Voor ieder voertuig geldt dat de banden een van de belangrijkste factoren zijn, met name voor de veiligheid. Zonder juiste grip is het moeilijk om zeker en stabiel te rijden. Bij motorbanden is speciale aandacht vereist, zowel bij het maken van de keuze als tijdens het gebruik.

Iedere motorrijder dient goed voor zijn banden te zorgen.

Iedere motorrijder dient goed voor zijn banden te zorgen.

Motorbanden – de belangrijkste onderdelen

Ieder onderdeel van de band wordt nauwkeurig ontworpen door technici, allemaal ten behoeve van de gebruikers. Opdat het weggebruik zo veilig mogelijk blijft en je de optimale bandenkeuze maakt, is het goed om te weten hoe het rubber is opgebouwd.

De belangrijkste onderdelen van een band zijn:

  • Karkas, vervaardigd uit zeer bestendig textiel. Geeft de band de juiste vorm en vangt oneffenheden en belasting op.

  • Loopvlak, verantwoordelijk is voor de tractie van de motor en het afvoeren van water, zand en ander vuil.

  • Zijwand, het zwaarste onderdeel, dat zeer bestendig is tegen vervorming.

De bouw van de motorband.

Wat de constructie betreft kunnen banden worden verdeeld in diagonaal, diagonaal met gordel en radiaal.

Soort band

Symbool

Eigenschappen







Diagonaalband







„-”
  • De koorddraden zijn aangebracht in een kleinere hoek dan een rechte hoek t.o.v. de loopvlaklijn.

  • Dit is een band met een eenvoudige constructie en hoge bestendigheid tegen externe factoren, waardoor dit type offroad zeer goed presteert.

  • Met een diagonaalband kan een maximale snelheid van 240 km/u worden bereikt.

  • We vinden dit type band vaak op motoren als een Enduro, Cruiser en Chopper.


Diagonaalband met gordel


„B”
  • De extra koordlaag verstevigt de band en beperkt de vervorming.

  • Hoe minder te vervorming, hoe minder schuring van de structuur en dus een kleinere werkingstemperatuur en meer stabiliteit.







Radiaalband







„R”
  • De koorddraden van een radiaalband zijn in straalrichting geplaatst.

  • Ten behoeve van de stabiliteit is de band omgeven met een aanvullende koordlaag, direct onder het loopvlak.

  • Deze banden zijn zeer geschikt voor de allersnelste en zwaarste motoren.

  • Dankzij de extra gordel wordt de schuring binnenin de band beperkt en wordt de band bestendiger tegen temperatuurstijgingen en de middelpuntvliedende krachten die ontstaan bij hoge snelheden.

  • De constructie is uitermate geschikt voor bezitters van snellere tweewielers.

Voor- en achterband

In tegenstelling tot bij auto’s is er bij motoren een verschil tussen de voor- en achterband. Onthoud om de aanbevelingen van de fabrikant onvoorwaardelijk na te leven en de band te monteren op de voorziene wijze. Dit is essentieel in verband met de veiligheid en het behoud van optimale rijwaarden.

De voor- en achterband van een motor kunnen verschillend zijn.

De voor- en achterband van een motor kunnen verschillend zijn.

De voor- en achterband verschillen wat betreft constructie. Het loopvlak van de voorband is op een andere manier gelijmd dan een achterband, wat zijn uitwerking heeft op de eigenschappen. Vanwege de krachten die vrijkomen tijdens het optrekken of remmen, is dit van grote invloed op de rijveiligheid.

Het komt voor dat er verschillende compounds worden gebruikt voor de voor- en achterband. De achterband heeft vaak een compound uit twee bestanddelen omdat deze tijdens normaal rijden sneller slijt dan de voorband. Bij remmen wordt daarentegen juist de voorband zwaarder belast.

Vraag: Hoeveel loopvlak heeft een nieuwe motorband?

Hier is geen eenduidig antwoord op. Fabrikanten passen de diepte van het loopvlak aan op specifieke waarden. Daarom kunnen er niet alleen verschillen optreden tussen de voor- en achterband maar ook tussen modellen met verschillende toepassingen, bijv. sportief of recreatief.

In elk geval moet de bestuurder de slijtage van het loopvlak goed in de gaten houden. Dit geldt met name voor motorrijders omdat zij precieze manoeuvres uitvoeren bij hoge snelheden.

Markeringen op motorbanden

Heden is er op motorbanden een hele reeks gecodeerde informatie te vinden over de maat, de leeftijd, de productieplaats en het constructietype. Ook vind je de motorbandenindex.

