De toekomst van de autobranche heeft alles te maken met ADAS. Voordat de auto autonoom deel gaat nemen aan het verkeer, krijgen we eerst nog een tussenfase waarin de auto ons actief gaat helpen met het rijden. De Advanced Driving Assistance Systems spelen op dit moment al een grote rol. Parkeerhulp, sensoren die constant informatie terugkoppelen naar de bestuurder en natuurlijk de cruise control. Maar er staat een veel grotere ontwikkeling op de planning: de innovatieve voorruit gaat de auto namelijk onherkenbaar veranderen. Het blijft autoglas, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

En dat werd ook hoog tijd!

Er zijn ontzettend weinig innovaties geweest op het gebied van de voorruit van de auto. Zetten we alle ontwikkelingen van de afgelopen eeuw op een rij, dan wordt dit zoiets:

  • De eerste auto’s hadden geen voorruit.
  • Er waren voorruiten nodig om het aantal ongelukken terug te dringen.
  • Veiligheidsglas werd geïntroduceerd, zodat mensen geen vleeswonden opliepen bij ruitschade.
  • De gelaagde voorruit werd verplicht in de jaren ‘80.

Deze gelaagde voorruit is nog de grootste innovatie te noemen de afgelopen honderd jaar. In plaats van een geharde voorruit, worden nu twee lagen glas op elkaar geplakt met een laagje PVB-folie ertussen. Door het productieproces wordt het folie doorzichtig én kan de voorruit niet uiteenvallen bij een botsing. Sterker nog, probeer maar eens een voorruit aan gort te slaan:

En vergelijk dat eens met het inslaan van een geharde autoruit:

En nu komen er échte innovaties aan

Dat we dingen op een bepaalde manier doen, betekent niet dat dit automatisch een goede manier is. We hebben het hier over de indeling van de auto. Hoe logisch is het dat we constant op het dashboard moeten kijken om belangrijke informatie te zien? Hoe strategisch is de opstelling van een navigatiesysteem voor het middenconsole? Wanneer elk moment van onachtzaamheid kan leiden tot een ongeluk, zijn dit allemaal potentiële ongevallen.

Dat dashboard hebben we binnenkort niet meer nodig. De ADAS gaat namelijk óók naar de voorruit. Alle relevante informatie wordt op de voorruit weergegeven. Hierbij kun je denken aan het navigatiesysteem, maar ook het brandstofpeil, de huidige snelheid tijdens het rijden of de temperatuur buiten.

Hierbij draait het vooral om de HUD-systemen, oftewel Head Up Display. Niet meer elke keer omlaag moeten kijken, maar gewoon de ogen op de weg tijdens het rijden, waarbij de belangrijke informatie in een oogopslag te zien is. Hoewel het nu nog draait om kleine schermpjes die op het dashboard gemonteerd kunnen worden, gaat dit er heel anders uitzien in de toekomst:

Niet alleen innovatief, maar vooral interactief!

Het nut van het systeem is duidelijk wanneer we kijken naar ADAS. We krijgen relevante informatie op een makkelijkere manier, waarop we sneller, beter en daadkrachtiger in kunnen grijpen. Maar de technologie stopt hier niet. De voorruit wordt namelijk niet alleen innovatief uitgerust, deze wordt vooral voorzien van interactieve systemen. En dan wordt het ineens een heel stuk spannender.

Wat gebeurt er wanneer jouw navigatiesysteem oppikt dat er een ongeluk gebeurd is en dat je dat knooppunt beter kunt vermijden? Of hoe prettig is het wanneer jouw auto je waarschuwt voor een file die de verkeersinformatie nog niet gemeld heeft? Het lijkt de verre toekomst, maar dat is het niet. Er wordt op dit moment al gewerkt aan de grid. Een enorme infrastructuur waarbinnen data verstuurd en ontvangen wordt. Hierbij kun je denken aan informatie die tussen auto’s onderling uitgewisseld wordt, maar ook de interactie tussen verkeersinformatiesystemen en de auto, plus de interactie tussen de auto en de bestuurder.

Hierbij draait het vooral om één ding: relevante informatie. Met de juiste informatie kunnen we de juiste keuzes maken. Mobiliteit wordt hierdoor aanzienlijk sneller en beter, maar ook veiliger.

En wat gaan alle andere autoruiten dan doen?

De hoeveelheid autoglas in een gemiddelde auto is natuurlijk vele malen groter dan alleen de voorruit. De overige autoruiten gaan ook actiever ingezet worden. Hierbij kun je denken aan Feel the View van Ford, waarbij het landschap in vibrerende grijstinten op de ruit weergegeven wordt, waardoor blinden en slechtzienden ook kunnen ‘zien’ wat er buiten de auto te zien is. Dit systeem maakt gebruik van een AI voice over, zodat er ook audio-ondersteuning is.

Zijn er daarmee klaar? Welnee, want wat is vervelender dan kinderen achter in de auto die niets te doen hebben en de reis ondragelijk vinden/maken? Daarom worden de zijruiten achter in de auto complete schermen die ook interactief zijn. Hierbij kun je denken aan sociale media op de ruiten, of een interactief spelletje waarbij rekening gehouden wordt met het achterliggende landschap. Window to the World van Toyota is hierbij een van de spraakmakende voorlopers.

En het blijft niet bij autoglas

Met de opkomst van V2X (Vehicle to Everything), wordt communicatie tussen auto, informatiesysteem en bestuurder steeds belangrijker. Maar dat is niet alles. De onderdelen van de auto gaan zelf ook meer met elkaar communiceren. Je kunt hierbij denken aan autobanden die informatie vergaren over de omstandigheden op de weg en deze delen met andere weggebruikers én een waarschuwing weergeven op de voorruit bij gladheid. En aanpassingen op de aandrijflijn wanneer er meer of minder vermogen nodig is tijdens het rijden.

Maar we gaan toch naar de autonome auto?

De autonome auto is op dit moment nog een vervoersmiddel waar meer nadelen dan voordelen aan zitten. Vooral omdat er niet genoeg testmateriaal aanwezig is en de systemen nog niet volledig betrouwbaar zijn. Door nu in te zetten op ADAS en HUD, is de kans groot dat er méér kennis verkregen wordt over de mogelijkheden. De innovatieve voorruit en interactieve systemen die met elkaar communiceren, zijn dus eerder een logische tussenfase dan een alternatief. Een tussenfase die weleens heel interessant kan zijn voor mensen die dagelijks vele kilometers afleggen in hun auto.