Ooit was het een kleine startup in Silicon Valley en nu is het een van de meest spraakmakende en beroemdste autofabrikanten ter wereld. Het gaat hier natuurlijk om Tesla, het bedrijf van de gehate, geliefde, profeet of oplichter Elon Musk. De man die zich altijd afgezet heeft tegen de gevestigde orde, die investeerders haat en die futuristische plannen heeft om de wereldproblemen op te lossen. Bijvoorbeeld door tunnels onder steden aan te laten leggen en commerciële raketten in wil zetten op mensen naar de maan te sturen. Elk Tesla-nieuws wordt breed uitgemeten en heeft gevolgen voor de Tesla-aandelen, waarbij speculaties, beschuldigingen en lofprijzingen elkaar af blijven wisselen.

De problemen met Tesla Model 3

Een Tesla Model 3 is aan het opladen bij een laadstation

Ondanks de grote beloften en het grote aantal bestellingen, kwam Tesla Model 3 beroerd uit de startblokken. Slechts 14% van de eerste batch had geen problemen, waar dit doorgaans rond de 75% ligt. Wat nog opmerkelijker was, was dat Tesla eigenlijk nooit de productie van Model 3 op orde gekregen heeft. Duizenden auto’s werden in het voren besteld, maar de fabriek in Fremont had al moeite met een productie van 750 exemplaren per week. Het zorgde ervoor dat Musk een complete assemblagelijn in een tent bij moest laten plaatsen om de aantallen omhoog te krijgen.

De Tesla Model 3 zou een succes worden, ondanks de lage productieaantallen en de lange wachttijden. Na de productie van de Model 3 zou Tesla overigens opnieuw grote problemen krijgen met het leveren van de modellen, maar ditmaal lag het niet aan Tesla zelf. Alle producten van elektrische auto’s hebben vanaf het einde van 2019 problemen met toeleveringen, omdat de productie van accupakketten en chips achter is komen te liggen. Door de coronacrisis en -maatregelen is dit een aanhoudend probleem geworden dat een stempel heeft gedrukt op de productie van EV’s in 2020 en 2021.

het logo van Tesla van dichtbij bekeken

In 2018 botste Musk weer eens met de investeerders toen hij Tweette dat hij Tesla van de beurs zou halen. Kroonprins Mohammed bin Salman zou interesse hebben gehad in Tesla omdat hij al inzag dat zijn land niet meer kon blijven leunen op olie. Heel slecht zou dat idee voor Musk niet zijn; Tesla verkeerde immers in financieel noodweer met een schuld die boven de 10 miljard dollar lag. 

Verschillende experts gaven aan dat Tesla wellicht geweldige auto’s maakte en plannen had, maar dat dit de investeringen (en beurswaarde) van Tesla niet dekte. Niet heel gek dat de meeste investeerders in deze tijd short gingen op Tesla dus. Tesla zou echter nooit geprivatiseerd worden; het bedrijf bleef gewoon op de beurs.

Toekomst van Tesla bijzonder onzeker

Investeerders vlogen elkaar aan met verschillende meningen over Tesla. Achteraf gezien was het verstandig om te investeren in Tesla, want binnen 2 jaar tijd heeft het de cashpositie met 15 miljard weten te verbeteren. Er is nog steeds een flinke schuld; er staat meer dan 8 miljard aan schulden open, maar met een liquide balans van 16 miljard en een cashwaarde van 8 miljard is dat op geen enkele manier meer een last te noemen. Het is eerder een ‘gezonde lening voor een bedrijf met deze omvang’. Daarnaast is de markt cap van Tesla geëxplodeerd. Ten tijde van de 10 miljard schuld was de cap 60 miljard, waar het nu rond de 700 miljard ligt.

Recente ontwikkelingen 

een elektrische auto wordt opgeladen

Dat is niet het einde van het succesverhaal. Tesla ging aan de slag met de uitdagingen en interne problemen en dat vertaalde zich naar groene cijfers. Q2 in 2021 was zelfs het zevende kwartaal op rij dat Tesla winst wist te boeken. Geen misselijke winst overigens; het bedrijf liet 1 miljard nettowinst zien wat een nieuw record was. Dit betekent overigens niet dat de toekomst van Tesla per definitie zeker is. Integendeel; het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat de voorspelde ‘Tesla-killers’ geen zoden aan de dijk kregen; Tesla vergrootte het marktaandeel fiks, maar het aantal bestellingen is nog steeds fors hoger in Europa dan de toelevering van nieuwe modellen.

Dit is na aanpassing van de fabrieken in Shanghai en Fremont, en het plannen van de gigantische fabrieken in Texas en Duitsland (naar het Chinese voorbeeld). Het is hoog tijd dat de laatste twee faciliteiten daadwerkelijk Tesla-modellen van de band laat rollen, want zowel de S als de X hebben een flink aantal klanten dat wél een bonnetje maar nog geen auto heeft.

Hoe ziet de auto van de Tesla in de toekomst eruit?

Is het de moeite waard om naar de toekomstplannen van Tesla te kijken? Jazeker, al nemen we het met een korreltje zout want we weten immers hoe Elon Musk is. Tesla kondigde al eerder de CyberTruck aan, maar heeft de ogen echt op zich weten te vestigen met de aankondiging van de Tesla 2. Dit is een model dat $ 25.000 gaat kosten en er zijn een paar belangrijke onderdelen uitgehaald. Zo wordt de auto geleverd zonder stuur of pedalen. Inderdaad, het gaat hier om een volledig autonome auto die zelf rijdt en waarbij de bestuurder géén handelingen kan verrichten. 

Een stoer idee voor 2023, maar dat betekent dat Musk flink mag gaan lobbyen om ervoor te zorgen dat de auto ook daadwerkelijk gebruikt kan worden. Of zal het – in de stijl van Tesla – gaan om een prototype dat vooral de aandacht moet trekken van de investeerders?