Voel je je geen specialist op het gebied van auto’s, maar het seizoen van bandenwisseling staat voor de deur? We hebben voor jou een informatiepakket voorbereid omtrent de snelheidsindex van banden - wat is het en waarom is het de moeite waard daarop te letten? Lees onze tekst en ervaar wat voor gevaren het gebruik van verkeerde banden met zich meebrengt.

Snelheidsindex van een band. Snelheidsindex van een band. 

Wat is snelheidsindex van banden?

De snelheidsindex van banden (Eng. speed index) is de maximaal toegestane snelheid waarbij de auto met een gegeven band kan rijden, bij een maximale belasting beschreven door de draagvermogenindex.

Deze twee parameters zijn onafhankelijk van elkaar, en moet altijd op gelet worden, wanneer je banden onder een auto monteert.

De markering die naar de snelheidsindex verwijst is op de kant van de band zichtbaar in letters en cijfers.

Elke geplande verandering dient overeen te stemmen met de snelheidsindex beschreven door de producent van de auto bij de goedkeuring. De producent beschrijft parameters van de auto, met inachtneming van het vermogen van de auto, belasting en andere parameters die de rijveiligheid beïnvloeden.

Seizoenbanden en snelheidsindex. 

In het geval van zomerbanden is het niet toegestaan om banden te gebruiken met een lagere snelheidsindex dan de snelheidsindex die door de producent is voorgeschreven. Het is anders in het geval van winterbanden. De snelheidsindex voor winterbanden en de gebruiksregels daarvan zijn vastgesteld in de bepalingen van de Europese Unie (Richtlijn 92/23/EEG).

Volgens deze voorschriften kan er bij winterbanden een lagere snelheidsindex gebruikt worden dan de door de producent aanbeloven, maar niet lager dan de Q-index (Q = 160 km/h). Wanneer er onder de auto banden zijn gemonteerd met een lagere snelheidsindex, moet de markering zo geplaatst worden dat het voor de bestuurder zichtbaar is.


Al is het toegestaan, is het toch beter om het gebruik van banden met een lagere snelheidsindex goed te doordenken, omdat deze banden sneller kunnen verslijten en de auto kan anders reageren dan tot nu toe. Om comfortabel en veilig te rijden zou de snelheidsindex van banden niet lager mogen zijn dan 1 letter lager dan de goedgekeurde index.

Informatie over verandering van banden snelheidsindex.Informatie over verandering van banden snelheidsindex. 

Elke markering op de zijkant van de band levert waardevolle informatie, die nagevolgd moet worden wanneer je banden voor je auto kiest. De keuze van juiste banden staat borg voor veiligheid en comfort. De meest belangrijke markering waar je bij de keuze van de band rekening moet houden zijn: maat, draagvermogen index, snelheidsindex, datum en plaats van productie.

Wat kan er gebeurden als je banden met een onjuiste snelheidsindex monteert? 

  • Gevaar bij autorijden. Door niet goed aangepaste banden kan de auto anders bestuurbaar zijn en anders op de bewegingen van de auto reageren.

  • De band kan ontploffen en een gevaarlijk ongeluk veroorzaken.

  • In geval van een verkeersincident of een auto-ongeluk kan de verzekeraar weigeren de schadevergoeding uit te betalen vanwege verkeerde banden.

  • Verlies van garantie op het aangeschafte product. Niet juist aangepaste banden verliezen de garantie van de producent.

  • In geval van routinecontrole kan een politieagent een boete geven voor onjuiste banden aan de auto.

Hogere indexen dan de goedgekeurde? 

Er bestaat een mogelijkheid om banden met een hogere draagvermogen- en snelheidsindex te monteren dan deze die door de producent zijn voorgeschreven. Is het de moeite waarde banden te wisselen die hogere indexen hebben?


Waarom is het goed om banden met een hogere index te gebruiken:Waarom is het nadelig om banden met een hogere index te gebruiken:
Ze zorgen voor een vergroot niveau van stabiliteit van de auto tijdens het rijden tegen de wind inEen hogere prijs 
Het rijden is meer precies en de auto reageert beter op de bewegingen van het stuurwiel ‘Versteviging van het voertuig’– het veroorzaakt vermindering van reiscomfort 
Zekerder besturen tijdens sportief rijden Grotere rolweerstand, wat brandstofverbruik verhoogt 
De auto gaat makkelijker de bochten doorDe banden met een veranderde index beïnvloeden andere rijeigenschappen van het voertuig 

Tabellen met een uitleg van de markering op de band

Markering op de band Snelheid 
A15 km/h
A210 km/h
A315 km/h
A420 km/h
A525 km/h
A630 km/h
A735 km/h
A840 km/h
 
Markering op de band Snelheid 
B50 km/h
C60 km/h
D65 km/h
E70 km/h
F80 km/h
G90 km/h
J100 km/h
K110 km/h
L120 km/h
M130 km/h
N140 km/h
 
Markering op de band Snelheid 
P150 km/h
Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
U200 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h