De groeiende populariteit van all-season banden onder automobilisten is al geruime tijd merkbaar. Het is dan ook geen verrassing dat fabrikanten voortdurend nieuwe, steeds geavanceerdere modellen op de markt brengen. De ADAC 2025 all-season bandentest is een waardevolle informatiebron die helpt bij het nemen van een weloverwogen aankoopbeslissing. Welke resultaten hebben de tests van dit jaar opgeleverd? Lees gauw verder! 


zicht op twee auto's rijdend op een natte snelwegWelke van de geteste banden kwamen als beste uit de bus in de ADAC-test van dit jaar?


Hoe is de ADAC all-season bandentest tot stand gekomen?

De ADAC all-season bandentest is een van de meest verwachte publicaties in de auto-industrie. De specialisten van de organisatie voeren strenge tests uit om de sterke en zwakke punten van elk model te beoordelen. Hierdoor zijn ze een betrouwbare informatiebron voor bestuurders die op zoek zijn naar betrouwbare, onafhankelijke expertmeningen. Een belangrijk punt is dat banden van fabrikanten uit het premiumsegment, middensegment en economysegment worden onderzocht. 

Traditioneel vonden de all-season bandentests plaats op speciaal geprepareerde faciliteiten die de wegomstandigheden het hele jaar door getrouw nabootsen. Onder andere worden de Finse 'Testworld' faciliteit, de Continental ijsbaan en de Duitse Bridgestone testbaan gebruikt. Dit maakt een uitgebreide beoordeling van het gedrag van een specifiek model onder verschillende weersomstandigheden mogelijk. Geen van de bandenfabrikanten had echter invloed op de behaalde resultaten.

De test van dit jaar werd uitgevoerd op banden in de maat 225/45 R17 - een van de meest populaire maten voor personenauto's. Deze maat is geschikt voor auto's zoals: Mercedes A-klasse, Toyota Corolla, Peugeot 308 en Skoda Octavia.

ADAC testcriteria voor all-season banden

De Duitse autoclub staat bekend om zijn onpartijdigheid en grondige aanpak bij het uitvoeren van tests. Dit geldt voor zowel zomer-/winterbanden als all-season banden. Hierdoor kunnen de beloften van fabrikanten betreffende kwaliteit, loopafstand en rijeigenschappen van de aangeboden banden worden geverifieerd. 

ADAC onderzocht dit jaar de eigenschappen van 16 modellen op de markt, geselecteerd door een onafhankelijk consortium van de club. De specialisten onderzochten zowel modellen die bestuurders goed kennen als minder bekende modellen. Voor de behaalde resultaten werden passende cijfers toegekend, die het eindresultaat hebben beïnvloed. 

De puntenverdeling was als volgt: 

CijferBeoordeling
0,6 - 1,5Zeer goed
1,6 - 2,5Goed
2,6 - 3,5Bevredigend
3,6 - 4,5Voldoende
boven 4,6Onvoldoende

Bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/225-45-r17/

Vanaf 2023 heeft ADAC de beoordelingscriteria die tijdens de tests worden gehanteerd enigszins gemoderniseerd. Momenteel bestaat de eindscore voor 70 procent uit rijveiligheid en voor 30 procent uit milieuvriendelijkheid. 

Het criterium rijveiligheid bestaat uit:

  • Gedrag op droog wegdek (35% van de score) - in deze categorie werden onder andere het algehele rijgedrag, de remafstand en het rijden op de grens van de grip getest;
  • Gedrag op nat wegdek (45% van de score) - remafstand, rijgedrag, aquaplaning in lengte- en dwarsrichting en het rijden in cirkels werden getest;
  • rijgedrag onder winterse omstandigheden (20% van de score).

Voor milieuvriendelijkheid betreft dit:

  • loopafstand (40% van de score) - getest tijdens het rijden in konvooi;
  • bandenslijtage (20% van de score);
  • efficiëntie (20% van de score) - betrof zowel de loopafstand als het brandstofverbruik;
  • geluidsniveau (10% van de score) - intern en extern geproduceerd geluid;
  • duurzaamheid (10% van de score).


ADAC all-season bandentest in de maat 225/45 R17

De ADAC all-season bandentest toont aan dat de inspanningen van de fabrikanten vruchten afwerpen. Het baanbrekende resultaat van vorig jaar werd overtroffen, toen voor het eerst in de geschiedenis van de test een all-season model een goede beoordeling kreeg - in de test van dit jaar zijn dit vier modellen. Dit betekent dat bestuurders steeds vaker kunnen rekenen op veilig rijden het hele jaar door. 

De resultaten zijn als volgt:  

PlaatsModelEindcijferlRijveiligheidMilieuvriendelijk
heid
Algemene beoordeling
1.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
2,3
2,6
1,6
goed
2.
Continental AllSeasonContact 2
2,3
2,4
2,2goed
3.
Pirelli Cinturato All Season SF3
2,5
2,62,2
goed
4.
Bridgestone Turanza All Season 6
2,5
2,62,4
goed
5.
Michelin CrossClimate 2
2,7
3,0
2,1
bevredigend
6.
Dunlop All Season 2
2,9
3,4
2,6
bevredigend
7.
BF Goodrich Advantage All-Season
2,9
3,0
2,6
bevredigend
8.
Viking FourTech Plus
3,0
3,,3
2,3
bevredigend
9.
Vredestein Quatrac Pro+
3,8
3,32,7voldoende
10.
Barum Quartaris 5
3,9
3,9
2,4
voldoende
11.Nexen N’Blue 4Seasons 23,9
3,9
2,6
voldoende
12.
Superia Ecoblue2 4S
3,9
3,9
3,2
voldoende
13.
CST Medallion All Season ACP1
4,8
4,8
2,8
onvoldoende
14.
APlus AS909
4,9
4,9
1,9onvoldoende
15.
Arivo Carlorful A/S
5,5
5,5
2,4
onvoldoende
16
Petlas Multi Action PT565
5,5
5,5
2,5
onvoldoende

Bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/225-45-r17/

Na het optellen van de resultaten bleken de premiummerken ongeëvenaard. De resultaten zijn echter sterk uiteenlopend. Van de 16 modellen kregen er slechts 8 een aanbeveling van de Duitse autoclub en maar liefst vier een "onvoldoende". Ook verrassend is het zeer matige resultaat van de Vredestein Quatrac Pro+ en de Nexen N'Blue 4Seasons 2 met een score van net voldoende, waardoor ze geen aanbeveling krijgen. 

De eerste plaats op het podium behoort opnieuw toe aan de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, die in de vorige editie als eerste in de geschiedenis van de ADAC all-season bandentests een 'goede' beoordeling kreeg. Hetzelfde eindresultaat behaalde de Continental AllSeasonContact 2, met een iets slechtere balans van sub-criteria. 

Zoals de ADAC-experts aangeven, vertoonde elk model sterke en zwakke punten. Bijna alle banden moeten worden verbeterd op het gebied van remmen op nat wegdek en een groot deel viel op door hun relatief lage loopafstand.  

De winnaars van de ADAC 2025 all-season bandentest

Eerste plaats 

De Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 behoudt zijn leidende positie in de ranglijst van dit jaar – een band die met zijn eigenschappen zijn premium karakter bevestigt. Deze is veelzijdig en uitgerust met de nieuwste technologieën van de fabrikant, waardoor deze het hele jaar door een hoog veiligheidsniveau biedt. De zorgvuldig geselecteerde rubbersamenstelling en het geavanceerde loopvlakpatroon zorgen ervoor dat het voertuig onder controle blijft bij verschillende weersomstandigheden.

Tijdens het testen viel dit model op door zijn zeer goede prestaties op zowel nat als besneeuwd wegdek. Het biedt betrouwbare grip en een hoge loopafstand. De toegepaste Dry Handling-technologie vermindert de vervorming van de zijwanden, wat resulteert in betere stabiliteit, effectiever remmen en een hogere energie-efficiëntie bij het rijden op droge wegen.

Bij regen profiteert de band van het Aqua Control-systeem: brede, diepe groeven voeren water effectief af, waardoor het risico op aquaplaning wordt geminimaliseerd en een stevige grip op het wegdek wordt gegarandeerd. De Snow Grip-technologie garandeert op zijn beurt uitstekende grip en volledige controle over het voertuig in moeilijke winterse omstandigheden. 

Tweede plaats

De tweede plaats in de ADAC 2025 all-season bandentest ging naar de Continental AllSeasonContact 2, met dezelfde totaalscore als de winnaar. Bovendien is dit het enige model in de vergelijking dat een 'goede' beoordeling kreeg in zowel de categorie rijveiligheid als milieuvriendelijkheid.

Deze band onderscheidt zich door zijn uitzonderlijke grip op sneeuw en ijs en garandeert betrouwbare handling, zelfs in moeilijke winterse omstandigheden. Bij tests op winterwegdek behaalde de Continental AllSeasonContact 2 de beste resultaten van alle 16 geteste modellen.

Winterse omstandigheden zijn echter niet alles - de band zorgt het hele jaar door voor veilige controle over het voertuig. Op zowel nat als droog wegdek biedt deze een korte remafstand, dynamisch rijgedrag en zeer goede zijdelingse grip. De band onderscheidt zich ook door zijn hoge weerstand tegen aquaplaning.

De Continental AllSeasonContact 2 biedt een hoog rijcomfort - deze genereert lage geluidsniveaus en dempt oneffenheden effectief, wat het rijcomfort aanzienlijk verhoogt. De open schouderconstructie van het loopvlak zorgt voor betere bescherming tegen aquaplaning, terwijl de speciale Chili Blend rubbersamenstelling flexibel blijft over een breed temperatuurbereik en uitstekende grip en controle biedt.

Derde plaats

Het podium van dit jaar wordt afgesloten door de Pirelli Cinturato All Season SF3 - een band die het bijzonder goed deed in de categorieën remmen op nat wegdek, brandstofefficiëntie en duurzaamheid. Dit premium model combineert innovatieve technologieën, uitstekende rijeigenschappen en hoog rijcomfort.

De Pirelli Cinturato All Season SF3 is uitgerust met een richting-gebonden loopvlak met diepe groeven en talrijke lamellen, die betrouwbare handling in alle weersomstandigheden garanderen. De 3D lamellentechnologie versterkt de loopvlakblokken, wat resulteert in nauwkeurige handling op sneeuw en gelijkmatige bandenslijtage. De in elkaar grijpende groeven in het centrale deel van het loopvlak verhogen de veiligheid bij het rijden in de regen door effectieve waterafvoer.

De moderne rubbersamenstelling past zich aan de wegtemperatuur aan en biedt optimale flexibiliteit in de winter en stabiliteit in de zomer. De band toont ook een hoge slijtvastheid, zoals bevestigd door de ADAC-tests van dit jaar.