Voorbeeld:

Voorbeeld

De bovenstaande markering betreft diagonaal-motorbanden Dit kun je zien aan het liggende streepje tussen de breedte en diameter van de band. Als er in plaats van het streepje de letter B staat, is het een diagonaalband met koord, en in geval van de letter R een radiaalband.

Op de markt wordt nog een andere methode gebruikt voor het markeren van bandenmaten, bijv. 2,25 – 16 waarbij de breedte en diameter in inches uitgedrukt zijn

Aan de hand van de onderstaande tabel ontcijfer je de markeringen van motorbanden:

Afkorting

Betekenis

-

Diagonaalband

B

Diagonaalband met gordel

R

Radiaalband

TT

Tube Types – met binnenband

TL

Tubeless – zonder binnenband

M/C

Band alleen voor motoren

A

Speciale versie

NHS

Not for highway service – band voor circuits, niet toegelaten op de weg

RF

Versterkte band

Rear

Achterband

Front

Voorband

Vraag: Hoe lees je de productiedatum af?

Deze zeer belangrijke informatie bevindt zich achter de afkorting DOT (Departament of Transportation). Opgegeven zijn de productieplaats en -datum. Bijvoorbeeld: DOT EB V3 BRD 2315, waarbij de laatste vier cijfers ons vertellen dat de band is geproduceerd in de 23e week van 2015.

Maten van motorbanden

Verkeerd gekozen banden voldoen niet aan de vereisten en kunnen daarom gevaarlijk zijn. Onthoud dat banden voor een scooter verschillen van banden voor een racemotor. Dit komt door de verschillende eisen waaraan ze moeten voldoen. Banden hebben nu eenmaal zeer grote invloed op de prestaties van het voertuig.

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe set motorbanden, bekijk dan nauwkeurig de aanbevelingen van de fabrikant met betrekking tot de samenstelling van de banden. Je vindt verschillen per model, productiejaar van het voertuig, motorinhoud en natuurlijk beoogd gebruik. De keuze is enorm, maar het belangrijkste is dat de maat van de banden overeenkomt met de opgegeven waarde in de gebruiksaanwijzing van het voertuig, Binnen de gegeven maat zul je probleemloos een model vinden dat in jouw behoeften voorziet.

De Michelin Pilot Road 4 behoort tot de meest gekozen motorbanden onder klanten van Oponeo.

De Michelin Pilot Road 4 behoort tot de meest gekozen motorbanden onder klanten van Oponeo.

Tweedehands motorbanden

Het is beter om niet te kiezen voor tweedehands banden. Iedere motorrijder heeft een andere rijstijl en -dynamiek, hetgeen betekent dat de banden aan verschillende maten van belasting worden onderworpen. Dit is niet alleen van invloed op de conditie van het loopvlak maar tevens op de algehele staat van de band, die niet altijd direct met het blote oog kan worden beoordeeld. Bovendien moeten gebruikte banden vrij snel weer worden vervangen en moet er dus opnieuw geld worden uitgegeven.

Veiligheid kent geen prijs en tweedehands banden vormen meer dan eens een risico. Investeer bij voorkeur in degelijk rubber, dat niet alleen stabiele besturing en maximale grip garandeert maar ook langdurig meegaat. Het komt voor dat de goedkoopste motorbanden zijn vervaardigd uit slechtere materialen, hoewel dit niet altijd het geval is. Lees voorafgaand aan je aankoop de beoordelingen van andere motorrijders die het gegeven model al hebben kunnen testen onder wisselende omstandigheden, en neem hun opinies mee bij het maken van je keuze.

De prijzen van motorbanden lopen zeer uiteen. Ze hangen onder meer af van de maat en het doeleinde.

Vraag: Hoeveel atmosfeer gaat er in een motorband?

Om een antwoord op deze vraag te krijgen, kun je het beste afgaan op de informatie van de fabrikant van de motor. In de gebruiksaanwijzing van het voertuig vind je ongetwijfeld gegevens over de optimale druk in de banden. Ook vind je gedetailleerde informatie over het luchtdrukbereik bij rijden met een passagier.

Het is zeer belangrijk om regelmatig de luchtdruk te controleren in de banden, natuurlijk nadat deze voldoende zijn afgekoeld. Niet alleen de grip hangt af van de temperatuur van het rubber maar ook de luchtdruk. Controleer de bandenspanning elke week en voorafgaand aan iedere lange reis.