De huidige auto zit boordevol technologische snufjes en sensoren die alles in de gaten houden, om ervoor te zorgen dat we altijd veilig de weg op kunnen en een melding krijgen wanneer er iets aan de hand is. De manier waarop de auto dat naar jou communiceert, is door de (vele) dashboard lampjes te gebruiken. Licht een van de lampjes op, dan kijk je eerst naar de kleur en vervolgens het icoontje om te zien wat er aan de hand is en of er direct actie vereist is.

alle waarschuwingslampjes van de auto op een rij

Om je wegwijs te maken in de wereld van de dashboard lampjes, hebben we hier de meest gangbare lampjes verzameld, zodat je direct weet wat er aan de hand is en wat je moet doen.

Eerst de kleur van het lampje

Er zijn drie verschillende kleuren op het gebied van dashboard lampjes. De eerste kleur is groen, waarbij je niets hoeft te doen. Zoals overal het geval is, is groen hier namelijk ook goed. De tweede kleur is oranje/geel. Hierbij is acute actie niet vereist, maar is het wel belangrijk dat je binnen (zeer) korte tijd naar de garage gaat of zelf het defect controleert.

Is het dashboard lampje rood, dan is er direct actie nodig. In nagenoeg alle gevallen kun je met een rood dashboard lampje niet eens doorrijden naar de garage, maar zet je deze op de eerste veilige parkeerplek naast de weg (tenzij het euvel rijdend opgelost kan worden).

Belangrijke rode dashboard lampjes

Een aantal rode dashboard lampjes geven aan dat er een bijzonder gevaarlijke situatie ontstaat of ontstaan is die onmiddellijke actie van jou vereist:

  • Oliepaal te laag (oliekannetje op het dashboard); zet de auto zo snel mogelijk stil om een compleet vastlopen van de motor te voorkomen.
  • Portier open (auto met open deuren op het dashboard) of achterklep open (auto met geopende achterklep).
  • Accuspanning te laag (accusymbool); zet de auto zo snel mogelijk stil, want de accu wordt helemaal niet meer geladen tijdens het rijden en de auto zal uitvallen.
  • Motorkap open (auto met geopende motorkap op het dashboard); zet de auto direct stil, de motorkap kan verder openvliegen en het zicht compleet belemmeren of de voorruit vernielen.
  • Motor oververhit (koelpeil-symbool); zet de motor zo snel mogelijk stil.
  • Handrem/parkeerrem ingeschakeld (handremsymbool of parkeerremsymbool op dashboard); dit kun je uiteraard tijdens het rijden zelf verhelpen.

Verder zijn er tal van andere dashboard lampjes die aangeven dat er iets aan de hand is. Is het dashboard lampje rood en weet je niet wat het betekent? Zet de auto dan direct stil op een veilige plek en zoek de betekenis op. In het geval van een rood lampje is er namelijk altijd een acuut verhoogd risico voor jou, de auto en/of de medeweggebruikers.

Oranje (of gele) lampjes op het dashboard

alle oranje dashboard lampjes op een rijtje

Gele lampjes op het dashboard zijn reden voor paniek, máár tegelijkertijd moet je ze wel serieus nemen. Er is geen enkel lampje op het dashboard dat ‘voor de grap’ oplicht. Ook hier hebben we een aantal belangrijke meldingen onder elkaar gezet voor je:

  • Weinig brandstof (pompstation op het dashboard); zoek het dichtstbijzijnde tankstation op.
  • Buitentemperatuur laag (sneeuwvlok); risico op gladheid en langere remweg.
  • Achterruitverwarming (raam met drie pijlen); geen actie vereist.
  • Bandenspanning te laag (symbool is een band die uitsteekt naar de zijkanten met een uitroepteken in het midden); de bandenspanning in minstens één band is te laag en dit moet verholpen worden.
  • Automatische ruitenwissermelding (ruitenwisser met AUTO erboven); geen actie vereist.
  • Accubereik laag (laadpaalsymbool); brandstofmelding voor elektrische auto’s.
  • Ruitensproeiervloeistof laag (voorruit met straaltje vloeistof en ruitenwisser); hét moment om de vloeistof aan te vullen.

Dit zijn slechts een aantal van de gele dashboard lampjes die je in jouw auto kunt zien. In deze gevallen kun je gewoon doorrijden, tenzij je hier een onzeker gevoel van krijgt. In dat geval raden we je aan om naar de eerste parkeerplaats te rijden (idealiter met tankstation) zodat je rustig kunt kijken wat het symbool betekent. De storingen die hier gemeld worden, zijn niet van acute aard. Daarnaast zijn een aantal gele dashboard lampjes (vervelend genoeg) meldingen dat iets juist wel naar behoren werkt (zoals de achterruitverwarming).

Een aantal groene symbolen op het dashboard

Om de lijst leuk af te sluiten, hebben we hier een aantal groene icoontjes op het dashboard onder elkaar gezet. Deze duiden alleen aan dat alles naar behoren werkt en een bepaald systeem actief is:

  • Richtingaanwijzer (pijlen op het dashboard).
  • Cruise controle (snelheidsmeter met een pijl erop).
  • Groot licht (koplamp met vijf lichtstralen naar voren gericht) – dit icoon is blauw maar valt onder de groene symbolen omdat het een correcte werking aangeeft.
  • Dimlicht (koplamp met vijf lichtstralen naar onder gericht).

Er branden ineens heel veel dashboard lampjes in mijn auto!

de meest voorkomende dashboard lampjes in de auto

Tijdens het starten van de autolichten veel belangrijke lampjes kort op. Dat is de bedoeling. Op die manier kan de werking van de dashboard lampjes namelijk gecontroleerd worden. Ook is dit een manier om misleiding bij de apk te voorkomen.

Het euvel is verholpen en vervolgens blijft het lampje gewoon branden

Wanneer een geel dashboard lampje een storing in een belangrijk systeem weergeeft (zoals de ABS of airbags), dan is het verhelpen van het defect zelf niet genoeg. Er moet uitleesapparatuur aan te pas komen om de melding van het dashboard te wissen. Daar is een reden voor. De auto test na het wissen van de melding namelijk direct de correcte werking. Blijkt dat de storingsmelding na de reset met de computer er nog steeds is, dan licht het lampje opnieuw op om je te waarschuwen. Elke gerenommeerde garage heeft de uitleesapparatuur om dit te doen voor jouw auto.

Kan ik door blijven rijden met een oplichtend dashboard lampje?

Doorrijden met een rood dashboard lampje raden we ten sterkste af. Het rode lampje betekent dat er directe actie vereist is. Doorrijden kan ervoor zorgen dat de motor zo beschadigd raakt dat deze niet meer gerepareerd kan worden. Wat betreft gele lampjes op het dashboard; je kunt gewoon doorrijden tot de volgende stop of naar huis, al zetten de meeste automobilisten de auto stil op de eerste parkeerplaats wanneer zij de melding niet kennen. Liever een keer te veel stoppen dan een keer te weinig!