Om ons heen zien we steeds meer ontwikkelingen in de auto-industrie die gericht zijn op zelfrijdende auto’s, maar ook op milieubewuste oplossingen voor de steden van de toekomst. De mobiliteit gaat in de toekomst veranderen en luchtvervuiling is in veel steden een belangrijk probleem. Bandenfabrikanten ontwikkelen nieuwe bandenconcepten die oplossingen bieden voor de mobiliteit in steden en daarbuiten en ze kijken daarbij (heel) ver vooruit. We vertellen je graag welke 3 trends op dit moment volop in de belangstelling staan bij het ontwerpen van nieuwe banden.

Banden die steeds stiller worden

Als je wel eens hebt geëxperimenteerd met verschillende banden onder je auto, dan is je vast wel eens opgevallen dat sommige banden meer geluid maken dan andere. Er kunnen diverse oorzaken zijn voor dit geluid, zoals een versleten wiellager, onjuiste bandenspanning of een verkeerd gemonteerde band. Bij nieuwe banden ligt de oorzaak meestal bij het bandenprofiel en de manier waarop dit tijdens het rijden vervormt. En omdat bandenprofielen bij elke bandenfabrikant weer anders zijn, zal ook het afrolgeluid per band verschillend kunnen zijn.

Goodyear doet nu iets aan lawaaiige banden met een slimme uitvinding: de bekroonde Sound Comfort technologie. Door deze technologie in banden toe te passen beweert Goodyear dat het geluid wat je in je auto hoort, met 50% gereduceerd wordt. Zo kun je elkaar tenminste weer verstaan als je in de auto zit.

De SoundComfort-banden zijn ontworpen met een ingebouwde geluidsbarrière van schuimrubber. Dit werkt als een soort akoestisch kussen voor je banden wat luchttrillingen vermindert en het interieurgeluid van je auto dempt terwijl je rijdt. Goodyear past SoundComfort toe in zomer- en winterbanden. Concurrent Continental heeft ook iets om je oren te sparen en zij noemen het de Conti-Silent technologie. Het wordt toegepast in zomerbanden.

De ContiSilent™-banden hebben een dempende binnenlaag van polyurethaanschuim die aan de binnenkant van het loopvlak zit. Volgens Continental kan een autoband met ContiSilent™ het interieur lawaai terugdringen met wel 9 dB(A), afhankelijk van het type voertuig, de snelheid en het wegdek. Ontzettend indrukwekkend is het echter niet als je bedenkt dat een vallend blaadje 10dB(A) aan geluid produceert.

Banden met lucht worden zeldzaam

De meeste autobanden hebben geen binnenband meer, maar ze zitten nog wel vol met lucht. Toch zien we dat autofabrikanten, met het oog op de toekomst, ook focussen op banden zonder lucht. Deze banden zijn namelijk erg handig om te gebruiken voor zelfrijdende voertuigen omdat ze niet lek kunnen raken en langer meegaan dan banden met lucht. Hierdoor kunnen zelfrijdende auto’s of vrachtwagens in de toekomst altijd gebruikt worden zonder dat ze vaak naar de garage moeten voor een reparatie of nieuwe band. Deze banden zijn bovendien gemaakt van recyclebaar materiaal om het milieu te sparen.

Een mooi voorbeeld is de revolutionaire Oxygene conceptband van Goodyear die in 2018 overal het nieuws haalde. Andere fabrikanten volgen deze ontwikkelingen ook en komen met eigen conceptbanden. Zo kwam Michelin in 2017 al met een revolutionaire conceptband zonder lucht. De band was tegen alles bestand dankzij de honingraatstructuur die geïnspireerd was op natuurlijke patronen, met name die van koraal. De autoband zelf was gemaakt van een mengsel van volledig organische materialen en van gerecyceld materiaal.

Hankook ontwikkelt ook een nieuwe conceptband zonder lucht: de NPT (Niet-Pneumatische Band). De NPT is een nieuw concept in banden dat het gewicht van de auto ondersteunt met een sterke, elastische schuimrubberstructuur in plaats van luchtdruk. Deze banden zijn ontworpen met het oog op de toekomst waarin de mobiliteit in steden steeds meer zal bestaan uit zelfrijdende, elektrische auto’s. De banden hebben een laag gewicht, waardoor auto’s zuiniger rijden. Bovendien zijn de banden gemaakt van recyclebaar materiaal zodat de druk op het milieu verminderd wordt.

Connected banden die zelf met je praten

In de toekomst zullen auto’s en andere voertuigen steeds meer met elkaar verbonden zijn. Bandenfabrikanten pakken deze trend ook op door het ontwikkelen van de “connected band”. Zonder uit je auto te komen of zelfs je huis te verlaten, kun je op de hoogte worden gebracht van de slijtage van het loopvlak van de band, een herprofilatie bestellen, het type loopvlakpatroon kiezen wat je op dat moment nodig hebt, of gewoon de suggesties opvolgen van de ingebouwde app, op basis van de informatie uit de sensoren van de band.
Michelin noemt dit Visionary Concept, terwijl Continental met een eigen versie van ene bandenmonitoringsplatform komt, de ContiConnect. Dit lijkt op het idee van Michelin. Het komt erop neer dat bandensensoren de bandenspanning en temperatuurgegevens doorgeven aan een speciaal webportaal. Je kunt ook zelf de bandgegevens vastleggen met een speciaal apparaat en handmatig uploaden naar het webportaal. Met ContiConnect kun je zelf kiezen welke meldingen je ontvangt, zodat je problemen met de bandenspanning in realtime kunt oplossen.

Hankook ontwikkelt ook banden voor autonome auto’s, met slimme sensoren die rekening houden met veranderende wegomstandigheden in het centrum van toekomstige steden. De band kan de weginformatie scannen met slimme sensoren in de band. De verzamelde gegevens van de sensoren worden verwerkt via EAP (Electro Active Polymer) -technologie die blokken en groeven op het loopvlak van de band vormt door onderdelen van het bandenprofiel in- of uit te schuiven. Zo wordt de waterafvoer bij regen verbeterd en kan er het hele jaar met één type band gereden worden.

Over 20 jaar ziet de autoband er heel anders uit

Op het gebied van banden verandert er behoorlijk veel. Fabrikanten volgen de ontwikkelingen op het gebied van milieu en autonoom rijden op de voet en ontwikkelen nieuwe, futuristisch ogende banden die daar bij aansluiten. Dat wordt even wennen. In de toekomst zijn er bijvoorbeeld geen zomerbanden of winterbanden meer nodig omdat banden zichzelf kunnen aanpassen aan de weg. Het is duidelijk dat ons idee over hoe een autoband eruit ziet, in de toekomst drastisch zal gaan veranderen.