:

  • Zet de airco ongeveer tien minuten voor het bereiken van de eindbestemming uit; dit voorkomt condens in de verdamper.
  • Gebruik de airco ook in de winter; de airco koelt de lucht dan niet, maar zorgt wel voor droge lucht en het voorkomt schimmelvorming en vocht in de verdamper.
  • Gebruik je de auto niet vaak? Stel dan een schema op zodat je zeker weet dat u de airco wekelijks minstens vijf minuten gebruikt om problemen te voorkomen.
  • Wacht nooit te lang met het bijvullen van de airco. Is het effect afgenomen of denk je dat het te lang geleden is, laat je airco dan checken. Doorrijden met een leeg systeem zorgt ervoor dat het aircosysteem het loodje legt.
  • Geef opdracht om de filters (interieur en pollen) te vervangen tijdens een grote beurt; zo krijgen schimmels en bacteriën namelijk geen kans.